"Stog" finns ej....
Jag skulle vilja ge mig in i diskussionen också. Som blivande svensklärare känns det ibland hopplöst att inte riktigt veta vad som är accepterat språkbruk och inte. Men vi kan ju ändå konstatera att om svenskan inte reformerats så hade vi fortfarande haft ett mkt svårskrivet språk som inte alls uttalades som det stavades. Prova att läsa en gammal katekes eller skolbok så får du se hur lätt det är... Så varför skulle vi inte kunna acceptera att språket ändras nu med? Om x antal år kommer väl våra barnbarn fnissa åt vår ålderdomliga svenska.
Jag kommer absolut att acceptera att elever skriver "starkare än dig" etc, det stör mig inte, varken i tal eller skrift.
Något som däremot är störande att läsa är text som är skriven utan versaler, styckeindelning, kommatering etc. Ändå blir texter som dessa vanligare och vanligare i skolan idag. Ungdomar skriver så som de skriver när de chattar. Det är hur svårt som helst att fatta sammanhanget i sådana texter och så vill jag inte att mina elever ska skriva i skolan.
Pokemon: Självklart är det fel att det finns elitskolor i dagens Sverige men jag tror inte att endast skolan kan lastas för det problemet. Elever som bor i låginkomstområden kommer oftast från studieovana hem. Föräldrarna är ofta lågutbildade och vet inte riktigt hur de ska stötta barnen i deras skolgång och det leder ofta till att deras barn presterar sämre i skolan.
Högutbildade föräldrar fostrar redan från späd ålder in barnen i skolandan genom att kanske läsa mkt för barnen och uppmuntrar egen läsning. De vet dessutom vad som krävs för att lägga en gedigen grund för barnets framtida skolgång.
Slutligen tar man ofta efter föräldrarna och om de inte har läst vidare efter grundskolan/gymnasiet så gör sällan deras barn så heller och tvärtom naturligtvis. Detta är påvisat i flertalet studier men jag kan tyvärr inte återge källa här.
Jag vill även tillägga att jag har praktiserat mycket ute i skolor som ligger i så kallade låginkomstområden och jobbat med fantastiska lärare som brinner för att ändra snedrekryteringen till högskolor i landet. De har många gånger ett tufft arbete framför sig då många av eleverna inte kan se nyttan med att genomföra en godkänd skolgång. Jag har också praktiserat i skolor som legat i de lite "finare" förorterna och där stött på uttråkade, ointresserade lärare. Med undantag, såklart!