• Anna Paulita

    Ni som är frivilligt barnlösa!

    Vad upplever ni är den vanligaste provokationen i att ni inte vill skaffa barn? Vad exakt med det beslutet är det som folk har svårt för? 

    *nyfiken*       


  • Svar på tråden Ni som är frivilligt barnlösa!
  • rederiet
    PumpkinQueen skrev 2011-12-14 13:53:33 följande:
    Vad skönt att höra att jag inte är ensam. Jag har verkligen försökt att tycka om barn, men det fungerar verkligen inte. (Fast jag gillar inte speciellt många vuxna människor heller.)

    Det där som folk "hotar med", nämligen att man ska bli ensam på ålderns höst, tycker jag enbart låter skönt. Äntligen får man vara ifred och slippa alla sociala plikter. Tänk att bara få sitta på sitt rum, äta god mat/godis/whatever (ingen lär ju bry sig om att man blir fet, för rynkiga gamla tanter vill ju ingen se nakna ändå), kolla på nån bra film eller läsa böcker utan att ha en massa krav på sig. Låter som rena himmelriket för mig.
    Håller verkligen med! Att få ägna sig åt sig själv och sina intressen borde vara något som tilltalar de flesta människor :) Mycket bättre än att sitta på ålderdomshemmet och ha ångest för att ens barn inte vill hälsa på. 
  • rederiet

    Folk blir provocerade eftersom man har valt något annat än de har gjort. De kan helt enkelt inte fatta att det går att välja något annat. Därför kommer vi barnfria människor "att ändra oss". De vet bättre, tydligen.. och det är så fruktansvärt tröttsamt. Mitt val är inte mitt, och jag blir ständigt klappad på huvudet och får höra att jag kanske kan ändra mig.

    Det värsta är när folk har tonen "Oj, jag beklagar. Men du kanske kan ändra dig?" som att jag själv önskar att jag ville ha barn..? Otroligt märkligt och bakvänt. Det är väl helt enkelt för skrämmande för folk att tänka sig barnfrihet, när många personer ser det som meningen med livet. Själv tycker jag att meningen med livet är att se till att jag själv har det så gött som möjligt och njuter.

  • Losan01

    va härligt att vi bor i en fritt land där man faktiskt får välja själva om man vill ha barn eller ej. jag har själv en underbar 4 åring och en i magen men jag skulle aldrig ha några fördomar emot någon som inte vill ha barn.
    min syster tex vill inte ha barn (även fast hon avgudar sina syskonbarn) för hon vill helt enkelt inte...hon är inte på något sätt egoistisk utan vet hur hon vill leva sitt liv och det är utan egna barn, inget ont i det.    

  • inte lantkök

    Vill man inte ha barn så är det ju något fel i huvudet på den personen... Sen är den personen lika mycket värd som alla andra SÅKLART, men det är ju liksom reproduktion som livet går ut på s a s... och om den "genen" inte finns så är det ju nå fel... Finns ju inga djur som ba "nej jag vill inte ha barn..." Då dör ju den rasen ut till slut om det hade vart normalt att känna så? Men frivillig barnlöshet är ju också ganska ovanligt så den "genen" dör ju ut av sig själv eftersom dessa människor av förklarliga skäl inte förökar sig :p

  • MiniEgo

    Vi är (ska vara) tänkande djur och ingen annan djurart är närmare 7 biljoner på denna lilla planet. men det verkar inte som endel tänker utan skaffar 4-6 barn.

    På mitt jobb har jag 4 mammor och det verkar som 1-2 av dem påstår (hintar) att hjärnan mognar mer av att födda barn och därmed tror de att det har exempelvis bättre moral än barnlösa.
    Och det gäller endast biologiska barn, om man adopterar har man samma låga moral som en 15-åring. 

