• oOLillaJagOo

Vad händer om man inte klarar en omtenta?

Jag har kuggat på en tenta, tillfälle för omtenta har getts en gång, men jag kunde inte delta den gången utan fick skjuta upp omtentan som jag nu ska göra om några veckor. Men vad händer om jag inte klarar omtentan? Får jag inga fler chanser att göra om den?

• Svar på tråden Vad händer om man inte klarar en omtenta?
  • Tecken

Det är nog lite olika från kurs till kurs, från skola till skola. Vet en del tentor då det fanns max 4 tillfällen, på andra var det max 6 omtentamenstillfällen.

Om du inte klarar någon av alla omtentor, sök dispens för att få påbörja nästa kurs.

• Winnertaco
    Anova skrev 2010-02-20 21:15:53 följande:
    Tror att det gäller då kursen tagit bort. Jag vet folk som tentat både 5 och 10 år efter första gången de läste kursen.
    Ja, det är mycket möjligt! Kanske varierar det från högskola till högskola också?
    Johanna -06 Ludvig -08
  • Anova
    Tecken skrev 2010-02-20 21:16:51 följande:
    Om du inte klarar någon av alla omtentor, sök dispens för att få påbörja nästa kurs.
    Det beror också på skolan.. en del skolor skiter i att man missat tentor och blir antagen i alla fall..
  • Tecken
    Anova skrev 2010-02-20 21:17:57 följande:
    Det beror också på skolan.. en del skolor skiter i att man missat tentor och blir antagen i alla fall..
    Men TS har ju skrivit att hon måste klara tentan för att få gå vidare.
  • Anova
    Tecken skrev 2010-02-20 21:19:46 följande:
    Det missade jag.
  • Ungmamma83
    Anova skrev 2010-02-20 21:11:15 följande:
    Man har väl i princip så många omtentor som möjligt så länge kursen går.. Det brukar ju skojjas om att då man skriver den 10de omtentan ska man ha frack/långklänning.. Under alla mina år har jag aldrig sett någon tentadeltagare i frack
    jag tentar min matte nu i mars för 10:de gången, kanske borde fixa fram en långkläning till det då
  • Furie

Min högskola erbjuder omtenta vid två tillfällen, sedan får man invänta nästa termins ordinarie tenta. Klarar man inte omtentan så är det bara på det igen i all oändlighet (eller åtminstone i 5 år tror jag) 

• Ungmamma83
    Tecken skrev 2010-02-20 21:19:46 följande:
    Måste hon klara tentan kan det bli svårt att få dispans, däremot blir hon i beviljad studieuppehåll nästa termin så att hon har chanse att ta igen tentan.
  • Anova
    Ungmamma83 skrev 2010-02-20 21:25:02 följande:
    jag tentar min matte nu i mars för 10:de gången, kanske borde fixa fram en långkläning till det då
    Åtminstånde ha levande ljus på bänken

Desutom tror jag att frack-traditionen är mer rotad bland naturvetare/teknologer.. Du har nog inget val.. ha klänning
  • Audioanna

på min utbildning (karolinska Institutet i Stockholm) var det varierande hur många tentor man fick chansen till beroende på om det var huvudämne eller inte. Oftast var det dock 4 tillfällen, klarade man inte det fick man vänta 1,5 år till nästa årskull hade kursen.  :)

• Ungmamma83
    Anova skrev 2010-02-20 21:32:37 följande:
    Åtminstånde ha levande ljus på bänken Desutom tror jag att frack-traditionen är mer rotad bland naturvetare/teknologer.. Du har nog inget val.. ha klänning
    får nog se till att rota fram min gamla balklänning till tentan
  • basil
    oOangelicaOo skrev 2010-02-20 21:07:17 följande:
    Det är på högskolenivå, jag måste klara denna kurs för att få läsa nästa termins kurs. Men får man tenta om en tenta tills man klarar av den? eller får man bara ett visst antal chanser?
    Vilken policy skolor har kan variera. Kontakta din institution som kan ge besked om vad som gäller för just dej.
  • josen 1

att missa på en tenta och inte bli godkänd på kursen kan väl påverka huruvida man får CSN med?

• Ungmamma83
    josen 1 skrev 2010-02-21 11:02:20 följande:
    att missa på en tenta och inte bli godkänd på kursen kan väl påverka huruvida man får CSN med?
    inte om det bara gäller en enda kurs av alla du läser.
  • vcent
    Ungmamma83 skrev 2010-02-21 15:15:29 följande:

inte om det bara gäller en enda kurs av alla du läser.

Det beror ju på hur stor kursen är, hur många högskolepoäng tentan täcker osv...

för att få fortsatt csn beviljat krävs att man klarar en viss % av sina HP från senaste perioden med CSN.

Jag har själv råkat ut för detta med en 30poängskurs där alla 30 poängen hängde på tentan. Tentan utfördes typ en vecka innan nästa kurs började och krav för att läsa nästa kurs var att man hade klarat denna kurs (det var kravet för alla kurserna på programmet och alla kurser var 30hp, dvs en hel termin). Omtentatillfälle gavs ej av nån jävla anledning. Som ni förstår så har man ju hoppat av det programmet samt att programmet inte längre existerar. Jag var nämligen sjuk hela den veckan där tentadagen var...

Jag sökte andra utbildningar till nästa hösttermin men kunde inte få nått CSN förns jag hade uppnåt vad det nu var typ 75% av poängen jag tidigare läst men inte fått godkänt på. Så jag fick läsa 7,5poängskurser på tredjedels/fjärdedelsfart under typ två år samtidigt som jag jobbade innan jag kunde påbörja en utbildning på nytt.

Samtidigt hade jag en kompis på en annan högskola där de varje sommartermin hade en herrans massa uppsamlingstillfällen för tentor och seminarier osv... där de kunde göra om sina redovisningar, tentor osv... som blivit underkända det gågna läsåret för att kunna påbörja nästa läsår. Så det programmet hade med andra ord inte krav på att klara höstterminen för att läsa vårterminen... eller så sket dom i kravet.
Svar på tråden Vad händer om man inte klarar en omtenta?