• Matillin

Varför har sigenare speciella kläder på sig?

Visste inte riktigt om det hörde hemma under religion, men hittade inget som passade bättre?
    Såg en ung tjej igår med traditionell sigenarklänning och kom på att jag inte vet varför dom har såna kläder på sig?

Måste dom ha dom på sig, det borde ju va så eftersom dom annars borde välja att ha mer vanlig kläder på sig..eller?
    Har det med kultur att göra, eller med deras religion, och vad tror sigenare på isf om det handlar om religon?
    Har hört att när tjejerna gifter sig så sätter dom på sig dom här klänningarna?
    Killarna har ju oxå samma stuk på sina kläder allihopa, samma frisyrer.
    Någon som vet varför?

• Svar på tråden Varför har sigenare speciella kläder på sig?
  • Toadstool

Fia-lia
    Går en kurs i "Kulturella perspektiv" nu där jag skrev ett kort, kort arbete om romerna. Om du vill så kan jag skicka det till dig. Det är på bar några sidor! Intressant faktiskt!

Mvh

• Matillin

ja det får du gärna göra

• Karate

HEj,

"Måste dom ha dom på sig, det borde ju va så eftersom dom annars borde välja att ha mer vanlig kläder på sig".

Nä, så måste det inte vara. Man kan ju vilja ha traditionella kläder på sig, det behöver inte vara tvång. Det du tycker är "vanliga" kläder är inte vanliga för alla andra automatiskt.

• Lalalong
    fia sthlm skrev 2006-04-29 10:19:44 följande:
    Måste dom ha dom på sig, det borde ju va så eftersom dom annars borde välja att ha mer vanlig kläder på sig..eller?
    Karate skrev 2006-04-29 10:36:32 följande:
    Nä, så måste det inte vara. Man kan ju vilja ha traditionella kläder på sig, det behöver inte vara tvång. Det du tycker är "vanliga" kläder är inte vanliga för alla andra automatiskt.
    Tänkte precis samma sak som karate... Jag tycker t.ex att punkare har sjukt konstiga kläder på sig... men de har ju det för att de vill, ingen som tvingar dem och ändå har de så konstiga, enligt mig, kläder
    // Lalalong BF+7
  • Matillin

Jo fast punkare varierar ju sina kläder litegrann, dom har byxor kjolar olika frisyr osv
    Sigenare klär sig lika allihopa, men jag har sett sigenare som inte klär sig traditionellt oxå.

Undrade bara varför dom klär sig som dom gör vad som var anledningen till det, verkars om ni tyckte det var en konstig fråga

• marina81

är det finska zigenare du tänker på nu? med svarta sammetskjolar?

zigenska tjejer ska ha kjol, det är för att man får inte visa benen, det är ett tecken på respekt att dölja dem. Det har inget med religion att göra. Romer(zigenare) har olika reliigoner, kan vara kristna, muslimer etc. Zigenska kvinnor ska också ha långt hår, inte kort. Bland de finska romerna så får en tjej som tagit på sig dräkten, av eget val, inte ta av den sedan. Andra zigenare än de finska kan ha vanlig kjol, en del klär sig inte alls nåt annorlunda än svenskar.

• Matillin

Tack marina, då vet jag.

• Indianica

Näe, det har inte med religion att göra, men det är opassande att visa sig i annat än de kjolarna helt enkelt Från början hade de finska romska kvinnorna dem för att inte frysa på vintern (de är väldigt tjocka och varma) det har hängt med sedan dess

• Hibasmamma

Där jag bor finns massa zigenare. Jag tycker dom är jättefina alltid uppklädda...
    Men det är ju inte bara kvinnorna som klär sig speciellt, även männen har fina kläder. Finskor, finbyxor o skorta, skinnjackor o plisonger ser man ofta Häftigt att dom lyckas hålla sin kultur så levande tycker jag...

• Alegni

Är det inte så att det är inkorrekt att benämna romerna som zigenare?
    Jag tror att många upplever det som stötande och kränkande och vill bli grupperade som rom.

• Indianica

jag tycker inte det är kränkande för mig iaf, en del gör det, men inte alls

/Indianica - Zigge

• Sobi3

Jag tror det beror på hur man uttrycker det, säger man det med en negativ ton då är det negativt, säger man det så som Hibasmamma skrev så är det neutralt och inte negativt alls.

• Hibasmamma

Nej, precis. Vissa människor kanske assosierar zigenare med negativa saker? För mig så är det inget fel med det ordet, vet inte om det betyder något illa eller har dpligt ursprung på nåt sätt, men det kanske är så att det rätta ordet är romer.

• ChicaDora

Zigenare är zigenare, italienare är italienare, spanjorer spanjorer osv.. sen om man vill gå in mer detaljerat får man väl dela upp det i sina under (eller över?)-grupper! typ Romer, kristna, muslimska osv..

• utlandssvenska

Fast italienare kommer ju fran Italien och spanjorer fran Spanien. Vad jag har forstatt ar den ratta benamningen "romer".

• marina81

romer är vad zigenare kallar sig själva egentligen, det betyder människa men för att göra det krångligt så benämns inte alla zigenare som romer av oss själva utan det finns många olika grupper av zigenare och vissa anser sig att de är romer, men att inte vissa andra grupper är det. Romer är inte en enhetlig grupp, det finns många fördomar mellan romer emellan också..

Svar på tråden Varför har sigenare speciella kläder på sig?