• hnnie

    Vilka bilar kan jag stänga av airbag med nyckel?

    Ja som rubriken lyder.

  • Svar på tråden Vilka bilar kan jag stänga av airbag med nyckel?
  • Sixxty
    Alorna skrev 2011-06-16 07:24:08 följande:

    Gå för guds skull till en verkstad så dom får ta bort den.
    Vill ni verkligen lita på att stänga av en funktion som innehåller sprängämnen med en nyckel?


    Litar fullt ut på den funktionen. Litar på att bromsen ska ta när jag trampar ner den också. Varför skulle biltillverkaren låta funktionen vara kvar (den har funnits länge) om det fanns en risk att kudden gick av ändå?

    TS: Som många har skrivit har Peugeot avstägning på många av sina modeller. Även äldre. Vår 02:a har det.
  • förvirrande
    Joico skrev 2011-06-16 18:58:15 följande:
    Men oj... är du ute efter att alla ska svara de bilar dom vet eller vadå?

    Och för den som skrev att nyckelavstägning inte är säkert har FEL. Jag citerar Robert Bell på Säkerhetsbutiken:
    "Fabriksmonterade sk switchar är däremot mycket säkra. Folksam gjorde en utredning för några år sedan och sa att så säker som mänsklig teknik kan
    göras, så är system med nyckelavstängning i moderna bilar"
    Jag hörde någon klok människa säga att själva avstängningen är tillförlitlig men det är den som stänger av och på som kan fela. Om man håller på och slår av och på hela tiden kan mna nog "glömma" någon gång. Därför rekomenderade denne kloka varelse att antingen ha den på eller av permanent (under längre tid alltså)
  • stor grön drake

    vet inte var jag läste/hörde det, det var förra veckan (minns alltså inte exakta källan, men den var trovärdig, kan ha varit NTF)

    De sa att det är större risk med verkstadsavstängning iom att i nya bilar slås bilen ut om airbaggen är bortkopplad, och därför installeras en relä (dead-man-switch) på kabeln som "lurar" bilen att airbaggen är ikopplad fast den är urkopplad. Problemet är om den moteras fel, eller på fel kabel, det är ju inget man märker innan det är försent. Tydligen kan det skilja massor på bilar om det är tydligt eller inte vart det ska kopplas ur/relä.


  • Jumbopolly

    Därmed har vi alla konstaterat att den som är nojig över att det är farligt med en avstängningsfunktion har fel..


    Den personen har INGA elektriska prylar i sitt hem (för de kan starta eller sätnga av sig när personen inte vill) Den har heller INGA som helst teckniska prylar i trafiken (tex bil, moped, cykel osv) därför att vad som helst kan gå fel.. man KAN krocka, man KAN bli påkörd osv och i vissa fall spelar det ingen roll VART barnet sitter i bilen.


    Jag är nöjd med min renault som indikerar om att airbagen är avstängd och man stänger av den med en enkel vridning på en ratt precis som man gjorde förr med fläkten i bilen..


    Dessutom anser jag att de är ganska farligt att ha barnen i bak när man åker ensam med dem i bilen då man inte har någon som helst uppsikt över vad barnen pysslar med.. Det är VÄLDIGT lätt hänt att de får i sig en plastbit eller kartong och sätter i halsen... var med om det när jag var liten då min lillebror fick tag i en tom skokartong i bilen, lekte med den , tuggade lite och vipps satt en kartongbit i halsen... DET är illa!

  • moggleif

    Jaha, och vad ska du göra då mitt i en högt trafkerad korsning? Pilla på barnet, ramma mötande bil och sedan få en lastbil i baken som inte hängde med riktigt utan som litade på att du kör framåt som du ska? Sämsta förarna på vägarna idag är de som har en bebis på passagerarsätet. De tittar mer där än på vägen! Fullständigt livsfarligt...att i mer olyckor händer beror på att vi andra får kompensera för denna dårskap.

  • logg81

    Jag skulle inte ha mitt barn bakom en sprängladdning. Jag vet inte... folk får väl kalla mej nojjig och harig om de vill det men jag håller min dotter ifrån kraftiga krutladdningar...

    Jag rekommenderar att få laddningen borttagen på en verkstad och istället köpa en bilmodell man verkligen vill ha...


    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • amalie79

    Min Polo-03 gick det att göra på, men det är ju knappast en familjebil...men kanske går det även med Golf i samma åldersklass?

  • Junie

    Peugot 307, ful som stryk men smidig :) Jag litar 100% på avstängningsfunktionen då jag hört från 4 oberoende bilmekaniker att det är exakt samma som händer när man vrider nyckeln som de gör när man kopplar bort den på verkstaden.
    Som nån annan sa; jag litar lika mycket på att airbagen kopplas ur när man vrider på nyckeln som att bromsen ska ta när man bromsar.

