• Äldre 9 Sep 09:14
    326 visningar
    13 svar
    13
    326

    MVC vs. privat

    Idag ska jag ringa och boka tid för inskrivning. Jag har två alternativ: mvc hemma, eller Barnmorskegruppen i stan och nära jobbet.

    Varför har ni valt det stället ni valt?
    Hur är det när barnet är fött, går man dit man har varit under graviditeten, på kontroller/vägning mm?

    Tack för att ni vill svara på mina frågor!

  • Svar på tråden MVC vs. privat
  • Bumpy
    Äldre 9 Sep 09:17
    #0

    Jag har valt MVC för att det är närmmare till hemmet än jobbet och när bebisen är född och ska på efterkontroller kan det vara skönt att ha lite närmare.
    Har dock varit privat och gjort könsUL den här veckan så jag tycker att man kan kombinera och få det bästa av "båda världarna".

  • Äldre 9 Sep 09:23
    #0

    Precis min tanke, samtidigt känns det som att privat är mer mån om sin patient på nåt sett. Är jag helt ute och cyklar? Dom är säkert jättebra på mvc.

    Någon mer?

  • MHN
    Äldre 9 Sep 09:24
    #0

    Jag valde MVC hemma istället för på vägen till/från jobbet och det är jag glad för idag eftersom jag blev sjukskriven tidigt i graviditeten. Min tanke var att de flesta som går på ens MVC bor ju också i närheten och då har man ju kanske ngt mer gemensamt med ngn i föäldragruppen än att man ska barn ihop, som att man kanske hamnar i samma grupp sen på BVC och/eller bor nära varandra.

    När bebis är född kommer jag inte gå till samma BM, utan till en ny i samma hus. Tror det finns en del privata MVC som har BVC också, men är inte säker.

    Lycka till med ditt val, man kan ju byta om det inte skulle fungera!

  • Mallem­us
    Äldre 9 Sep 09:26
    #0

    Hej jag velade som sjutton men valde till slut MVC nära hemma. De är jättebra och jag tror inte de månar mindre om sina patienter.

    BVC är ju inte samma institution utan då hamnar man väl på nytt ställe? Iaf hos oss är det så. Även om jag gått på privat MVC hade jag gått på BVC hemma. För den vill man ju absolut ha nära till.

  • MHN
    Äldre 9 Sep 09:27
    #0

    Kan tillägga att de på det landstingsdrivna MVC:et har varit väldigt måna om mig och jag har haft ett jättebra stöd i o m sjukskrivningen från alla inblandade där. Givetvis kan det se olika ut, tror de är lika måna på ett privat. Har inför förlossning valt att föda på BB Sthlm, för det känns bättre, även om det är lite längre hemmifrån.

  • Äldre 9 Sep 09:33
    #0

    Ni har övertygat mig, tack för era svar! Jag tror naturligtvis inte att dom är dumma bara för det är landstinget, men privat är ändå privat. Jag har precis letat upp numret till mvc hemma. Ska ringa dit nu.
    Tack så jättemycket!

  • Äldre 9 Sep 09:38
    #0

    Jag valde att gå på Barnmorskegruppen. När jag väntade mitt första barn gick jag på vanliga MVC och jag tyckte att min BM där verkade befinna sig väldigt långt från verkligheten... Hon kunde inte svara på särskilt många frågor om varken graviditet eller förlossning utan tyclkte jag själv skulle ta reda på t ex skillnaden mellan epidural och spinal etc. Hon gjorde säkert så gott hon kunde men jag kände inte så där jättestort förtroende för henne, kändes som det var säkrare att gå in på Netdoktor om man hade några problem. Jag vet ju många som har gått på vanliga MVC och haft andra BM som är supernöjda så det är väl väldigt individuellt. I min stadsdel finns det inga mammagrupper för omföderskor så det skulle jag inte fått vara med på i alla fall, annars är ju det en fördel med att gå på MVC nära hemma. Den föräldragruppen vi hamnade i med första barnet (bodde då i Linné) har vi fortfarande kontakt med, fast bara två bor kvar i området. Jag är dock väldigt nöjd med BMG, lugnare tempo, nära kontakt med en BM som vet vad hon snackar om och som har jobbat på förlossningen tills för ett år sedan ungefär (ska dessutom börja jobba där igen en dag i veckan). Alltså någon som har koll på förlossningsvården av idag. BMG ligger dessutom hyfsat nära mitt jobb och det ser jag som ytterligare en fördel, eftersom man då kan ta andra tider än bara morgon och sen eftermiddag (känns ju onödigt att åka nästan ända hem och sedan tillbaka till jobbet...).

  • Äldre 9 Sep 09:46
    #0

    Åh, tack Rubia. Det var ingen telefontid ännu på MVC, så det finns fortfarande tid att ändra mig. Så många svar som möjligt vill jag ha! Och som sagt, man kan ju alltid byta om man inte är nöjd.

  • Äldre 9 Sep 09:58
    #0

    BVC går jag för övrigt på det vanliga, finns inget annat att välja på här omkring i alla fall.

  • Mon 3 Jun 2019 13:32
    #10

    Medveten om att det här är en jättegammal tråd men sitter med precis samma dilemma nu! Är det någon som har mer input? Hur mycket värt är det att ha nära till MVC jmf med hur mycket "bättre" det är att gå privat?

  • Mon 3 Jun 2019 17:12
    #11
    mollyoshea skrev 2019-06-03 13:32:50 följande:

    Medveten om att det här är en jättegammal tråd men sitter med precis samma dilemma nu! Är det någon som har mer input? Hur mycket värt är det att ha nära till MVC jmf med hur mycket "bättre" det är att gå privat?


    Alltså det är väl säkert jätteolika men jag går på regionens (fd landstingets) MVC som ligger på sjukhuset här i staden och det är så himla bra. De har nära samarbete med förlossningen och man får lätt träffa läkare om det behövs osv. Min barnmorska är toppen. De är generösa med provtagning osv. Remitterar vidare snabbt när det är något. Jag hade inte valt privat bara för att. Privat behöver inte alltid vara bättre.
  • Mon 3 Jun 2019 20:07
    #12

    Jag har tid bokat på två olika alternativ nu :-O men fick tid jättesnabbt på vanlig MVC och telefonsamtalet kändes väldigt lovande, så om barnmorskan är bra blir jag nog kvar där!

  • Mon 3 Jun 2019 22:05
    #13

    Första barnet gick jag på mvc. Med andra tänkte jag att jag ville vara nära jobbet så då tog jag Barnmorskegruppen i Göteborg. Men allt eftersom fick jag sämre och sämre känsla för min bm som dubbelbokad sig på mina tider, bad inte ursäkt för det, var allmänt otrevlig etc. Droppen kom när en syster till mig fick propp i hjärnan och jag ville få det kontrollerat så att jag inte hade förhöjd risk. Fick då svaret att visst kunde de kolla det ?om jag absolut måste få det kollat? och att hon i samma veva sa att jag tog ju redan så mycket prover (har hypotyreos sedan många år tillbaka och medicinerar för det, och vid graviditet försämras mina värden, vilket kan ge skador hos barnet om jag inte medicineras korrekt). Då bytte jag till mvc och fick en betydligt bättre bm. Så till alla som funderar, testa och se vilket som känns bäst. Skulle det vars så så är det inget konstigt med att byta under graviditeten

Svar på tråden MVC vs. privat