• Mone

    Skyldigheter som bonusförälder ang fritids

    Någon som vet vad barnomsorgen säger om bonusföräldrar som jobbar ibland, vid behov? Har jag någon skyldighet att ta hand om min sambos barn de dagar jag är hemma och är arbetslös?

    Jag vill påpeka att jag inte i någon grad har uttalat mig huruvida jag vill eller inte vill vara hemma med barnen. Det hör inte till saken.

  • Svar på tråden Skyldigheter som bonusförälder ang fritids
  • agtiwi

    Man har inte skyldighet att betala som bonusförälder, men dagisavgiften baseras på hela hushållets gemensamma inkomst. Här fungerar det även så att när någon är hemma får barnet vistas på dagis 15 timmar i veckan.

  • Cornette

    Även underhållet baseras ju på hela och går min sambo hemma med endast sjukersättning lär ju jag hjälpa till att betala underhållet också om han ska ha något kvar att leva på.

  • Vargtass

    Intressant att läsa denna tråd när man själv är inblandad i att leva med "dina barn" och "mina barn". Vi har hans dotter här varannan vecka och min son bor här alltid (varannan helg hos pappan). Är tvillinggravid och har nyss blivit sjukskriven. Vi har både försörjningsskyldighet för varandras barn vad det gäller barnomsorgsavgift. Och vi har skyldighet att ta hand om den andres barn när man är hemma. Eftersom jag nu är sjukskriven får jag bara lämna hans dotter på dagis (vår vecka) på allmän förskola (förberedelse inför skolan) Men jag skulle nog tycka att det kändes konstigt att låta henne vara på dagis om jag var hemma, förutom då den här korta dagen på tre timmar. Jag har aldrig kännt någon ilska eller irritation över att jag får ta ansvar.. Vi gör ingen skillnad på barnen utan behandlar dem båda på sammavis, även om han inte är biologisk pappa till sonen och detsamma mellan mig och dottern. Nu är det kanske skillnad då vi bor i hus tillsammans och väntar våra egna gemensamma barn osv. Klart att man tar ansvar för den andres barn och vill det i den situationen? Det ingick liksom i paketet...

    Vad jag däremot kan tycka är konstigt, men det är kanske på väg att ändras.. är barnbidraget. Dotter bor ju hos oss varannan vecka men barnbidr. går alltid till mamman. Vi har ju exakt samma utgifter som hon har. Vi betalar halva barnförsäkringen (trygga barn) vi står själva för de kläder hon har på vår vecka och betalar halva avgiften på fritidsintressen, simskola osv... Är det så rätt? Givetvis så gör man det utan att ifrågasätta och bråka om det. Men lagarna? Har försökt att luska lite men vi har ingen rätt till hälften.. däremot är det eventuellt en ändring på gång. Det om något tycker jag iaf är lite orättvist.. Nu har vi handlat nya cyklar till barnen för 4000 kr. Självklart får flickan detsamma som pojken. Man skaffar ju inte barn av ekonomiska skäl...

  • GladMamma

    Innan vi fick våran lille kotte kollade jag med skolverket och fick klara besked: Nej, styvföräldrar är inte skyldiga att vara hemma med barnen! Men de skrev också att många kommuner inte håller sig vid reglerna och att man då kan väda sig till skolverket och de kontaktar kommunen. För våran del blev det inte något bråk med kommunen...när jag var hemma med lillkillen var min bonuskille på dagis och nu när min sambo är hemma är min store kille på dagis!

  • Umeboshi

    Men inte är man som styvförälder underhållskyldig mot sina styvbarn inte, bara om man är gift med den andra föräldern och barnet i fråga är boende på samma adress.

    Jag betalar uh för två barn, och aldrig har min mans inkomst räknats med när det räknats på hur mycket jag ska betala, utan jag betalar en viss summa var månad och Fk stöter till resten upp till fullt uh. Min inkomst har aldrig varit uppe när makens uh räknats ut heller.

  • agtiwi

    Blir lite förvånad när jag läser den här tråden, för det verkar som det fungerar olika från stad till stad. Måste kolla upp det här, återkommer med fullständig information senare.

  • Emzas

    Vi har också fått veta att jag (som är styvmamma) inte MÅSTE ha barnen hemma eftersom jag inte är biologisk förälder. Ibland, när fritids ifrågasatt om barnen verkligen ska vara hos dem, jag är ju hemma så spelar jag lite "kall" och ifrågasätter: Varför ska jag vara hemma med någon annans barn? Barnen älskar att vara på dagis/fritids så det tycker jag är självklart att de ska få vara eftersom det är vår familjs rättighet.

