• Höstglöd

för dyr förlovningsring?

Vem har bestämt att vigselringen måste vara dyrare än förlovningsringen? Vem är det som har bestämt att förlovningsringen måste vara en slät ring?

Nu blir det ju faktiskt vanligare och vanligare att välja en diamantring som förlovningsring, och en lite enklare som vigselring.

Jag tycker fö inte att 12 000 är särskilt mycket för en ring man planerar att bära varje dag för resten av livet (om man har de pengarna att lägga på en ring vill säga).

Jag tycker det är betydligt viktigare att välja en ring man verkligen trivs med!

• Höstglöd

Ett tips är att gå till en guldsmed och fråga vad det skulle kosta att tillverka en likadan ring. Ofta blir det billigare än att köpa i affär.

Sen kan du ju ställa samma fråga på brollopstorget.se och se vad du får för svar där. Folk verkar vara mer förstående för att en ring faktiskt kan kosta hela 12000 kr där.

• Höstglöd

Varför i hela friden ska ringarna vara likadana? Det var det dummaste jag har hört!

Så om man nu köper en traditionell guldring hos Guldfynd, du tror inte att det finns tusentals människor i Sverige som har exakt likadana ringar? Men... hur ska de då veta vem av alla dessa män med likadana ringar just _du_ är förlovad med?

Jag och min sambo kommer inte ens ha samma material i våra ringar. Jag vill ha en vitguldsring, för att det passar mig bäst. Min sambo kommer att ha en titanring, för att det passar honom bäst.

• Höstglöd

Någon av alla anonyma här ovan skrev såhär: "Sen att du erbjuder dig att betala det är ju jättesnällt men kanske inte riktigt vad han vill! Jag tycker nog att du ska se dig om efter en billigare ring och låta honom få köpa den, för det var nog det som var hans tanke från början!"

Varför är det _hans_ vilja som ska följas när det är _hon_ som ska bära ringen?

Ts, jag tycker ni ska prata lite mer om vad som ligger bakom att han inte vill att du ska få en ring för 12000, och varför han nödvändigtvis måste betala den. Jag tror inte det handlar om att han inte vill unna dig en så "dyr" ring, eller att han är snål.

• Höstglöd

Mycket kan ju faktiskt handla om att han inte förstår hur mycket ringen betyder för dig. För honom kanske det är en liten grej som bara ska sitta på ringen, medan det för dig symboliserar så mycket mer.

Min sambo är inte ett dugg traditionsbunden i vanliga fall, men just när det kommer till bröllop så är han det. Vi har också haft våra diskussioner om vem som ska betala förlovningsringar osv. (vi pratade iofs om sådant långt innan vi ens började prata om att förlova oss, jag är också ekonom så jag är lite skadad när det kommer till ekonomisnack, jag måste reda ut sånt på en gång ). Vi kommer helt enkelt betala hälften var.

• Höstglöd

Nattinattio skrev: "nej vigselringen behöver inte vara dyrare men det är mer vanligt att den är det, har nån hört ens någon som skulle ha dyrare förlovningsring å sedan vigselringen i budget variant ?"

I stort sett alla mina kompisar lägger mer pengar på förlovningsringen än på vigselringen. Sverige är ganska ensamt om att ha tvärt om och numera när i stort sett alla reser kors och tvärs över jorden är det ganska vanligt att man tar till sig influener från andra länder, det är inte konstigt. Förlovningsringen ska man ju dessutom ha en längre tid. Sedan är det ju inte säkert att man gifter sig särskilt snart efter förlovningen, då kanske man vill ha den "finare" ringen först, vissa vill inte gifta sig alls utan bara förlova sig, ska de aldrig få den "fina" ringen då?

Jag resonerar också som så att det vid bröllopet kommer uppkomma en massa andra utgifter. Jag lägger hellre mer pengar på en ring nu, och mindre sen när jag dessutom ska betala ett helt bröllop.

Svar på tråden för dyr förlovningsring?