• Bunny7­8
    Äldre 28 Oct 11:45
    25198 visningar
    18 svar
    18
    25198

    Värkar/sammandrag. var 5:e minut inatt och nu borta...fler????

    I går kväll vid 22.30 började jag få regelbundna sammandragningar, inte jätteonda men de tog tag och strålade ner i låren. Mannen och jag la oss i soffan för att avvakta...och de kom med ca 5-10 min mellanrum ungefär fram till kl.02, sen gick jag och la mig och lyckades somna. Efter en timme vaknade jag igen och då var de något tätare och kraftigare. Var sååååå när att ringa barnvakt och förlossningen men lyckades somna om vid fyra-halvfem tiden igen och sov sen till åtta i morse. Nu känner jag inga sammandragningar alls???
    Vid mina två tidigare förlossningar har det liksom startat och sen inte slutat. Vattnet eller slemproppen har inte gått vid de två andra förrens vid krystningarna,Vad ska man tro nu? Kan det hålla på så här flera nätter nu eller vad händer? Någon som varit med om samma sak? Det är tredje bebisen vi väntar nu och visst har man hört att de kan vara lite luriga! Känner mig OTROLIGT förvirrad och trött just nu!!!

  • Svar på tråden Värkar/sammandrag. var 5:e minut inatt och nu borta...fler????
  • Mini Hopp
    Äldre 28 Oct 11:55
    #1

    Jag hade också regelbundna värkar som avtog innan mitt andra barn föddes.
    Försök att tänka positivt. Värkarna hjälper ju till att mjuka upp och öppnar ställena inför förlossningen. Om man har mera förvärkar kanske själva förlossningen går snabbt och behändigt sedan.

    Men visst är det retfullt när man tror att det är dax att åka iväg till BB med jämna mellanrum...
    Lycka till med förlossningen!

  • Bunny7­8
    Äldre 28 Oct 14:33
    #2

    ingen annan?

  • Molnet
    Äldre 29 Oct 08:37
    #3

    Min trea höll också på att strula. Satt och flämtade genom vissa nätter. Var uppe och tvättade av mig för jag tänkte att nu är det dags. Sedan avtog de ett par dagar. Dagen hon föddes var de hur lugnt som helst knappt något sprattel och endast 1st samandragning på hela dagen!! Sedan körde de plötsligt igång i 200 knyck på en gång. Hela förlossningen från första värk till hon var ute tog 1 timme och 18 min. De sa att alla kraftiga förvärkar jag haft hade gjort halva jobbet. Väntar nu nr 4 om några veckor men de har inte varit lika kraftiga (onda) samandragningar.
    Men visst är de jobbigt? Man tror att man ska få barn, de ska bara öka liiite till sedan åker man in. Nästa dag är man fortfarande hög gravid och inget händer.

  • Stil07
    Äldre 29 Oct 08:43
    #4

    Molnet:

    Känner precis likadant...har gjort min man förberedd 2 ggr nu......väntar också 3.e så man borde veta hur det ska kännas när det är på G......jag har varit och duschar mitt i natten....lagt fram kläder till barnen, burit ut väskan i hallen och suttit mig i sängen och tänkt att vi avvaktar lite till och sagt till mannen att du kan sova/vila en liten stund till......typ en 1/2 timme...var tanken..... och då har jag plötsligt somnat och vaknat nästa morgon

    Suck........

    Nu är jag bara i v. 38 så paniken är väl inte fullkomlig men bara det att man verkligen känner att det är på gång och förbereder sig och sedan så slutar bara allt tvärt.....

  • Äldre 29 Oct 08:58
    #5

    så började det för mig,började den 28  o jag födde den 30.  man blir så besviken när det avtar

  • Äldre 29 Oct 09:06
    #6

    riktiga värkar avtar inte! Det du känner är förvärkar... de gör gott, även om det är trist.. men de hjälper till att mjuka upp tappen osv!

  • Bunny7­8
    Äldre 29 Oct 09:14
    #7

    Skönt att man inte är ensam
    Det är väl de där luriga treorna ... Jag är också bara i v38 men har fött barn nr 1 och 2 i v 37 och 38 så därför är man väl extra beredd. I natt har det varit lugnt i alla fall och jag har fått mina 9 timmar Har precis varit hos BM och allt verkade bra. Huvudet ner!

  • Äldre 29 Oct 09:19
    #8

    Vad skönt att allt var bra
    Då kanske det inte är långt kvar tills han/hon kommer

  • Deodor­a
    Äldre 29 Oct 09:39
    #9

    Jag hade precis samma sak inatt, dock lite tätare. Så började det med förra gången också men då slutade de inte så jag var lite förberedd på att det var dags på riktigt i natt. Jag har haft förvärkar och sammandragningar tidigare också men inte i flera timmar. De brukar ha gett med sig inom en timme i alla fall. Jag är också i v 38. Vi önskar helst att bäbis kan vänta till på onsdag, då kommer våra dygnetruntbarnvakter.... Men såklart så går det att lösa ändå och jag längtar verkligen efter lite och var trots allt besviken när jag vaknade utan värkar i morse.

