Ungmamma83 skrev 2010-02-21 15:15:29 följande:
inte om det bara gäller en enda kurs av alla du läser.
Det beror ju på hur stor kursen är, hur många högskolepoäng tentan täcker osv...
för att få fortsatt csn beviljat krävs att man klarar en viss % av sina HP från senaste perioden med CSN.
Jag har själv råkat ut för detta med en 30poängskurs där alla 30 poängen hängde på tentan. Tentan utfördes typ en vecka innan nästa kurs började och krav för att läsa nästa kurs var att man hade klarat denna kurs (det var kravet för alla kurserna på programmet och alla kurser var 30hp, dvs en hel termin). Omtentatillfälle gavs ej av nån jävla anledning. Som ni förstår så har man ju hoppat av det programmet samt att programmet inte längre existerar. Jag var nämligen sjuk hela den veckan där tentadagen var...
Jag sökte andra utbildningar till nästa hösttermin men kunde inte få nått CSN förns jag hade uppnåt vad det nu var typ 75% av poängen jag tidigare läst men inte fått godkänt på. Så jag fick läsa 7,5poängskurser på tredjedels/fjärdedelsfart under typ två år samtidigt som jag jobbade innan jag kunde påbörja en utbildning på nytt.
Samtidigt hade jag en kompis på en annan högskola där de varje sommartermin hade en herrans massa uppsamlingstillfällen för tentor och seminarier osv... där de kunde göra om sina redovisningar, tentor osv... som blivit underkända det gågna läsåret för att kunna påbörja nästa läsår. Så det programmet hade med andra ord inte krav på att klara höstterminen för att läsa vårterminen... eller så sket dom i kravet.