Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Meli

Varför heter/hette det negerboll

Det verkar som många tror att man döpt en kaka för att förlöjliga ett folkslag. Nu är det ju inte rikgigt så. Saken är den att negro på spanska betyder svart, och därav blev det negerboll. Det var alltså INTE för att asociera med ett folkslag.
    Bara känner att jag skulle skriva detta, eftesom folk hetsar upp sig så i ett par trådar

• Svar på tråden Varför heter/hette det negerboll
  • fenomena83

hihi, skulle precis skriva samma sak

• Vargtass

Absolutliu! Instämmer helt! Hade faktiskt en indisk vän (mörkhyad) som gick in på cafe´t för många år sen och beställde en negerbolle. Fast hon i kassan tyckte att situationen var ganska jobbig, men det tyckte inte han..!

• wintersaga

Förstår inte att folk hetsar upp sig så mycket över detta. Hela FL verkar vara i uppror angående om det ska (få) heta negerboll eller inte...

• Pellinell

Trist och onödigt med en dum och felaktig TS.
    Ur Wikipedia:

Negerboll (även negerbulle) är ett numera kontroversiellt namn för chokladboll/kokosboll. 2003 anmäldes ett konditori i Sjöbo till DO eftersom konditoriet sålde bakelsen som negerboll. Granskningen lades ner på grund av att anmälaren inte blev personligt kränkt. En brasklapp lämnades dock att namnet inte bör användas eftersom det är "föråldrat" och lätt förknippas med "slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika värde". Det är dessutom vid vite förbjudet att använda ordet negerboll i sin annonsering, vitesbeloppet är på 100.000 kr.

• Meli

Pellinell

Men det är ju en ny syn på det, som att vissa glassar inte fick heta vad de skulle. Du tror väl inte på allvar att man satte namnet från början för att fölöjliga ett helt folkslag. Det ör ju bara ihop med att Svenskar är livrädda för att göra något som kan uppfattas som rasistiskt.

• jajja

Jag är lessen,jag trodde inte att min oröstning skulle skapa sånt liv.
    Själv är jag uppväxt med att det heter negerboll och jag ser det inte som något rasiskt utan bara som en god godis....

• Pellinell

Meli: Jag tror att den som döpte bollen tyckte att den var lite rolig, det var säkert inte meningen att skada någon. Men i dag skadas folk, av det och likväl fortsätter massor av människor att kalla den negerboll. Varför??

• Vargtass

Men snälla! Finska pinnar (finns det inget som heter så?) är det också rasistiskt isåfall? Tycker att hela den här grejen börjar bli lite överdriven. Läste i en annan tråd om att det inte skulle spelas den svenska nationalsången på skolavslutningen. Det är ju en fin tradition..? Eller? Vem tar illa upp av det? Och varför?

Svar på tråden Varför heter/hette det negerboll