• Lioness

    Några frågor om att cykla ca 1,5 mil till jobbet...

    Hej, funderar på att cykla till jobbet men undrar lite saker...

    - Orkar man cykla så långt varje dag, totalt nästan 3 mil om dagen?
    - Hur lång tid kan det ta ungefär?
    - Hur svettigt tror ni man kommer bli? (det finns ingen dusch på jobbet!)
    - Ska jag cykla i arbetskläder eller speciella träningskläder?
    - Nån annan som cyklar långt till jobbet som kan ge tips om vad man bör tänka på?

    Lioness

  • Svar på tråden Några frågor om att cykla ca 1,5 mil till jobbet...
  • penapöna

    Hur ser cykelvägen ut? Mycket uppförsbackar gör ju att det tar lite längre tid? På min motionscykel cyklar jag 1 mil på 22 min men sen är jag ju svettig förstås. Ska du inte bli svettig får du väl räkna med det dubbla. Har du en massa växlar går det både fortare o du blir mindre svettig än utan. Är du helt otränad tror jag det kan vara lite långt att börja med.

    Tror det kan vara skönt att byta kläder o däremellan tvätta av dig.

    Du kommer iallafall vara ordenligt i form till bikinisäsongen

  • bambigirl

    Jag cyklade 1 mil förr och det tog exakt en halvtimme (utomhus med backar) och då fick jag duscha när jag kom fram och det tror jag du får göra också oavsett vilket tempo du cyklar i... Tar nog mindre än en timme iaf. Finns det inge dusch alls på ditt jobb eller nån annanstans du kan duscha?

    Jag har också 1,5 mil till jobbet, flyttade hit i oktober och tänkte cykla från jobbet nån gång (åka med maken in på morgonen) men så blev det vinter och nu är jag gravid och har ont så såna mastodont pass får vara.

  • Pallas

    Duscha/tvätta dig och byta kläder vill du nog göra. Jag hade tagit på träningskläder och duschat om det fanns möjlighet.

  • miss kitty

    Har också ung en mil som jag cyklade i höstas.  Gjorde så att jag cyklade antingen morgon eller kväll och åkte kommunalt hem eller till jobbet beroende på vart jag ställde cykeln dan innan. Man blev ganska svettig, men jag tyckte nog att det gick utan att duscha på mornarna, till saken hör att jag svettas ovanligt lite samt att då va det ju svalt ute å andra sidan och när det blir varmare blir det ju absolut för varmt att inte duscha.
    Orkade väl detta kanske 3 dagar i veckan under 2-3 höstmånader. Men super för konditionen!
    Sen blev det precis som för bambigirl - vinter och jag blev gravid så nu blir det inga såna långa cykelturer i vår...

  • miss kitty

    å just det, den cykelväg jag hade tog ca 40-50 min

  • ALM

    Jag gjorde så varje år innan jag fick körkort och det inte var snö, cykla till jobbet 1,5 mil enkel resa varje dag. Det var backe upp och backe ner. Jättejobbigt i början, men sen var det bara skönt. Beroende på hur vinden var så tog det olika lång tid. Snabbast 20 min, långsammast 45 min, men oftast tog det en halvtimme. Nu jobba jag som zooskötare så det spela ingen roll på så vis om jag blev svettig, men det kan vara skönt ändå och byta om till torra klader.

    Ett tips är, var ute i god tid, är så trist att behöva trampa på bara för att du sen. Cykla hellre lite långsammare då och lyssna på fåglarna. Och är det en trafikerad väg så ha kläder på dig som skiljer färgerna från den övriga naturen så att du synd väl.

    Lycka till med ditt cyklande, det är härligt faktiskt.

  • miss kitty

    oj vilka snabba cyklare ni är, jag är värsta sölkorven ju

  • Lioness

    Oj va många svar, kul!

    Tyvärr finns det ingen möjlighet till dusch utan bara toalett.
    Jag funderar på att provcykla några gånger och se exakt hur svettig jag blir, känns ganska långt när jag kör bil...

    Ett annat problem är ju att jag inte har nån cykel just nu... *ler* Men jag ska införskaffa mig en snart hoppas jag!

