• snorungen

    Blödning efter sex????

    Är i v. 8 och efter att vi haft sex igår kväll fick jag en blödning. Blöder ingenting idag- men vad betyder det här? Ska mna undvika sex nu?
    Varför blödde det? Är orolig pga ett tidigare missfall... men sex ska ju inte påverka sån´t ju...

  • Svar på tråden Blödning efter sex????
  • snorungen

    Tack alla som svarat!

    Har pratat med BM som sade att det är vanligt med blödning och att vi inte gjort något fel- samlag kan INTE orsaka missfall enligt henne.

    Det som gjort mig extra orolig är att jag haft ONT hela da´n idag- typ mensvärk. Det kan ju bara vara så att det är växtvärk- men kan ju faktikst också vara missfall. Så nu är det väl bara att vänta och se...

    Kul va?

  • MarrebarreW

    Hej! Jag är lite orolig nu... Men det verkar som om flera haft samma problem här...

    Jag har haft 2 mf tidigare och denna graviditeten har varit helt annorlunda. Jag har haft riktiga symptom med illamående och ömma bröst så jag har faktiskt inte varit särskilt ororlig för mf trots de tidigare men rädslan har ju ändå funnits där att det sa blöda när man torkar sig... Och nu igår kväll så hade jag och min sambo sex, och det var typ 1,5 vecka sen sist eftersom jag inte orkat. Och sen när jag gick upp på toa efter ett par timmar kom det pyttelite blodblandad flytning. Och sen andra gången jag var upp var det inget, men nu på morgonen ¨å var det ljustljustbrunt, vad tror ni??? Jag blir ju så rädd!!

    Snorungen:Men din bm sa att det inte var större risk för mf om man hade sex? Jag blev ju helskraj när nägon skrev det tidigare, och lite arg för att jag inte fått veta det isf... Ska ringa min bm med, hon har telefontid kl 11

  • snorungen

    Mmarielle: har du pratat med din barnmorska?

    Jag har haft lite ljusbruna flytningar sen igår kväll och är orolig för vad det kan vara... Nå´n som vet?
    (jag tror inte att de hänger ihop med blödningen efter sexet...?)

  • MarrebarreW

    Snorungen: Jag fick tag i henne till slut och hon sa att det inte var något att oroa sig över eftersom jag inte hade ont. Jag frågade henne specifikt om sex och motion kunde ha ngn påverkan och hon sa att det berodde på om man visste orsaken till tidigare mf. Om det typ var så att fostret "fäste" dåligt så kunde det ha bestydelse men det var tydligen inte säskilt vanligt enl. henne. Men vi skulle ta det försiktigt fram till inskrivingen och så bokade hon in ett läkarbesök samma dag som inskr.

    Jag var fortfarande ganska orolig och kände att jag inte litade helt på bm så jag ringde även gyn på kvällen och de sa också att det inte var ngt att vara orolig för och att sex INTE kunde framkalla ett mf... Vad ska man tro?? Vi tänker ta det försiktigt nu iaf, får bara mysa lite istället!! Är ju inte fel det heller!!

  • UllaBella

    Jag har haft blödningar unger grav. och sista blödningen kom efter lite "mys"... vi åkte som vanligt in till gynakuten (var då i v.20) och de kollade att allt såg bra ut. Jag hade slutat blöda då, och det var en blödning från livmodertappen, precis som de andra gångerna. Första gången jag blödde, var utan att jag hade gjort någonting, satt i soffan bara, och så kom det. Då kom det MASSOR med tjockt, tjockt blod. satt på toa 30 min, kunde inte gå därifrån. Var övertygad om att det inte kunde finnas något kvar därinne. Men det gjorde det, och gör fortfarande! Är nu snart i v.23!

  • tara67

    Hur gick det för dig snorungen?
    Vi hade sex igår och idag hade jag en liten blödning samt mensliknande ont i magen, vilket jag inte känt tidigare under graviditeten. Är i v.7
    Blödde aldrig under min förra graviditet.
    Behöver jag oroa mig för MF tror ni?

  • Issa98

    Har hört att det är ganska vanligt med en "kontaktblödning" när man har sex, speciellt i början av graviditeten. Vanligt mjukt sex ska inte kunna orsaka MF säger min BM.

  • tara67

    Jag har kikat runt och läst en del av det som handlar om detta. Det som oroar mig är att det molar i magen precis som i början av mens...

  • Issa98

    Åk in och kolla då, bättre att veta än att oroa sig!

    Jag har varit med om både att "blöda" och få missfall och "blöda" och inte få missfall är i v 21 nu...

    Barnmorskan sa samma sak båda gångerna; att det antagligen inte är någon fara och att 20% av alla som är gravida blöder då och då utan att det är ngn fara. Men att den bistra sanningen är att var 7:e graviditet slutar med MF. Men som sagt denna gång blödde jag när jag hade gått 6 fulla veckor och det har stannat kvar...

  • tara67

    Tror jag avvaktar över dagen för att se om det kommer mer blod (det var ju bara lite i fm's) samt om ontet kanske släpper i magen. Jobbar och har svårt att komma ifrån.
    Tack för att du delade med dig av dina 'erfarenheter'.

  • Ellieott
    Ichi skrev 2007-01-30 10:14:18 följande:
    Har du pratat med din BM om att du fått en blödning i samband med samlag? Om inte så gör det. Samlag kan påverka missfall, tyvärr.
    Ibland kan man avråda samlag när missfallsrisken är som störst och särskilt om personen i fråga råkat ut för MF förut. Prata som sagt med din BM omgående!

    Lycka till!
    Jag är gravid efter ett missfall (direkt, inte en mens emellan). Åkte till gyn-akuten pga blöding efter samlag. Gynekologen sa ingenting om att jag skulle undvika sex i framtiden, han bara kollade att allt var okej vilket det var, blödningen var från livmodertappen.
Svar på tråden Blödning efter sex????