• Anonym (inte så sugen)

    När fick ni tillbaka sexlusten efter förlossningen?

    Vår dotter föddes i januari och de senaste veckorna har jag och sambon så smått tagit upp sexlivet igen. Till saken hör att jag inte känner något, jag blir inte tänd alls utan har sex för att hålla relationen vid liv - för ska det bli syskon i framtiden kan vi ju inte börja ha sex DÅ. Jag är säker på att jag kommer igång tids nog men just nu är det bara smått obehagligt eftersom jag sprack rätt mycket och det spänner fortfarande en del, samt att underlivet känns lite "ommöblerat".

    Hur gör ni andra nyblivna mammor? Hur länge kändes det ovant, kanske obehagligt? När fick ni upp lusten igen? Har ni testat östrogenvagitorier (min bm tipsade om det)?

    Och som ett tillägg eftersom folk gärna tolkar saker och ting på eget sätt: det handlar absolut inte om tvång eller våld när vi har sex. Sambon är fullt normal och det vill jag gärna tro att jag kommer bli också vad det lider.

  • Svar på tråden När fick ni tillbaka sexlusten efter förlossningen?
  • Lintje

    Jag fick ett akut kejsarsnitt med vårt barn så inget som är förändrat där nere. Men sexlusten försvann totalt efter förlossningen och återkom inte förrän 14mån senare då mensen kom tillbaka. Är nu gravid igen och har typ noll lust och det lär väl hålla i sig tills jag slutar amma nästa barn och mensen kommer tillbaka. Inte så kul för min man. =(

  • redneck girl
    Anonym skrev 2010-07-12 12:43:32 följande:
    Har varken lust eller blir upphetsad längre. Min pojk e 18 månader. Känner stor skuld för min sambo så tycker jag är tråkig etc....
    Önskar det vore annorlunda...
    Gråter
    du får kämpa för det du vill uppnå.18 mån är en låååång tid utan lust.har ni försökt reda ut problemet? ni tappar varandra på vägen och svårare blir det nog för varje dag som läggs på hög.har man sex...så brukar det ge mer smak.sex föder sex heter det.ansträng dig lite.nu vet ju jag iof inte vad du gjort för att komma tillbaka men....efter så lång tid borde det löst sig och inte går det att skylla på barnet längre heller.och din man,vad gör han för att få dig så där kåt igen?
  • Anonym

    Min sexlust kom tillbaka direkt efter även om jag var oförmögen att ha samlag. Förlossningen var så känslosam och att få barn så stort att vi båda kände att vi ville vara så nära varandra som möjligt och det yttrades i sexlust.

  • Anonym

    Min sexlust försvann aldrig, dottern är 6 veckor och vi har haft sex ett par gånger. Det var skönt och jag var kåt men känns inte alldeles helt ok, känner mej som någon sa "som ett stort glupande hål", men får hem knipkulor idag (smartballs) så nu blir det till att knipa!

    Kan tillägga att jag fortfarande känner mej väldigt nykär i min dotters far för det mesta, vi har varit tillsammans i två år. Annat var det med de stora barnens pappa, sexlivet var obefintligt och efter förlossningarna kom det aldrig igång igen. Men där fanns inte de rätta känslorna, handlar mycket om det tror jag. Med min nuvarande man finns i grund och botten en stor passion mellan oss, a och o för ett fungerande förhållande om ni frågar mej :)

  • Anonym (stjärnan)

    Lusten återvände med mensen, efter 13 mån. Hade verkligen noll lust i mellanperioden, kändes rätt konstigt.

  • Lanie

    Jag ville ha sex precis efter förlossningen, jag var superfrustrerad, men det kanske berodde på att vi förlorade vår son, han föddes 16 veckor förtidigt o överlevde inte o jag kände sånt behov av närhet att jag höll på o bli galen av att inte få ha sex första tiden, när väl avslaget försvann var det bara pang på o då funkade det inte, jag var spänd för jag visste inte hur det skulle bli. Jag fick tips om o se hur underlivet såg ut, för man får såna föreställningar om att det ska se konstigt ut o efter titten lugnade jag mig, slappnade av o så gick det hur lätt som helst. Känner också att känslan har blivit mer intensiv, jag känner mer än tidigare o jag njuter mer, kan nog tacka knipövningarna för det, så mitt tips är o kniiiipa :) o så handlar det nog också mkt om o ta sig tid, vilket kanske inte är lätt med en liten som ska ha sin uppmärksamhet...

