• Anonym (3
    Äldre 28 Nov 13:48
    22629 visningar
    6 svar
    6
    22629

    Har du gjort kolposkopi vid cellförändringar? BERÄTTA!!!

    Imorgon ska jag till gyn och göra kolposkopi samt biopsi pga att cellprovet visade på cellförändringar.. Nu är jag orolig och har massor av frågor... Tyst

    Hur går det till?
    Gör det ont? Kan man gå tillbaka till jobbet direkt efter?
    Blöder man?
    Får man svar med en gång?
    Görs det nån ultraljudsundersökning?

    Fick en återbudstid snabbt och har inte hunnit förbereda mig ordentligt.. googlar tills fingrarna blöder men det står så olika..

  • Svar på tråden Har du gjort kolposkopi vid cellförändringar? BERÄTTA!!!
  • Arynel­le
    Äldre 28 Nov 21:15
    #1

    Hej,

    Jag gjorde en sådan undersökning för ett halvår sedan och var också nervös.

    Det gick till så att man fick lägga sig i en gynstol precis som vid cellprovet, sedan tittar läkaren med en typ av mikroskop som inte kändes nämnvärt. Den läggs vid öppningen och är ingenting som "förs in" direkt, däremot tror jag att han förde in en typ av plastspatel för att kunna se bättre.
    Det baddas med lite ättika som jag inte kände alls, detta för att cellförändringar syns tydligare då.
    Om läkaren ser några cellförändringar, som det gjordes i mitt fall, så tar han en sk biopsi på de ställen med förändringar. Då används en tångliknande grej och pyttesmå vänvadsbitar knipsas bort. Jag kände inget alls av det.
    (jag säger han för att min läkare var en man, kan ju såklart vara en kvinna också)

    På mig tog de även nya cellprover samtidigt, på precis samma sätt som de cellprover som togs gången innan. Efter biopsin fick jag ligga ett par minuter efter att de fört in en bomullsbit doppad i medel som stoppar blödning (som togs bort innan jag gick), så blödningen efteråt var inget att oroa sig för. Mer som bruna flytningar.

    Knipförmågan kollades också, om du inte gjort detta innan så innebär det att ett finger förs in i slidan och du ombeds knipa med bäckenbottenmuskulaturen.

    En sak som jag inte fick veta innan jag gick dit, som säkert kan vara lite av en chock för många, är att ändtarmen kollas. Rent konkret för läkaren in ett finger i analen och känner efter tumörer, samt känner så att "väggen" mellan vagina och ändtarm är okej.

    Ultraljud gjordes inte och jag kunde återgå till normala aktiviteter direkt efter.
    Efter undersökningen satte sig läkaren ner och gav utförlig information om när svaren skulle komma, vad förändringarna tros bero på, hur en koniseringen går till om det skulle bli aktuellt osv.

    Svaret tar ett par veckor, för mig tog det 2 veckor och då blev svaret att förändringarna var lätta och behövde bara kollas igenom om ett halvår.

    Personligen tyckte jag inte det var så farligt.

  • Anonym (Ella)
    Äldre 29 Nov 22:21
    #2

    Är det vanligt att knipförmågan kollas sådär? Kan man inte kolla det själv liksom?
    Det gjorde de inte på mig när jag gjorde kolskokopi iallafall.
    Inte heller någon ändtarmskoll.

     

  • Äldre 30 Nov 10:01
    #3
    Anonym (Ella) skrev 2010-11-29 22:21:44 följande:
    Är det vanligt att knipförmågan kollas sådär? Kan man inte kolla det själv liksom?
    Det gjorde de inte på mig när jag gjorde kolskokopi iallafall.
    Inte heller någon ändtarmskoll.

     
    .Det beror nog på hur noggrann läkaren är.
  • Anonym (???)
    Wed 7 Dec 2022 01:32
    #4

    Ehm..

    nej så går det inte alls till, föra in ett finger och även i bakdelen?. Har aldrig hänt mig då jag gjort vävnadsprov. Säkert att du inte utsattes för sexuella övergrepp?

  • Anonym (???)
    Wed 7 Dec 2022 01:32
    #5
    -1

    Ehm..

    nej så går det inte alls till, föra in ett finger och även i bakdelen?. Har aldrig hänt mig då jag gjort vävnadsprov. Säkert att du inte utsattes för sexuella övergrepp?

  • Anonym (???)
    Wed 7 Dec 2022 01:32
    #5

    Ehm..

    nej så går det inte alls till, föra in ett finger och även i bakdelen?. Har aldrig hänt mig då jag gjort vävnadsprov. Säkert att du inte utsattes för sexuella övergrepp?

  • Anonym (Va)
    Wed 7 Dec 2022 06:38
    #6

    Men va??!! Det här med knipa och finger i ändtarm? låter väldigt perverst. 

Svar på tråden Har du gjort kolposkopi vid cellförändringar? BERÄTTA!!!