  • Deodor­a
    Äldre 29 Oct 09:41
    #10

    längtar efter liten ska det stå, såklart!

  • olalal­a
    Äldre 29 Oct 10:02
    #11

    Jag väntar mitt första barn om exakt två veckor och fick förvärkar inatt vid 2-tiden. Det var mest molvärk/mensvärk som kändes ganska mycket i oavnsidan av låren (why?) och sen en del sammandragningar. Kom och gick ganska glest under en timme, jag kunde halvsova under tiden men sen gick jag upp och tog en kopp varm mjölk och då lugnade det ner sig och sen somnade jag igen.
    Var lite nervös att det var på G, ska jobba två dagar till och känner mig inställd på att bebisen ska komma först vid BF eller senare.... Imorse var allt lugnt, men har känt en aning förvärkar nu men det är jättelite.
    Ni som fött barn redan eller ska - har ni haft det så här och hur långt innan BF började det i så fall?!

  • Äldre 29 Oct 10:09
    #12

    Så va det för mig oxå med sonen. Värkarna försvann tre gånger innan det va dags så jag fick ingen sömn på flera nätter innan sonen kom.
    Värkarna började natten mellan söndag o måndag o vi åkte in natten till tisdag o han föddes på tisdag eftermiddag

    Så vem vet, är kanske dags snart

  • Äldre 29 Oct 10:11
    #13
    Hanna36 skrev 2007-10-29 09:06:14 följande:
    riktiga värkar avtar inte! Det du känner är förvärkar... de gör gott, även om det är trist.. men de hjälper till att mjuka upp tappen osv!
    Jodå, det kan dom. Skillnad är om dom försvinner efter ett bad eller alvedon, då är det bara förvärkar
  • CoolaS­uperMa­msen
    Äldre 29 Oct 10:12
    #14

    så var det för mig med men det drog igång på kvällen igen så snart tror jag att du har något i famnen.


    sug och svälj trevlig helg !
  • Malais
    Äldre 29 Oct 10:53
    #15

    Samma för mig, natten mot söndagen kände jag som "onda sammandragningar" från kl 01.30 och hela natten,med ca fem minuter emellan. Alvedon etc hjälpte inte. Detta avtog lite under dagen det kom då och då men inte regelbundet eller lika ont.

    Sedan när det var dax att sova (hur trött som hällst i och med den förra somnlösa natten), då drog det i gång. Bad eller alvedon hjälpte inte nu häller det va mellan 3-6 minuter mellan och "värkarna" varade 30 sek-1 minut. Inget sovande!! Sambon är 60 mil bort så jag for in till förlossningen för att se om det hänt ngt, om jag skulle ringa hem karln el ej. Ctg visade värkar, tappen var mjuk men inte utplånad. Fick med mig dexofen, så jag har kunnat slumara, vaknat ändå vid varje, men inte als lika ont.

    Sitter nu här och det är nästan hellugnt, kommer ngn liten ibland, ja jag vet inte!!

  • sinnah
    Äldre 29 Oct 10:58
    #16

    känner igen mig. har haft 3 sådana nätter en i v 37 och två i v 39 då packade jag reda på stora tjejens kläder och allt i en kasse o fixade till inför ev avfärd sedan försvann värkarna igen. har haft massor av förvärkar tom v 40 nu är jag v 41 och inga verkar alls suck så idag bär det i väg till sjukhuset på överburenhetskontroll
    så förvärkar i massor onda och regelbundna hjälper inte alltid..

  • Tigrol­l
    Äldre 29 Oct 15:53
    #17

    Förvärkar försvinner inte alltid med bad och alvedon tyvärr... Sitter nu tredje eftermiddagen i rad med kraftiga förvärkar som kommer med 10-20 minuters mellanrum. Igår höll de på mellan 16.00 - 01.00 på natten. Alvedon, värme - inget hjälpte.

    Ska tillägga att jag är på BF +9 och att slemoproppen gick igår, men ingen bebis kommer ju.... varför så mycket regelbundna förvärkar som sen bara avtar...och flera dagar på raken?? Någon som känner igen sig?

  • Tue 7 Jun 2022 10:47
    #18

    Värkar kan avta, iaf enligt bm på sjukhuset ja va på häromnatten, hade regelbundna värkar i 2 timmar med 2-3 min mellanrum samt 1 minut långa. Trodde på allvar att jag skulle föda i bilen, låg på sambon rätt bra påväg en ner, men de började avta när vi va 2 mil från BB (har 12-13 mil) men fortsatte gjorde de även inne på BB, men avtog som sagt, var öppen ca 3 cm o den hade börjat mjukna, fick stanna kvar några timmar, men de hade inte skett något mer på de timmarna och bebisen mådde bra så vi fick åka hem. Så nu sitter jag här, vet inte om ja ska känna mig snuvad eller om de bara är skönt (är i v 35+1, så den får görn acax avstanna några dagar till) 

Svar på tråden Värkar/sammandrag. var 5:e minut inatt och nu borta...fler????