  • Anonym

    Sexlusten var (hos både mig och sambon) försvunnen i några dagar efter förlossningen. På dag 5 kom den tillbaks. Däremot är vi nog långt ifrån något vaginalsex - det kommer ta någon vecka till, känner jag. Vi kanske har bra omständigheter att luta oss mot, jag sprack inget och vi har alltid haft mycket samliv. Sambon påstår att han känner sig bortskämd - förlossningen drog igång efter en färdknäpp i vecka 41 och inte ens en vecka senare är vi på g igen. Känns väldigt bra!

    Tipset är nog att inte försöka stressa fram något. Visa ömhet på andra sätt istället; kramar, pussar, massage, smekningar. Så kommer sexlusten tillbaks tids nog.

  • Anonym
    Anonym (sexymama) skrev 2010-07-10 22:13:29 följande:

    Jag hade lika stor aptit på sex både före och efter förlossningen Den försvann aldrig Underbart!Tungan uteSolig Jag födde barn för 3 veckor sedan och hade sex igår! Dessförinnan har vi smekt varandra till orgasm


    Hade ditt avslag avtagit då? Känner likadant, men har nästan dåligt samvete för att jag har sexlust direkt...sprack iofs inget alls men bör man vänta tills man slutat blöda helt?
  • Anonym (ångest)

    Någon som kankse kan ge mig tips, råd eller liknande? Har utvecklat ångest pga allt det här nu...

    sonen är fem månader nu men ingen lust ännu. Ammar inte och fick akut kejsarsnitt så inget fel med underlivet som så. Har fått mensen tilbaka för tre månader sedan redan.

    Vet inte varför det är så här... Jag vill i huvudet liksom, men kroppen vill inte och jag får ångest av allt. Vill ha tillbaka mitt gamla sexliv och min sexlust för fan. När vi försöker lääänge så kan det gå, men orka lägga flera timmar på det varje gång, det blir prestationskrav för min sida och tiden förlängs för varje gång. Oro för att inte bli tillräckligt redo därnere så det ska kännas obehagligt osv. Kommer av mig av minsta lilla också. Kan också bli rädd för att det ska kännas obehagligt, eller att det inte ska gå och att vi måste avbryta trots att jag VET att det känns bra när vi väl fått igång det på något bra sätt.

    Förra ägglossningen hade jag lite lust för första gången, men sen total öken igen efter det... Och ibland obehaglig känsla i underlivet också som gör att man ju inte skulle bli sugen på sex ändå... Speciellt eftre mens är jag extra känslig i underlivet, dagligen. Känns som skavigt på något vis, som om slemhinnorna är lätt inflamerade eller nåt.

    Någon som kan tipsa om ett bra glidmedel som funkar om man har sköra slemhinnor? Någon som inte svider och så. Och, fungerar exempelvis L-Argiplex eller något annat kosttillskott för att få tillbaka lusten? Funderar fan på att ge det en chans, skiter i om det är placebo, det har ju liksom fungerat ändå i sådana fall...

    Någon som varit i samma sits? Hur gick det med er? Kanske någon barnmorska som skulle kunna svara på mina funderingar också?

  • Anonym (ångest)
    Anonym (ångest) skrev 2015-03-19 10:51:25 följande:

    Någon som kankse kan ge mig tips, råd eller liknande? Har utvecklat ångest pga allt det här nu...

    sonen är fem månader nu men ingen lust ännu. Ammar inte och fick akut kejsarsnitt så inget fel med underlivet som så. Har fått mensen tilbaka för tre månader sedan redan.

    Vet inte varför det är så här... Jag vill i huvudet liksom, men kroppen vill inte och jag får ångest av allt. Vill ha tillbaka mitt gamla sexliv och min sexlust för fan. När vi försöker lääänge så kan det gå, men orka lägga flera timmar på det varje gång, det blir prestationskrav för min sida och tiden förlängs för varje gång. Oro för att inte bli tillräckligt redo därnere så det ska kännas obehagligt osv. Kommer av mig av minsta lilla också. Kan också bli rädd för att det ska kännas obehagligt, eller att det inte ska gå och att vi måste avbryta trots att jag VET att det känns bra när vi väl fått igång det på något bra sätt.

    Förra ägglossningen hade jag lite lust för första gången, men sen total öken igen efter det... Och ibland obehaglig känsla i underlivet också som gör att man ju inte skulle bli sugen på sex ändå... Speciellt eftre mens är jag extra känslig i underlivet, dagligen. Känns som skavigt på något vis, som om slemhinnorna är lätt inflamerade eller nåt.