  • Sixxty
    Junie skrev 2011-06-19 20:02:02 följande:
    Peugot 307, ful som stryk men smidig :) Jag litar 100% på avstängningsfunktionen då jag hört från 4 oberoende bilmekaniker att det är exakt samma som händer när man vrider nyckeln som de gör när man kopplar bort den på verkstaden.
    Som nån annan sa; jag litar lika mycket på att airbagen kopplas ur när man vrider på nyckeln som att bromsen ska ta när man bromsar.
    Visst är det konstigt att man väljer vilken funktion som "går att lita på". 
    logg81 skrev 2011-06-19 19:56:02 följande:
    Jag skulle inte ha mitt barn bakom en sprängladdning. Jag vet inte... folk får väl kalla mej nojjig och harig om de vill det men jag håller min dotter ifrån kraftiga krutladdningar...

    Jag rekommenderar att få laddningen borttagen på en verkstad och istället köpa en bilmodell man verkligen vill ha...
    Alla verkstäder tar inte bort kuddar och det är inte "bara" att göra det för de som gör det heller.  Självklart gör man som man vill men hur tänker du dig att laddningen skulle kunna gå av när den är urkopplad?
  • logg81
    Sixxty skrev 2011-06-19 20:27:37 följande:
    Visst är det konstigt att man väljer vilken funktion som "går att lita på". 
    logg81 skrev 2011-06-19 19:56:02 följande:
    Jag skulle inte ha mitt barn bakom en sprängladdning. Jag vet inte... folk får väl kalla mej nojjig och harig om de vill det men jag håller min dotter ifrån kraftiga krutladdningar...

    Jag rekommenderar att få laddningen borttagen på en verkstad och istället köpa en bilmodell man verkligen vill ha...
    Alla verkstäder tar inte bort kuddar och det är inte "bara" att göra det för de som gör det heller.  Självklart gör man som man vill men hur tänker du dig att laddningen skulle kunna gå av när den är urkopplad?
    Grejen är att på verkstaden behöver de ingen speciell utbildning för att hantera krockkuddar. Däremot måste de som transporterar krockkuddar ha det. Helt galet men sant...
    Om det sedan utbildas internt på verkstaden är ju upp till varje verkstad men det är inget krav.

    Jag vet inte hur den skulle kunna smälla om allt är urkopplat men mitt sunda förnuft säger åt mej att inte sätta min dotter intill en sprängladdning.... varesig det är i en bil eller på en grönskande äng... Vissa risker måste man ta i livet men ja.... jag vet inte.... när man kan radera risken helt är väl det ganska självklart att göra det?
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Sixxty
    logg81 skrev 2011-06-19 21:40:42 följande:
    Grejen är att på verkstaden behöver de ingen speciell utbildning för att hantera krockkuddar. Däremot måste de som transporterar krockkuddar ha det. Helt galet men sant...
    Om det sedan utbildas internt på verkstaden är ju upp till varje verkstad men det är inget krav.

    Jag vet inte hur den skulle kunna smälla om allt är urkopplat men mitt sunda förnuft säger åt mej att inte sätta min dotter intill en sprängladdning.... varesig det är i en bil eller på en grönskande äng... Vissa risker måste man ta i livet men ja.... jag vet inte.... när man kan radera risken helt är väl det ganska självklart att göra det?
    Jo, de behöver egentligen särskild utbildning och tillstånd för att hantera kuddarna. Tyvärr finns det verkstäder som ignorerar de kraven. Kuddarna sprängs på verkstaden och slängst sedan i soporna som vilka bildelar som helst.

    Självklart ska man gå efter vad man själv tycker känns ok. Men det låter lite väl dramatiskt att  prata om att sätta barnet "intill en sprängladdning". Du sätter ju henne ovanför 50 liter bensin i ett plåtfordon som går upp till 110 km i timmen.
    När du kopplar ur kudden tar du bort gnistan som får kudden att detonera. Det är därför jag undrar hur du tänker dig att den skulle kunna gå av av sigt självt.
  • Jumbopolly
    logg81 skrev 2011-06-19 21:40:42 följande:
    Grejen är att på verkstaden behöver de ingen speciell utbildning för att hantera krockkuddar. Däremot måste de som transporterar krockkuddar ha det. Helt galet men sant...
    Om det sedan utbildas internt på verkstaden är ju upp till varje verkstad men det är inget krav.

    Jag vet inte hur den skulle kunna smälla om allt är urkopplat men mitt sunda förnuft säger åt mej att inte sätta min dotter intill en sprängladdning.... varesig det är i en bil eller på en grönskande äng... Vissa risker måste man ta i livet men ja.... jag vet inte.... när man kan radera risken helt är väl det ganska självklart att göra det?

    vad jag enar är att åka i en bil är ju en enda sprängladdning bara det... Är man orolig över en sån sak så borde man vara ännu mer orolig över att överhuvudtaget vistas i trafiken. Även om DU är en jättebra förare osv så är det inte alls säkert att den du möter är det.


    Förstår du hur jag tänker??? var inget styggt mot dig


    Och verkstäderna behöver visst utbildning för att hantera krockkuddar. Har själv läst till bilmekaniker och vi fick INTE jobba med krockkuddar om vi inte vidareläste om dem (vilket jag inte gjorde) Så de verkstäder som inte har utbildad personal på det skulle jag aldrig lämna min bil till ens...
Svar på tråden Vilka bilar kan jag stänga av airbag med nyckel?