• Anonym (mushroom)

    Svamp igen! Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och ig....

    Blir vansinnig. Varför får jag svampinfektion flera ggr/år?! Och inget hjälper i förebyggande syfte (då menar jag som att: inte raka sig, ha bomullsunderkläder, unvika tighta kläder, undvika socker, tvätta underkläderna i 60grader eller mer och aldrig ihop med strumpor, behandlat partnern).
    Har haft återkommande svamp och läkare har bara bett mig ta en kur (klassikern på apoteket, hjälper ju, men det ÅTERKOMMER - det är nyckelordet).
    Känner nästan att ni på FL kan bidra med fler tips än läkarna..,
    VAD MER KAN JAG GÖRA?

  • Svar på tråden Svamp igen! Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och ig....
  • Anonym (flugis)

    Lilla i skrev 2008-04-22 11:00:57 följande:


    Jag skulle ta kontakt med min gyn. Jag hade själv svamp jämt förr, fick det som en klocka en vecka innan mens. Min gyn sa att jag förmodligen hade en sk kronisk svampinfektion som var resistent mot pevaryl osv. För många behandlingar med pevaryl osv kan oxå förvärra besvären ist för att förbättra dem. Jag fick Diflucan tabletter som skulle tas en vecka innan mens (när svampen brukade komma) samt att jag tvättade underlivet med olja istället för tvål, bytte till parfymfritt tvättmedel och sköljde extra noga samt tvättade alla underkläder i minst 60 grader. Det hjälpte en del, sen blev jag gravid och hux flux var alla svampbesvär helt borta (då de flesta brukar få problem) och ta i trä så har de inte återkommit. Det är verkligen grymt jobbigt att få upprepade svampinfektioner man vet knappt var man ska ta vägen när det kliar som värst, hoppas du blir bättre!!!
    Alltså det där kunde varit jag som skrivit det!! Precis lika för mig. När jag blev gravid försvann all tillstymmelse till svampinfektioner. Sen när jag började amma och avslag blev det däremot 10 ggr värre. För att inte tala om när jag sluta amma o mensen kom tillbax. Så nu kampas vi igen, jag svampen och Diflucanen!
  • Lilla i

    Anonym flugis: Lider med dig!!!!
    Jag fick inte tillbaka min svamp efter det att O föddes. Är så tacksam för det, har nu varit svampfri i 2 år. Är gravid igen så vi får se om den kommer tillbaka efter denna grav hade inte så många perioder med mens emellan så vi får se hur det går.
    Eftersom O blev till med IVF så sattes jag i konstgjort klimakterie innan äggstimulering osv och svampen försvann redan då. Kanske ngt att diskutera med gyn, ganska drastiskt men när det är som värst så kan man ju bli TOOOOOKIG ( det är ju inget som man kan hålla på med ngn längre tid men det kanske kan bryta en dålig spiral).

  • Anonym

    När det gäller vitlök så finns det flera sätt;

    1) Skala av det torra skalet på några klyftor, doppa dem i olivolja och för upp innan läggdags.

    2) Gör en vitlökstampong genom att hacka en eller två klyftor, dela en bomullsrondell och lägg i hacket och knyt gasbinda eller en bit nylonstrumpa runt. Knyt ett snöre för att underlätta att ta ut den.

    Senast jag hade svamp använde jag metod nr två i 3 nätter, sen var svampen borta. Om jag får känningar brukar jag använda metod nr 1 någon natt.

    Vitlök är antiseptiskt och tar kål på svamp, men tänk också på att rå vitlök är väldigt stark! Använd inte hackad eller skuren vitlök direkt på huden/slemhinnorna.

    Har också hört att det ska vara allmänt förebyggande att äta vitlökskapslar, men det är inget som jag har testat.

  • Anonym

    vitlök??? galet.

    det ENDA som verkligen hjälper är att skölja med koksalt och då vet jag rätt väl efter 7 år med KONSTANTA problem. undvik för guds skull OLJA, där växer svampen bara ( säger sig självt, eller hur? eftersom oljan täpper till porerna och inte låter huden andas..!) började hos en asiatisk gyn för några år sedan och sen dess varit helt svampfri. här är mina knep:

    *skippa HELT tvål, olja, receptfria kurer.
    *tvätta underlivet med koksalt lösning! ca 1 tsk salt per liter vatten. tvätta med det ist för vanligt vatten och torka torrt.
    *lufta på natten.
    *vi problem ät fluconazol på recept och skölj med saltvatten vid minsta känning och även förebyggande.

  • Anonym

    nämen koksalt används ju på alla sjukhus och alltid till att tvätta bl.a sår..läs på...

  • Anonym

    hehhee, läs på...........du var en rolig prick du.....ja man tvättar rent ibland, inte använder man sig av det hela tiden, dagligen inte, på väldigt känsliga slemhinnor....

