• liten med liten

    Om ni kommer på ert barn med att kolla porr?

    Jag är lite nyfiken på hur ni som föräldrar hade hanterat situationen om ni märker att era barn kollar på porr av något slag?

    Hade ni blivit arga? Förbjudit? Diskuterat? Ignorerat?

    Ja, vad hade ni gjort helt enkelt?

  • Svar på tråden Om ni kommer på ert barn med att kolla porr?
  • liten med liten
    Helgona skrev 2008-03-25 12:55:06 följande:
    Vi har en öppen syn på sex o porr. Om mina stora (över 16) barn vill titta på porr eller ha tidning hemma så är det helt ok.Vi har pratat om detta. O jag har sagt att så länge de inte tror att som det går till i en porrfilm att det är så det ÄR i verkligeheten. Så är det helt ok för mig!
    Ja det tror jag är oerhört viktigt att man som förälder pratar med sina barn om, att det är skillnad på porrfilm och verklighet. (Borde vara det i deras ålder allafall) Och att man som sagt gör klart för dom att om de har sex så skall de ha det med respekt mot flickorna och åt andra hållet, att flickorna inte ska gå med på vad som bara för att de sett för mkt nedvärdering i porr och kan tro det är normalt. Det är nog det enda jag skulle oroa mig för med porren.. att det ger en snedvriden bild.
  • Kallemannen

    Om man har lite datakunskap så är det ganska lätt att radera spåren efter sej i datorn utan att resten av "historyn" raderas. Dvs att man bara ser vilka sidor som har besökts som man vill visa för mamma och pappa.... Det är väl inte allt för svårt att gissa att sådan info sprids barnen emellan i skolan.


    Majsan70 skrev 2008-03-25 12:54:02 följande:
    Anonym (anananas) skrev 2008-03-25 12:51:04 följande:
    Det går att spärra på alla sätt. Nu har vi valt att inte spärra utan allt loggas i vår dator, även det barnen gör i sin dator. Vår dator har de inte tillträde till. Inte för att vi inte litar på dem utan för att de alltid gör saker som ställer till det om de lånar vår dator. *S*
  • Helgona

    Precis, det vill jag förmedla till mina barn. Porr är just porr men att sex i verkligenheten är så mycket mer........


    CARPE DIEM
  • Majsan70
    Kallemannen skrev 2008-03-25 14:24:29 följande:
    Om man har lite datakunskap så är det ganska lätt att radera spåren efter sej i datorn utan att resten av "historyn" raderas. Dvs att man bara ser vilka sidor som har besökts som man vill visa för mamma och pappa.... Det är väl inte allt för svårt att gissa att sådan info sprids barnen emellan i skolan.
    O jag vill påtala att man kan hitta de "spåren" ändå. Nu litar jag på mina barn och vi har en öppen relation om allt. Litar man inte på barnen så sätter man en spärr o jo det går att spärra det mesta.

    Nu är mina barn tonåringar så vill de titta på porr får de göra det, men skulle vi komma på att det sker via vårt internet blir det spärr.
  • Kallemannen

    Som IT-konsult och PC-fixare sedan 25 år så vet jag att det visst går alldeles utmärkt att ta bort spåren, det finns andra sätt som inte är så svåra som inte innebär att man går in under
    kontrollpanelen osv som vanliga amatörer försöker göra...


    Majsan70 skrev 2008-03-25 15:00:01 följande:
    O jag vill påtala att man kan hitta de "spåren" ändå. Nu litar jag på mina barn och vi har en öppen relation om allt. Litar man inte på barnen så sätter man en spärr o jo det går att spärra det mesta. Nu är mina barn tonåringar så vill de titta på porr får de göra det, men skulle vi komma på att det sker via vårt internet blir det spärr.
  • kimpan800

    alltså om jag ska säga det själv till er alla så tycker jag att det är okej vad det än är för porr och jag lovar er det finns tjejer också som tittar själv så har jag en tjej men namn och ålder är privat och vi har haft sex 5-8 gånger för vi tycker att det är för livets skull att bara få känslan och näe när man känner det sköna sista känslan så gör man det någon annan stans alltså när man sprutar spermier är det bra att tänka på att inte spruta i slidan så att hon inte blir med barn eftersom vi inte kan ta hand om ett barn när vi har skola i vägen det är naturligt att göra och borde inte vara förbjudet så chilla lite   

  • Anonym (Farsa)

    Jag hade skitit i det. Vill han göra det så får han väl göra det!