    De får allt som oftast vara hemma med mig hur mkt de vill men det ska inte vara p.g.a. att det är bekvämt för dagis/fritids utan för att de själva vill. Som vi har det nu så har flickan det så att hon är på fritids de dagar jag t.ex. har läkarbesök och dyl.

    Att jag är försörjningsskyldig i längden handlar om att jag är försörjningsskyldig för min make och därigenom för barnen men att ha dem hemma för att jag är hemma? Varför?

  • R Mutt

    Jag har kollat upp detta då jag har en bonuspojk varannan vecka och snart kommer att vara mammaledig, och även min biosons bonusmamma kommer att vara mammaledig under samma tid (krångligt va?).

    Vi har INGEN juridisk skyldighet att passa styvbarnen, och deras förskole/fritidstider behöver inte anpassas efter bonusförälders arbetstider. Här i kommunen verkar de följa reglerna, de har aldrig bett mig redovisa mina arbetstider på bonussonens förskola, och min biosons förskola har aldrig frågat bonusmamman om hennes arbetstider.

    Jag tycker att detta är bra. Givetvis kommer min bonuspojk inte gå heltid på förskolan när jag är mammaledig, men jag har ändå möjlighet att anpassa tiderna efter behov (och kan då anpassa dem efter biosonens förskoleklasstider också vilket är bra).

    Min bonusson är lika mycket en del av min familj som min bioson. Men att leva i en blandad familj innebär trots allt extra påfrestningar och för mig känns det viktigt att ha full möjlighet att knyta an till det nya barnet i lugn och ro, för hela familjens skull.

  • agtiwi

    Jag har knappt råd att ha min son på dagis. Min sambo och jag har inte gemensam ekonomi. Så min inkomst just nu är:
    3 barnbidrag 3150 kr
    1 flerbarnstillägg 454 kr
    1 underhåll 1273 kr
    + de dagar jag tar ut för minsta flickan (tar inte ut fullt då jag vill att dagarna ska räcka ett tag, är arbetslös)

    För detta ska jag betala dagisavgift, handla allt till barnen, köpa all mat till hemmet och så ska det räcka till nöjen etc.

    Min sambo tjänar ca 26000 kr efter skatt i månaden. I den här kommunen räknar de ihop min och min sambos gemensamma månadsinkomst när de ska räkna ut hur mycket jag ska betala i barnomsorgsavgift, vilket blir avsevärt mycket mer än om de bara räknat på mig. Snart blir det ännu dyrare, då sonen ska få extratimmar på dagis pga. personliga skäl. Vet inte vart allt ska sluta, blir bankrutt..

  • Vargtass

    Agtiwi: Borde du inte få hjälp av din sambo till barnomsorgsavgifterna eftersom de även är baserade på hans inkomst? Det ökar ju utgifterna för dig kraftigt!!!

  • R Mutt

    agiwi: Lite OT men VARFÖR accepterar du en sådan ekonomisk fördelning? Ni ska väl ändå ha samma levnadsstandard om ni lever tillsammans???

  • JoWiAn

    Mone: det kvittar vad kommunen säger. Barnet har rätt till fritids så länge vårdnadshavarna jobbar. Ingen kan tvinga dig att ta hand om barnet. Du har inte vårdnaden för de, inte ditt ansvar. Stå på dig om du känner att de e de du vill. Bara att överklaga till länsstyrelsen.

  • Lilla Ellas Mamma

    Jag har haft jätteproblem med just detta. Min sambo har en pojk på snart fyra år och i oktober förra året fick vi vår dotter. I min kommun följer de inte skolverkets regler utan jag har fått ha honom hemma förutom tre timmar om dagen. Jag har pratat med skolverket flera ggr och med  min kommun också men inget hjälpte. Jag tycker att det är för jävligt att jag inte får vara hemma i lugn och ro första gången jag får barn!!! Till slut "hotade" komunen till och med med att kontakta soc för att jag särbehandlade barnen som dom tyckte. Det är fan inte klokt! Nu har min sambo varit arbetslös sedan januari men börjar jobba igen i juni. Så nu under somaren är det dags igen. Hurra hurra hurra 

  • JoWiAn

    Lilla ellas mamma: Överklaga till länstyrelsen, o låt dom anmäla till socialen, bara bra för då kommer alla lagar upp!!!

Svar på tråden Skyldigheter som bonusförälder ang fritids