• Adelsö

    Veteranbåtar modell sportbåt/daycruiser

    Hallå där.

    Jag är pappa till Hugo som är fem månader vid skrivandets stund. I juni går jag på semester i 8v och därpå föräldraledighet över hösten.
    Jag undrar om det finns några här som har ett intresse av äldre båtar?
    Jag har en Marieholm Sweet Sixteen från 1961. Det finns endel att göra på den och det skulle vara trevligt att stifta bekantskap med andra båtintresserade personer i trakterna runt Sthlm. Min båt ligger i mälaren utanför Ekerö.

    Hör gärna av er. (Självklart är ni icke båtintresserade pappor runt Sthlm välkommna även ni)

    Vi hörs//Fredrik

  • Svar på tråden Veteranbåtar modell sportbåt/daycruiser
  • Master J

    Ser några veckor framför mig då jag skall skrapa, slipa och lacka mitt objekt. Ja just det rufftaket skall bytas också och en utombordare skall anskaffas som helst matchar den gamla båten. Min båt en planande cabinbåt på 6,40 med plats för 4 i ruffen. troligen är båten byggd i slutet av 50-talet början av 60-talet. Självfallet helt i mahogny. Har båtar och hav i blodet och kunde inte stå emot båten där den låg på land. Trät iden är i övrigt friskt. Min båt finns nu mellan Uppsala o Östhammar.

  • Master J

    gjorde en koll på din båt, klart snyggt däck på den, men trist nog hade de båtar jag fann bil på alla nyare motorer.

  • Adelsö

    Jag förstår vad du menar. Är själv ute efter en tidsenlig motor på 50-70 hk. Problemet är att dom är ganska dyra samt att dom som sagt är gammla. Det i sin tur gör att bränsleförbrukningen blir därefter. En ny motor är förövrigt mer driftsäker...

    Drömmen skulle vara en ny motor t.ex en murcla på 70 hk i ett "skal" från 60-talet men det är väl somsagt bara en dröm. Vågar inte tänka på vad sambon skulle säga om jag kom hem med en motor för 15.000 nu när barnet kostar som det gör *Skratt* Nä....motordrömmarna får nog vänta om jag inte hittar någon som kan tänka sig två st på 30-35hk i inbyte.
    Bilden du såg var nog inte min båt......den har ganska risigt däck, men jag hoppas få råd att byta det till vintern.
    //Fredrik

  • Master J

    Jo det förstod jag, googlade själv av nyfikenhet och fann ett kul formum maringuiden.se för båtnördar. Inget snack att din båt kan bli fin och trist nog funkar inte att sätta de äldre skalen på nyare motorer. Dessutom verkar allt över 50hk kosta 20k +... eller mera. Är själv på jagt efter en ca 70hk. men nöjer mig med en gammal och kommer troligen tvingas renovera den. Gör dock sådant arbete själv så det blir inga problem.

Svar på tråden Veteranbåtar modell sportbåt/daycruiser