• Supermummy

    Försäkringskassans handläggningstid - ett skämt?

    Nu ska jag föda om några dagar (BF 21:e april) Försäkringskassan har haft mina "begäran om föräldrapenning" papper i TRE MÅNADER. Jag har ringt och gnällt på dem FYRA gånger, inget hjälper!!!

    Jag ska tydligen "förstå att dom har så mycket att göra" !!! (Driver dom med oss eller???)

    Hur blir det när bebisen kommer och dom fortfarande inte lämnat besked? Hur gör man då?

    Sååååå förbannad!!!!

  • Svar på tråden Försäkringskassans handläggningstid - ett skämt?
  • PellePlutt81

    Vet faktiskt inte vad man kan göra i en sådan situation.. Men ville bara önska dig Lycka till!

  • NiXxI

    Vet exakt vad du menar. Min syster födde den 8/3...igår fick hon papper om informationsmöte med FK inför planering av fp när man väntar barn?????? Hallå...en MÅNAD efter hon fött...liksom, dom är inte friska i huvudet alls. (Hon har studiemedel och pluggar fortfarande så hon har inte brytt sig, men jag ska ha den 1/7 och fasar för samma incident).
    Detta är tydligen vanligt i Helsingborg...

  • listo

    Supermummy: Men vad är det för besked du väntar på? När du skickat in begäran om föräldrapenning så är det ju bara utbetalningen som fattas? Eller har de inte lyckats fastställa din SGI ännu? I så fall tycker jag att du ska ligga på dem en gång i veckan och kolla varför det tar stopp, om det fattas några papper eller vad det är som händer. För utan SGI fastställd så kan du ju inte få några utbetalningar...

    NiXxI: Om du vill gå på ett sådant möte så är det ju inget som hindrar att du själv redan nu kontaktar FK och kollar när de ska ha nästa. Det brukar ofta vara så att det är ett sådant möte minst en gång per månad, och helt fritt att hoppa in och vara med.
    Annars går det också jättebra att boka tid med en handläggare för att diskutera FP. Mötet man går på är ju bara väldigt allmän information, men om man träffar en handläggare direkt så kan man prata om sitt eget ärende och beräkna föräldrapenningen mer exakt.
    Bara ett tips... man behöver ju inte vänta på att de hör av sig

  • NiXxI

    *skratt*...jag har redan "trängt" in mig på ett möte, gjorde jag igår. Men...måste tillägga svaret jag fick när jag ville komma. "Egentligen är det inte planerat att du ska få komma på ett informationsmöte så tidigt, men vi gör ett undantag denna gången då en har avanmält sig"....så det där om att man ska kontakta själv är inte alltid givet svar på problemet, bara att man öppnatr ögonen på dom.

  • Raven74

    Skaffa en e-legitimation via banken om ni har internetbank. FK handlägger ärendena fortare om man skickar in allt via e- leg istället.

    Var sjukskriven för ett tag sen o jag var på dem 1-2 ggr i veckan då dem inte ville att sjukskrivningen skulle gå igenom... Tyvärr e man ingen miljonär :D så ekonomin blev lidandes ca 2 mån efteråt. kul när man har barn o en 3:e på g.

    Ring o tjata!!!!
    Du har rätt till dina pengar.

  • Eofrysina

    Jag fick mina papper efter ca 2 veckor. Tänk vad olika det måste vara med handläggningstider på olika ställen.

    Däremot har jag inte riktigt förstått det där med hur jag ska bestämma hur jag ska ta ut min FP och så. det kom ju en massa papper om det nu, som jag inte begriper helt och fullt. Jag vill ju inte bestämma allt så här långt i förväg.

  • Bei Bei

    Fru Hilde: Du kan bestämma från månad till månad hur du vill ha det Går jättesmidigt med e-legitimation på nätet.

  • Eofrysina

    Ok, då känns det bättre Bei bei. Jag har ju fått lägsta SGI så ärligt talat vet jag inte om jag känner för att plocka ut så många dagar. funderar på att låta maken få så många som möjligt. Jag behöver nog gå på ett info möte iallafall, för jag vet ju t.ex. inte hur mycket jag måste ta ut själv och hur länge vi kan spara de där dagarna. Om jag skulle gå utan FP i början och maken sedan går hemma när jag väl börjar plugga igen, då skulle vi ju kunna uppskjuta dagisstarten rejält.

    Är det föresten ngn som vet hur mycket man ca får ut efter skatt när man går med 180 kr/dag?

  • Bei Bei

    Fru Hilde: Jag har också lägsta sgi, jag har aldrig plockat ut hela, men jag tror det blir ca 4300/ månad. Vill rekomendera dig att jobba extra som jag gör, så slipper jag ta ut hela. Får man lägsta sgi så kan man ta ut hela beloppet i månaden & ändå jobba extra utan att behöva betala tillbaka...
    Kolla upp om du inte är berättigad A-kassa också så kan du plocka ut FP när du kommit upp i skälig FP...

Svar på tråden Försäkringskassans handläggningstid - ett skämt?