    Någon som kan tipsa om ett bra glidmedel som funkar om man har sköra slemhinnor? Någon som inte svider och så. Och, fungerar exempelvis L-Argiplex eller något annat kosttillskott för att få tillbaka lusten? Funderar fan på att ge det en chans, skiter i om det är placebo, det har ju liksom fungerat ändå i sådana fall...

    Någon som varit i samma sits? Hur gick det med er? Kanske någon barnmorska som skulle kunna svara på mina funderingar också?


    Ingen? :(
  • Anonym (tiden går)

    Det är snart 2 år sedan vi hade samlag senast. Direkt efter min fru blev gravid tappade hon sexlusten (skyllde på hormonomställningen, plus sedan mycket illamående under hela graviditeten), och nu när vårt barn är drygt 1 år gammal har vi fortfarande inte legat med varandra. Min fru vill helt enkelt inte.

    När ska jag börja bli orolig? Alla säger ju att det är normalt att man inte har lust under amning osv, men hon slutade ammas i höstas. Inga preventivmedel som spökar heller.

  • Mrs Okänd
    Anonym (tiden går) skrev 2015-03-23 09:06:46 följande:
    Det är snart 2 år sedan vi hade samlag senast. Direkt efter min fru blev gravid tappade hon sexlusten (skyllde på hormonomställningen, plus sedan mycket illamående under hela graviditeten), och nu när vårt barn är drygt 1 år gammal har vi fortfarande inte legat med varandra. Min fru vill helt enkelt inte.

    När ska jag börja bli orolig? Alla säger ju att det är normalt att man inte har lust under amning osv, men hon slutade ammas i höstas. Inga preventivmedel som spökar heller.

    Jag tror att hon måste göra ett aktivt val för att få tillbaka lusten igen. Om hon ens vill det?
  • Anonym (tiden går)

    Hon var inte särskilt intresserad av sex innan graviditeten heller, så jag är tveksam till om hon kommer att anstränga sig särskilt mycket. Det enda sättet är nog i så fall att jag börjar ställa krav. Men det känns sådär att göra så kort tid efter barnafödande.

  • Mrs Okänd
    Anonym (tiden går) skrev 2015-03-23 09:22:48 följande:
    Hon var inte särskilt intresserad av sex innan graviditeten heller, så jag är tveksam till om hon kommer att anstränga sig särskilt mycket. Det enda sättet är nog i så fall att jag börjar ställa krav. Men det känns sådär att göra så kort tid efter barnafödande.

    Kort tid efter barnafödande? Personligen förstår jag inte hur du stått ut så länge. Förmodligen har hon låg sexlust då.
  • Anonym (ångest)
    Anonym (tiden går) skrev 2015-03-23 09:22:48 följande:

    Hon var inte särskilt intresserad av sex innan graviditeten heller, så jag är tveksam till om hon kommer att anstränga sig särskilt mycket. Det enda sättet är nog i så fall att jag börjar ställa krav. Men det känns sådär att göra så kort tid efter barnafödande.


    Jag tror också att hon behöver lite tvinga sig själv. Det är en sak om man inte vill och en sak att man vill men inte har lusten (förmågan att bli kåt i kroppen liksom). Men har man sex som är skönt så föder det också lusten till att vilja ha mer skönt (mer sex). Kanske gäller för er att lite smått röra er åt det hållet, sånt som du vet att hon har gillat (uppenbarligen har ni ju haft sex förr, vad har hon gillat lite extra mycket är frågan då) men inte gå all in på en gång utifall hon drar sig för det. Vet du varför hon inte varit intresserad av sex innan? Finns det något ni borde börja jobba på från grunden?
  • Anonym (tiden går)

    Jag har föreslagit att ha samlag ändå, men hon vill inte göra något hon inte känner för, utan vill ta det lugnt och vänta tills det kommer av sig själv. hon känner att jag pressar henne med sexbiten vilket nog iofs stämmer.

    Hon har alltid varit ganska ointresserad av sex. Jag upplever det som att det alltid var jag som tog initiativet och i de allra flesta fall har jag fått nobben. Vår frekvens har legat på runt en gång varannan månad i många år. Det fanns alltid en anledning till varför vi inte haft sex på länge, något som stressade henne eller flyttade hennes fokus till annat. I omgångar har hon lovat att det ska bli bättre, men det blir oftast bara tillfälligt. Jag har frågat henne om hon vill göra något annorlunda, eller vad hon tänder på, men har fått svaret "vet inte".

