• Sommarhumlan

Lampa för ljusterapi?

Jag funderar på att köpa en lampa för ljusterapi, typ en Philips Bright Light eller liknande. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Är de värda sitt pris och hur mycket kostar det att byta ut lysrören i dem när de går sönder?

Jag vet inte riktigt om jag tycker att alla symptom som beskriver vinterdepression/vintertrötthet stämmer in på mig, men jag brukar bli lite nedstämd på hösten/vintern och nu har jag dessutom nytt jobb där jag inte har något fönster på kontoret. Skall man testa med en sådan lampa iallafall?

Kram
    Sommarhumlan

• Svar på tråden Lampa för ljusterapi?
  • My 2

Lampan hjälper alla, antingen du har SAD eller inte, dagsljuset hjälper till att starta serotoninproduktionen i hjärnan. Men du ska inte sitta med den hela tiden, max 2 timmar per dag. Du kan ju oxå försöka vara utomhus ca 2 timmar under den tid på dagen då det är fullt dagsljus, det hjälper för de flesta... SAD patienter behöver ofta få ljus tidigt på morgonen för att "kick-starta" hormonproduktionen, det är den som krånglar lite... och när det inte är ljust förrän vid 9-tiden är det tufft att gå upp klockan 6.

Har för mig att philips har en slags "prova-på"-garanti på sin lampa, kolla upp det, då får du pröva den i typ 10 dagar och lämna tillbaka den om det inte fungerar...
    /my

Svar på tråden Lampa för ljusterapi?