  • Anonym (hehe)
    Anonym skrev 2008-04-22 22:15:56 följande:
    vitlök??? galet.det ENDA som verkligen hjälper är att skölja med koksalt och då vet jag rätt väl efter 7 år med KONSTANTA problem. undvik för guds skull OLJA, där växer svampen bara ( säger sig självt, eller hur? eftersom oljan täpper till porerna och inte låter huden andas..!) började hos en asiatisk gyn för några år sedan och sen dess varit helt svampfri. här är mina knep:*skippa HELT tvål, olja, receptfria kurer.*tvätta underlivet med koksalt lösning! ca 1 tsk salt per liter vatten. tvätta med det ist för vanligt vatten och torka torrt.*lufta på natten.*vi problem ät fluconazol på recept och skölj med saltvatten vid minsta känning och även förebyggande.
    Fan vilken bra idèe det där ska jag genast prova.
    Hur i helsike har man ej kunnat fatta det tidigare när man sj jobbar inom vårde o använder koksalt på alla sår och massa annat.
    Ibland har man svaret framför sig:)
  • Anonym

    Kul att koksalt fungerar för vissa! Men jag är skeptisk. Visst att man använder till sår men om man har sköra slemhinnor etc, är det då så klokt att använda koksaltlösning i udnerlivet varje dag?

  • Anonym (hehe)
    Anonym skrev 2008-04-23 09:19:10 följande:
    Kul att koksalt fungerar för vissa! Men jag är skeptisk. Visst att man använder till sår men om man har sköra slemhinnor etc, är det då så klokt att använda koksaltlösning i udnerlivet varje dag?
    vem har sagt varje dag? bara när det behövs ju
  • DropDeadUgly

    Flukonazol Merck NM kapsel, är den enda svampmedicin som fungerar för mig! Den är super! En liten rackans tablett som man sväljer... Jag hade jätteproblem med svamp och försökte allt, sedan gick jag till gyn och han skrev ut ovan nänmda tablett. Har inte haft svamp sedan dess och det är några år sedan nu!

  • Anonym
    Anonym skrev 2008-04-22 22:15:56 följande:
    vitlök??? galet.det ENDA som verkligen hjälper är att skölja med koksalt och då vet jag rätt väl efter 7 år med KONSTANTA problem. undvik för guds skull OLJA, där växer svampen bara ( säger sig självt, eller hur? eftersom oljan täpper till porerna och inte låter huden andas..!) började hos en asiatisk gyn för några år sedan och sen dess varit helt svampfri. här är mina knep:*skippa HELT tvål, olja, receptfria kurer.*tvätta underlivet med koksalt lösning! ca 1 tsk salt per liter vatten. tvätta med det ist för vanligt vatten och torka torrt.*lufta på natten.*vi problem ät fluconazol på recept och skölj med saltvatten vid minsta känning och även förebyggande.
    i detta inlägg tolkar jag det som att man aldrig ska tvätt amed något anat och jag tvättar då underlivet 1 gr per dag, så då borde det innebära med koksaltlösning 1 gr per dag.........
  • Anonym

    ANG KOKSALT!!!

    i början och vid känningar sköljde jag ofta..nu tvättar jag mej men vanligt vatten vid varje dusch = ingen tvål och med saltvatten vid behov. jag vill bara vidarebefodra eftersom det varit MIN räddning, så inga spydiga kommentarer är nödvändiga. mitt tips till alla känsliga tjejer är att pröva. har varit svampfri i snart tre år nu och det finns inget bättre! ibörjan fick jag tips om olja, och kände till en början att det var bra..tills jag slutade med et och började med saltvatten. olja täpper ju till och svampen växer då = mer svamp.
    har man mycket utvecklad svamp ska man nog be läkare skriva ut fluconazol först. jag fick äta tre kapslar under tre månaders tid och sen har jag underhållt genom saltvattnet i tre år och sluppit fått det tillbaka.

    lycka till!

  • Shokaaaaaa
    Anonym (Jag ocksa) skrev 2008-04-21 21:35:15 följande:

    Det hade jag i flera ar tills jag bytte gynekolog. Hon - min räddare - sa att jag hade en bakterieinfektion som gjorde att jag hade sma sma sma sar pa slemhinnan i vilken svampen satte sig. Fick en fet antibiotikakur och sen dess har jag inte haft svampproblem mer. Sa du kanske ocksa har en kass gynekolog?


    Hej på dig!
    Jag har detta problem ,kan du vara snäll och säga vilken gynekolog hade du?Mitt liv blir mycket svårt med svamp,som ensamstående och ensam är väldi svårt med infektionen😭
  • Blacknails86

    Nu skummade jag bara tråden så kanske någon redan tipsat om detta.

    Jag hade svampinfektion många ggr i året förut. Canesten hjälpte tillfälligt, efter en tid var det tillbaka igen. Googlade att någon blivit hjälpt av grapefröextrakt.
    Jag gick till hälsokost och köpte och åt en kur, och hör och häpna, jag har inte haft svamp en enda gång sedan dess!! Detta var för typ 3 år sedan.

    I Finland heter de Candida Forte, kanske finns under något annat namn i Sverige. 

Svar på tråden Svamp igen! Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och ig....