• Hallonkaka

Snart 14 månader och går inte!

Hey, behövde bara få skriva av mig lite.
    Är det inte det ena så är det något annat är så trött på folk!
    Min dotter 14 månader gammal, hon går inte ännu, får ständigt höra om hon börjat gå osv osv är så less. Alltså det här med gå är väl också väldigt väldigt individuellt från barn till barn, inte är väl ett barn "efter" bara för att hon/han börjar gå "SENT"? Min bebis, hon har vart oerhörd tidig med allt annat utom just detta att gå, hon är liksom inte intresserad helt enkelt, visst hon står upp helt själv, tar 2-4 steg, men väldigt sällan, helst går hon OM hon ens vill, med stöd från oss eller föremål, hon går längs möbler och förflyttar sig från möbel till möbel. Jag vet inte men jag blir sååå deppad för det finns folk i min omgivning som jämför och påpekar och ja en massa. Måste bara säga att mitt barn är helt friskt inga fel alls, ibland får man den känslan av andras påhopp att det är något fel för att hon min dotter inte går, och då är inte gråten långt borta MEN vi försöker se det från våran sida hon är inte redo, och hon är inte ett dugg intresserad av att gå, utan vill helst krypa vilket går super fort Jag lovar och svär den dagen hon går om det så tar ändå till jul, kommer jag skriva och vara stolt över det, hade en som sade inte så länge sedan "jamen börjar barnet gå vid 18 så kanske man inte skall precis skryta om det" Hallååå yx skaft! Varför inte? Vi kommer att vara mega stolta över henne när hon börjar gå om hon så är jätte mycket över året

• Svar på tråden Snart 14 månader och går inte!
  • princess of woolfs

Det är väl inte sent vid 14 månader? 14-15 månader brukar ju på alla såna utvecklingsplancher klassas som "normalt", men sen vill ju alla ändå att barnet ska börja krypa vid 6 månader och gå vid 10. Tssss! De barn som väntar tills de är redo klarar det ju galant sen utan en massa smällar och bulor istället, medan de tidiga barnen ideligen gör sig illa och måste passas! Klart man ska va stolt över sitt barns utveckling!
    /madde

• asyr

Hej gumman
    Jag tycker att du ska skit i folk.
    Din tjej går när hon känner för det. Kram Lisa

• Meli

Ofta är det så att barn fokuserar på att lära sig en sak, och som du skrev har hon ju varit tidig med mycket, då har hon väl inte hunnit fokusera på att gå. Min son är jättetidig med pratet, men VÄGRAR pottan, medan andra i hans ålder har provat på pottan, men pratar sämre än min son. Det vanligaste är ju att barn går vid 12-14 månader, men det finns ju de som går både tidigare och senare.
    Tycker inte du ska ta åt dig. Om du hade något att oroa dig över, hade du fått reda på det på BVC.
    Håller med dig, det är klart att du ska vara stolt när hon börjar gå, oavsett när det blir!

Kram

• Hallonkaka

Tack för alla vänliga ord, verkligen.
    Fast ibland gör man ju det tar åt sig inte så lätt att lägga döv örat till alla gånger fast att man önskade det.

Bamse kram

• lupina

Ta det lugnt! Försök att inte lyssna på andra även om jag vet att det är svårt. Vissa människor är hopplösa och tänker inte innan de talar.

Jag känner flera barn som har börjat gå vid närmare 18 mån. De har helt enkelt inte varit intresserade. Sköt om dig o tjejen. KRAM !

• S med 2

Hejsan. Du ska inte oroa dig eller ta åt dig av folks alla elaka kommentarer.....det är ALLTID lätt att snacka.
    Min stora gick jättebra vid 10 månader...och då trodde ju alla att den lilla oxå skulle gå tidigt...men inte då hon gick på sin 13 månaders dag:)
    Din dotter kommer att gå när HON är redo för det.
    Jag har en arbetskompis vars dotter inte gick förresn hon var 18 ½ månad och enligt bvc var det helt ok. De såg ju att hon stog på benen osv....men hon ville helt enkelt inte gå.

(passa på att njut!:).....snart går hon och då är friden slut:))
    kram

• Mamma Ia

Hallonkaka!
    Jag har precis samma erfarenhet som du. Min son är 13 månader och i princip ALLA säger med självklarhet att: "Jahaja, då går han nu då!" Nej, det gör han inte, och verkar inte sådär jätteintresserad heller. Han reser sig upp, och han går gärna med gåvagnen om någon hjälper honom. Men sedan är han nöjd. Jag är inte ett dugg orolig eftersom jag själv inte började gå förräns jag var 1½år, men jag är så TRÖTT på alla kommentarerna!
    Vet flera också vars barn börjat gå tidigt, vid 9 mån ungefär. Och säger man det, då säger folk att nej men det är INTE bra, för då är inte barnet moget för att gå osv, osv. Hur ska de ha det egentligen??? Suck, man får försöka stå ut med folk . Ha det gott, de kommer att gå tids nog!

• soraya

Folk är som de är...
    Själv gick jag inte ett steg förrän jag var 18 månader!!
    Men jag pratade tidigt och läste vid två och ett halvt - alla är vi olika.

• Hallonkaka

Hej vad skönt att höra, ibland känns det som att man är helt ensam om det. Grannens pojke började inte heller gå förrän han var nästan 14 månader så det är nog väldigt olika, fast ibland hade man önskat att hon gått bara för att slippa alla dumma kommentarer men nu struntar jag i dem. Hon går helt enkelt när hon känner sig redo och intresserad, försöker att inte påskynda det utan det får komma som det kommer, gåstolen hon har blev hon intresserad av för några veckor sedan, så hon kutar omkring med den istället.
    En annan sak som kommer att kännas extra är när hon börjar dagis vilket är snart, kanske kryper hon fortfarande så det kommer ju kännas extra i hjärtat att lämna henne där då, varför? Buhu min lilla bebis, kan inte gå ännu och skall på dagis, hon känns ju bara så liiten ännu, men det är hon ju också, haha lite snurrigt med var bara tvungen att få in det här. Men däremot tror jag att hon kommer fatta galoppen när hon ser alla andra barn gå, så då kommer det nog inte ta så länge innan hon går, får man hoppas.

• Hallonkaka

Kanske borde man börja kommentera tillbaks men man ids ju inte

Svar på tråden Snart 14 månader och går inte!