Koppla ur airbag i passagerarsätet (för babyskydd)
Vi ska köpa babyskydd och skulle vilja ha bebisen i passagerarsätet fram. Hur gör man för att koppla ur airbagen? Kan man göra det själv eller måste man lämna in bilen? Vi har en BMW 320.
Vi ska köpa babyskydd och skulle vilja ha bebisen i passagerarsätet fram. Hur gör man för att koppla ur airbagen? Kan man göra det själv eller måste man lämna in bilen? Vi har en BMW 320.
Hej! På vissa bilar kan man koppla ifrån själv och andra bilar får man lämna in och få det gjort, Ring dit ni köpt bilen och fråga! Ha det så bra!
Det är säkrast att lämna bilen till en auktoriserad verkstad så att man kan vara säker på att det blir rätt gjort.
Jag har för mig att man alltid måste lämna in den även om man skulle kunna göra det själv. Begär att få grejen som dom tar bort i handen så ni vet säkert att det är fixat. Tror dock att det är väldigt dyrt...
Bilverkstäder kan koppla ur men säger att det sker på egen risk. De rekommenderar istället att man monterar ur air-bagen så att det inte finns ngn på passagerarsidan. Det skulle kosta 14 000 kr på vår audi... Så vår dotter har åkt själv i baksätet hela tiden och det har gått jättebra hela tiden, hon är nu 1,5 år.
man´ska absulut inte göra automatisk urkoppling om det finns i bilen, det är inte alls säkert, har hänt att den har utlösts men fruktansvärda konsekvenser! vissa bilställen kopplar inte ur, så var det för oss när vi gick och frågade på vår bil, de sa att bilen är så inte godkänd ur besiktiigssynpunkt, och skulle dörför vara olaglig att köra med!
våran lillskrot får sitta bak!!
kram eja v38
Låt en verkstad koppla ur airbagen, även om det finns en "avstängning" på den! Det har hänt att avstängningen inte har funkat och airbagen ändå har löst ut. Man får ABSOLUT inte försöka demontera airbagen själv, det är en sprängladdning i den och det är en ohygglig kraft, inget att leka med, den kan ta död på en! T.o.m verkstäderna tycker det är olustigt med airbags!!
Autumn // v 40
Enligt trafiksäkerhetsverket själva så ska man aldrig ha barn framme även om det finns en urkopplad airbag - skälet till detta är att sprängladdningen fortfarande finns kvar och den i sig kan utlösa airbagen.
Det säkraste är att ha barnet bak i bilen - många verkstäder (i alla fall där jag bor) vägrar koppla ur airbagen eftersom det har varit så pass många insidenter där barn har skadats allvarligt pga airbagen utlösts även om den varit urkopplad.
samma var det här! bilverkstaden vägrade röra aribagen pga av att det alltid finns risk att det inte fungerar!!!
jag skulle aldrig chansa
Vi har en Opel och ingen verkstad vill koppla ur airbagen! Om DE anser att det finns risk med det, då hoppas vi över det också!
Dessutom sa en av gubbarna på verkstaden att den allra säkraste platsen för ett barn att färdas i bil var i baksätet, med bakåtvänd stol......... Men jag har nog hört både att fram o bak är säkrast så......
Skönt att läsa att fler är medvetna om säkerheten, upprepar lite här med
Gå in på www.ntf.se och läs om ni är osäkra...
Det är mkt viktigt att man kopplar ur airbagen helt i bilen, det ska inte finnas ngn ström till kudden. Annars om man endast gör det med nyckel och annat så har man där ändå ett krutpaket som kan orsaka förödelse.
Alla bilhandlare vi har pratat med har sagt att man ska koppla ur den helt inte med enbart nyckeln...
Kostar väl från några hundra upp till nån tusenlapp beroende på var man går, men säkrast är väl att ta en auktoriserad verkstad...
Billig livförsäkring!!!