    Lioness

  • 201201232

    Jag har precis börjat cykla 1,1 mil varje dag. Det tar ungefär 45 minuter, men då är det stadstrafik också (Stockholm city) och jag blir faktiskt inte så farligt svettig. Det bästa är att ha med sig ombyte till överkroppen och kanske torka av sig lite med en pappershandduk. På vägen hem blir jag alltid svettigare av någon konstig anledning... Det är jätteskönt att cykla och går faktiskt över förväntan. Tar man det lugnt så blir det inte så farligt jobbigt även om det kan vara skönt att kanske hoppa över någon dag i början när träningsvärken sätter in. Men det fungerar bra och jag var helt otränad innan och har bara kört en vecka än så länge.

    Satsa på en bra cykel.

  • mejram

    Har äntligen kommit igång att cykla till jobbet. Jag har alltid cyklat till skola, jobb etc och har haft värsta abstinensen nu senaste året när jag varit föräldraledig och dragit vagn Nu tar det ca 20 min för mig till jobbet, vet inte hur långt det är. Visst blir man lite svettig på pannan, men jag brukar smita in på toa och torka av mig i ansiktet och under armarna om det är illa Annars kan man ju ha en t-shirt på sig och byta till "finkläder" på jobbet.

    Värst är det när det regnar, så se till att ha ett bra regnställ som inte är för tätt!! Och som föregående talare skrev, en bra cykel. Jag har nu en tantcykel och den är sååååå tungcyklad. Herrcyklar är mycket stabilare och skönare att cykla tycker jag. Sen finns det ju den där mellanvarianten med en halvhög stång. Hur ser vägen ut - det är ju lite skillnad om man ska cykla på grusväg eller bilväg? Skön sadel, gärna gelefylld.

  • Lioness

    Hej igen!

    Vägen till mitt jobb är en typisk 90-väg som man finner på landet, asfalt, en fil åt varje håll. Inte speciellt rolig, bara massor av småländsskog längs vägen tyvärr...

    Jag har en lite fråga till er som brukar vara sminkade på jobb och som cyklar. Sminkar ni er innan avfärd eller samtidigt som ni tvättar av er på jobbet?

    Tack för alla svar!

    Kram Lioness

  • mejram

    Sminkar mig inte, så där har jag inget tips...

    Men: landsväg = smalare däck passar bra = snabbare cykel = inte lika svettig (förhoppningsvis )

  • 201201232

    Jag brukar sminka mig när jag är framme, det är inte kul med kladdig mascara och sedan får man säkert finnar om man svettas under sminket.

  • Aquilon

    Cyklade ca 2 mil enkel resa till jobbet under en period och det krävde dusch. Då trampade jag å andra sidan allt jag förmådde. Har du ingen möjlighet att duscha så rekommenderar jag också ombyte. Som cykelkläder passar tajta syntetmaterial som släpper igenom svetten bra. Cykelbyxor med lite stoppning i rumpan är också trevligt, i alla fall om man har en lite sportigare (hårdare) sadel. Glöm förresten inte att införskaffa hjälm också, när du ändå är i affären och köper ny cykel.

  • zZzZz
    Mask60 skrev 2017-05-06 09:28:08 följande:
    Köp en elcykel. Har 1,6 mil till jobbet och har cyklat hela vintern.
    lyfta en 11år gammal tråd....

    nästa gång kolla när sista inlägg är skrivet...
  • Mrs Green
    zZzZz skrev 2017-05-06 09:30:39 följande:
    lyfta en 11år gammal tråd....

    nästa gång kolla när sista inlägg är skrivet...
    I appen syns inga årtal, det står bara lördag 22 april på sista inlägget, och i år var ju faktiskt 22 april på en lördag
  • Saga134

    Hej jag är super tacksam för svar så fort som möjligt! Imoegon ska jag cykla med min klass till bergkulla och aova över där men det jag är lite oroligt för är om jag kommer orka hela streckan. Men uder cykel färden kommer vi stana ta några pauser eftersom vi ska äta och sedan fika men jag vill veta från er några tips som gör de lite lättare o cykla eller så man orkar om ni förstog mig.

Svar på tråden Några frågor om att cykla ca 1,5 mil till jobbet...