    Jag funderar på att vänta någon månad eller så till, sedan kommer jag att kräva att vi söker hjälp.

  • Anonym (ångest)
    Anonym (tiden går) skrev 2015-03-23 10:28:15 följande:

    Jag har föreslagit att ha samlag ändå, men hon vill inte göra något hon inte känner för, utan vill ta det lugnt och vänta tills det kommer av sig själv. hon känner att jag pressar henne med sexbiten vilket nog iofs stämmer.

    Hon har alltid varit ganska ointresserad av sex. Jag upplever det som att det alltid var jag som tog initiativet och i de allra flesta fall har jag fått nobben. Vår frekvens har legat på runt en gång varannan månad i många år. Det fanns alltid en anledning till varför vi inte haft sex på länge, något som stressade henne eller flyttade hennes fokus till annat. I omgångar har hon lovat att det ska bli bättre, men det blir oftast bara tillfälligt. Jag har frågat henne om hon vill göra något annorlunda, eller vad hon tänder på, men har fått svaret "vet inte".

    Jag funderar på att vänta någon månad eller så till, sedan kommer jag att kräva att vi söker hjälp.


    Att bara gå runt och vänta är ingen bra strategi, man måste nog ge sig fan på att kickstarta det lite också om man faktiskt vill att det ska komma igång. Men ja, det är stressande att vara den som inte kan/inte har lust/inte vill men då kan man fråga sig varför man inte vill. Vad är det som gör att man drar sig för det? Och att kunna prata om det, varför hon känner press från din sida när du uppenbarligen inte vill att hon ska känna så (antar jag). Och finns det andra sätt, kravlöst gos elelr liknande ni kan ta till istället, för att mjukstarta det. Det är pressande om förväntningarna alltid ligger på "hela kittet på en gång" exempelvis. Det är svårt med en bra balansgång.
  • Anonym (tiden går)

    Nu har vi kommit överens om att införa "samlagsstopp", dvs vi ska inte ligga med varandra på ett tag, men annan närhet är tillåten. Hon känner att hon behöver lära känna mig igen eftersom både hon och jag är annorlunda än före förlossningen, tydligen. Vi får väl se om det har någon effekt, vi har inte satt någon sluttid men jag har en mental i mitt huvud hur länge jag tycker det funkar att vi har det så här. Tänker inte säga något till henne om sluttiden, för då kommer hon bara känna sig pressad av att vi måste ha hittat tillbaka till varandra innan dess.

    Hon erkände när vi pratade om det här att hon har ett komplicerat förhållande till sex, det kräver mycket energi från henne (hon känner att hon ger ifrån sig sin energi av att ha sex, jag får energi av att ha sex), så hon mäktar inte med att ha ett aktivt sexliv samtidigt som en massa andra saker är igång. Vi har kommit överens om att ställa in några planerade saker p.g.a. detta. Hon är också medveten om att hon ofta är "stel som en pinne" under akten, och generellt passiv i sängen, men kan inte förklara vad det beror på.

    Enligt henne är detta vanligt och hon har nämnt flera exempel på tjejkompisar som haft liknande erfarenheter efter förlossningen, dvs att det tagit lång tid innan de börjat ligga igen. Jag har dessvärre inga referensramar, och ett sexforum på nätet ger nog inte den bästa statistiken, här verkar de flesta sätta igång två veckor efter förlossningen och sedan ligger de med varandra 4 ggr i veckan trots småbarn.

  • Anonym (bibbi)

    Blev dökåt 2 dagar senare bara. Fick nästan orgasm av att sambon rörde mina bröstvårtor. Men sexlivet var inte särskilt skönt förrän ett år senare. 

  • Anonym (ångest)

    Jag ammar inte, blev snittad och har sjukt svårt att bli kåt. Ungen är sex månader och jag vill ha bra sex. Jag vill känna mig kåt men det går för i helvete inte. Vad fan kan jag göra? Så jävla trött på allt, det ska inte ta energi att ha sex, man ska få energi från det men det går ju inte när man måste jobba så jävla hårt. Tappar ju motivationen att ens försöka snart.

    Vad fan är det för fel på mig?! Så jävla frustrerad och arg just nu.

Svar på tråden När fick ni tillbaka sexlusten efter förlossningen?