• jajja

Vad ska jag göra med min högrev?

Jag har en  stor bit högrev(jätte stor)Kan jag få nåt bra gryt recept så jag blir av med den!
    Hur skär man den då?
    Ska man tänka på nåt särskillt

• Svar på tråden Vad ska jag göra med min högrev?
  • KvastHilda

Jag skulle göra kalops!

• Danbala

Tjälknöl, för kattsingen!

(Om den är sådär 1,2 kilo eller större.)

Högrev brukar ju inte vara världens finaste kött, men med tjälknölstillagning "försvinner" ju fett och senor nästan.

• AnnaK

Högrev med senapssås och knaprig potatis
    (4 personer)

Köttkoket:
    1 kg högrev eller märgpipa
    4 morötter
    2 stora palsternackor
    lika mycket selleri
    1 purjolök
    2 lagerblad
    1 tsk timjan
    10 vitpepparkorn
    1 dl hackad persilja
    1 kg potatis
    ---
    vatten
    salt

SÅ HÄR GÖR DU:
    1. Ta fram stora grytan. Den ska rymma köttet, rotsakerna och minst en liter vatten.
    2. Lägg köttet i grytan. Fyll på med kallt vatten så det täcker.
    Ta upp köttet igen och koka upp vattnet.
    3. Ansa och skala rotsakerna och purjon.
    Skär de två största morötterna, den största palsternackan och en lika stor bit selleri i stora bitar. Skär allt utom 1 dm av purjon i 5 cm långa bitar.
    4. Lägg rotsakerna, purjon, lagerbladen, timjanet och vitpepparkornen samt 1,5 tsk salt per liter vatten i grytan.
    5. Lägg köttet i grytan när vattnet kokar. Skumma ytan med en sked.
    Dra ner värmen så att det sjuder och lägg på locket.
    6. Koket sköter sig nu självt. Grytan ska sjuda ungefär två timmar.
    Det är enklast att använda en termometer för att se när köttet är klart.
    Stick in termometern så att spetsen hamnar mitt i tjockaste stället men inte nära ett eventuellt ben. De leder värme.
    Ta grytan av värmen när köttets innertemperatur är 80 grader. Låt grytan stå ytterligare en kvart så stiger värmen en liten bit till.
    Har du ingen termometer får du använda ögonen. Köttet är klart när det börjar falla sönder och lossnar lätt från benet.
    7. Ta upp köttet och vira in i folie så håller det sig varmt.
    8. Fiska upp grönsakerna och kryddorna och släng.
    9. Låt buljongen i grytan fortsätta koka ihop utan lock.
    10. Skär de överblivna morötterna, palsternackan, sellerin och purjobiten i små, små tärningar.
    11. Hacka persiljan fint.
    12. Smaka av buljongen med salt. Sätt undan 2 dl till såsen.
    13 Servera som förrätt i tallrik eller kopp med de små råa rotsaksbitarna och persilja.

Potatisen:
    1 kg potatis
    2 msk olivolja
    ---
    2 msk smör eller margarin
    peppar
    salt

SÅ HÄR GÖR DU:
    1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Skala potatisen och skär den i halvcentimetertjocka skivor.
    3. Häll oljan i en långpanna. Lägg i potatisskivorna, salta, peppra och rör om.
    4. Klicka över smöret/margarinet. Du kan strunta i det men då blir inte potatisen lika knaprig.
    5. Stek i ugnen i 45 minuter eller tills potatisen är brynt och chipsknaprig.
    6. Ställ långpannan på lut någon minut så rinner fettet undan i ena hörnet.