    Ni som säger att ni skulle diskutera? Vad är det att diskutera?


    Tror ni inte det är ganska jävligt plågsamt att som tonåring diskutera sånt med sin mamma?


     

  • HäckHäxan
    Anonym (Farsa) skrev 2014-09-21 02:03:43 följande:

    Jag hade skitit i det. Vill han göra det så får han väl göra det!


    Ni som säger att ni skulle diskutera? Vad är det att diskutera?


    Tror ni inte det är ganska jävligt plågsamt att som tonåring diskutera sånt med sin mamma?


     


    Han barnet kan väl lika gärna vara en hon. Diskussionen kan lika gärna vara med en pappa.

    Varför skulle det vara plågsamt att diskutera porr/ sex med någon av sina föräldrar.

    Som förälder har man väl ändå ett rätt stort ansvar när det gäller att upplysa sina barn om sex/ samlevnad osv.
    Det är väl för tusan märkligare om ämnet sex/pubertet osv aldrig kommer på tal tycker jag då. Pinsam kan det absolut vara, plågsamt däremot har jag jävligt svårt att se det hela som.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Anonym (Pappa)

    Jag skulle bli glad för att våra barn verkar vara normala.
    Om det skulle visa sig att någon av våra pojkar aldrig någonsin hade porrsurfat så skulle jag bli mer bekymrad...

    Barn och ungdomar är idag väldigt upplysta. På bara de senaste 20 åren så är förändringen tiofalt större än vad den var under 200 år dessförinnan!

    Vi som föräldrar måste sluta att utgå från oss själva och vår egen bakgrund. Förändringen sedan vi själva var barn är ofattbart stor.
    Vår generation lärde sig 80-90% av all kunskap genom skolan och från sin egna föräldrar.
    I dag lär sig barnen bara 10-20% genom skola och föräldrar....
    Fatta skillnaden...!!!

    Nästan alla 13-åringar har högre datakunskap än vi föräldrar. Ja även mer än vi som tror att vi kan en del...
    Men alldeles oavsett om vi nu kan censurera eller kontrollera en eller annan dator så finns ändå nästan oändligt med möjligheter för dem.
    All information är tillgänglig för alla.
    Alla våldsskildringar, såväl äkta riktiga mord och våldtäkter såväl som all fiction. Alla typer av sex, erotik och porr är också tillgängligt för i princip alla ungdomar. Våldsporr, incest, djurporr och allt, allt, allt... Många 13-åringar kan mycket mer om extrema avarter än vad jag och andra föräldrar någonsin kan drömma om.

    En extremt viktig skillnad är att eftersom ALLT finns tillgängligt så har barnen och ungdomarna lärt sig att sålla. De klarar (i de allra flesta fallen...) att skilja på fiction och verklighet, de klarar att skilja på sunt och osunt.
    De är oändligt mycket mer tränade i att skilja på rätt eller fel än vad vi var i den åldern.
    Barn och ungdomar som spelar våldsamma spel eller ser våldsamma filmer har alls inte större benägenhet att själva bli våldsamma. Det har forskats mycket på detta och det finns alltså inget samband.
    Jag vågar göra antagandet att detsamma gäller för porr. Ungdomarna av i dag (de allra flesta...) klarar av att skilja på rätt eller fel även inom det sexuella.
    Jag tror att porrsurfa är ofarligt. För vad är alternativet; att hela jordens befolkning kommer att gå under när vår egen generation har dött ut...?

    (De enstaka våldsamma ungdomar/personer som av en eller annan störning eller orsak redan är våldsbenägna har dock även en dragning till våldsamma spel eller filmer. Detta faktum sammanblandas ibland med att spel eller film skulle ha gjort dem våldsamma. Men forskningen visar alltså annorlunda.)

  • Anton Ewald lever inte längre

    Äckligt att i låter era barn crackas med sånt där! Seriöst?

    Skaffa er ett liv och kolla på Tahkorerna istället som Star Wars fast bättre och mer story och fler repliker och karaktärsdrag.

  • Anonym (K)

    De är inte kriminellt att kolla porr, alla unga gör det. Vad är poängen men att prata om det? få dom att skämmas? Bara låt det va.

Svar på tråden Om ni kommer på ert barn med att kolla porr?