Såsen:
    2 dl buljong från köttkoket
    1 lök
    1 dl torrt vitt vin
    1 msk vinäger
    2 msk fransk senap
    (1 msk senapsfrön)
    2 dl vispgrädde
    1 msk olivolja
    ---
    peppar
    salt

SÅ HÄR GÖR DU:
    1. Skala och hacka löken.
    2. Fräs hacket i en kastrull i oljan. Löken ska bara bli mjuk inte ta färg.
    3. Slå i vinet, vinägern och buljongen. Låt koka ihop i 3 minuter.
    4. Krossa senapskornen lite slarvigt i en mortel eller lägg fröna i en plastpåse och banka dem lätt med en hammare.
    5. Sila bort löken.
    6. Koka upp vätskan igen och lägg i senapsfröna, senapen och grädden.
    7. Koka ihop såsen tills den är rinnig som vaniljsås. Smaka av med salt, peppar och vinäger om det behövs mer syra. Kanske lite mer senap?
    8. Skär köttet i skivor och servera med såsen och potatisen.

• AnnaK

Grytstekt högrev
    1,6 kg mörad högrev
    1 msk hel svartpeppar
    1/2 msk hel grönpeppar
    1 msk hel rosépeppar
    140 g schalottenlök
    smör till stekning
    7 dl rödvin
    2 liter kalvbuljong
    1-2 msk smör
    salt och peppar
    Koka svartpepparn i vatten 3 minuter. Häll av vattnet och låt svartpepparn kallna. Krossa kryddorna i en mortel, rulla högreven i kryddorna.
    Skala och finhacka löken. Bryn högreven i en stekgryta med smör tillsammans med löken, slå på vin och buljong. Ställ grytan i ugnen, 125°, ös köttet hela tiden. Ta ut vid 62° innertemperatur och låt vila.

Sila stekskyn som blivit i grytan. Koka ner skyn till simmig konsistens och smaka av med smör, salt, peppar och rödvin.

• Zazziz

Jag har tips på en underbart god gryta... låter kanske konstigt men jag lovar den är supergod!

Här är "instruktionen" jag fått, man får gå lite på känn sist gjorde jag på 1 kilo kött, 0,5 kilo morötter och 1½ liter kola och det blev ungefär 10 portioner:

"1 tjock skiva högrev, brukar ta ett paket som säljs, inte så noga med vikten. Skär bort allt gojs som är på köttet och skär det i sockerbitsstora bitar. bryn i en liten klick smör i en gryta på hög värme en stund.
    Grovhacka 2 gula lökar samt finhacka 3 vitlöksklyftor och blanda med köttet. När det fräst ett litet tag så häller man på en burk/flaska coca cola och en buljongtärning som heter: mörk oxbuljong. Salta, peppra och ha i två lagerblad. Tillsätt mörk soja så det blir riktigt mörk vätska och en slurk med teriyakisås.

Låt koka under lock i en timme så svag värme så det bara puttrar lite, om det kokar torrt, späd med lite vatten. Obs får det gå torrt länge för då bränns sockret i colan och det smakar pyton. Så man ska nog inte gå hemifrån.

skiva 2-3 morötter och blanda i och låt koka en timme till, minst. Den är klar när köttet bara smälter i munnen, all lök har kokat sönder och inte syns längre och att såsen blivit lite tjock. Behöver inte reda den blir simmig ändå."

• PuhTiger

Cola-grytan låter mums! *noterat*

Det enda du bör tänka på är väl att köttet ska puttra/koka länge för att bli riktigt mört... Lycka till med matlagningen!

• lena ekman

Cocacolagrytan kan jag också rekommendera, den är kanongod... här kommer ett annat recept som är en favorit hos oss. Lite viltsmak...

Tina köttet ca en timme och skava tunna skivor av det. Rensa bort fett, ben och senor.
    Bryn, och låt sedan köttet puttra i lite vatten med svartpepparkorn och torkade vinbär.
    Efter ca 40 min lägger du ner en buljongtärning, bacon och champinjoner, låt baconet stekas och häll sedan på grädde eller mjölk och red med lite vetemjöl. En klick coloritsoja, en tesked socker och ev lite salt.
    Sockret kan bytas ut mot en sked vinbärsgele eller lingonsylt.

Svar på tråden Vad ska jag göra med min högrev?