  • snedtak
    inte lantkök skrev 2013-11-10 12:55:07 följande:
    Vill man inte ha barn så är det ju något fel i huvudet på den personen... Sen är den personen lika mycket värd som alla andra SÅKLART, men det är ju liksom reproduktion som livet går ut på s a s... och om den "genen" inte finns så är det ju nå fel... Finns ju inga djur som ba "nej jag vill inte ha barn..." Då dör ju den rasen ut till slut om det hade vart normalt att känna så? Men frivillig barnlöshet är ju också ganska ovanligt så den "genen" dör ju ut av sig själv eftersom dessa människor av förklarliga skäl inte förökar sig :p
    Du vet väl om att evolution inte "går ut" på något? Att gynnsamma gener sprids i större omfattning har ingenting med mening att göra. I djurvärlden finns det exempel på djur av samma kön som bildar livslånga, monogama förhållanden och dom får ingen avkomma.
  • Mli 014

    Jag tycker att det är bra att inte alla vill ha barn! Jag har själv 2 snart 3 och ibland kan jag bli lite avundsjuk på barnlösa par som kan utleva sina drömmar, resa etc.

    Mångfald är otroligt viktigt för alla, och jag har inga som helst fördomar mot dem som inte väljer barn.

    Det finns föräldrar som aldrig borde blivit föräldrar, dem som innerligt önskade men inte kunde och 1000 varianter mer.

    Jag älskar mina barnlösa vänner lika mycket som dem med barn, och ibland är det fantastiskt att få umgås med personer som inte tänker på ÄL och blöjor, men som tänker på det som jag ibland glömmer ;)

  • PumpkinQueen
    inte lantkök skrev 2013-11-10 12:55:07 följande:
    Vill man inte ha barn så är det ju något fel i huvudet på den personen... Sen är den personen lika mycket värd som alla andra SÅKLART, men det är ju liksom reproduktion som livet går ut på s a s... och om den "genen" inte finns så är det ju nå fel... Finns ju inga djur som ba "nej jag vill inte ha barn..." Då dör ju den rasen ut till slut om det hade vart normalt att känna så? Men frivillig barnlöshet är ju också ganska ovanligt så den "genen" dör ju ut av sig själv eftersom dessa människor av förklarliga skäl inte förökar sig :p

    Så du tror att djuren förstår att sex leder till dräktighet?
    Ja, det är jag på bilden
  • EnLitenSvamp

    Ha ha det finns ingen som någonsin har försökt provocera mig eller frågat mig varför jag inte vill "ha en bulle i ugnen". Vad är det ens för vits med det? 


    Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
  • Knota
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-18 19:19:40 följande:
    Ha ha det finns ingen som någonsin har försökt provocera mig eller frågat mig varför jag inte vill "ha en bulle i ugnen". Vad är det ens för vits med det? 
    Bullar vill man ha i magen.
  • EnLitenSvamp
    Knota skrev 2014-01-16 08:45:48 följande:
    Bullar vill man ha i magen.
    Ha ha du av alla citerar migTystTungan ute
    throw me to the wolves and i will return leading the pack.
  • Radhuspinglan
    Genghis skrev 2011-07-13 12:41:55 följande:
    Jag tror att de som blir provocerade blir det för att det antyder att deras val inte är det enda rätta. De kanske aldrig har övervägt möjligheten att låta bli att skaffa barn, och blotta existensen av människor som bara låter bli gör dem osäkra på om de lurats in i något de trodde var ett måste. En vanlig spontan reaktion brukar vara "Men någon gång ska du väl ha barn? Det är ju meningen med livet". Många tror inte på mig, och körd en gamla vanliga "Du kommer att ändra dig när du blir äldre". Det verkar vara mer provocerande att inte skafffa barn än att ha barn man inte kan ta hand om, konstigt nog.

    Så tror jag också att det är...
  • asta66
    rederiet skrev 2013-02-04 06:40:26 följande:
    Folk blir provocerade eftersom man har valt något annat än de har gjort. De kan helt enkelt inte fatta att det går att välja något annat. Därför kommer vi barnfria människor "att ändra oss". De vet bättre, tydligen.. och det är så fruktansvärt tröttsamt. Mitt val är inte mitt, och jag blir ständigt klappad på huvudet och får höra att jag kanske kan ändra mig.

    Det värsta är när folk har tonen "Oj, jag beklagar. Men du kanske kan ändra dig?" som att jag själv önskar att jag ville ha barn..? Otroligt märkligt och bakvänt. Det är väl helt enkelt för skrämmande för folk att tänka sig barnfrihet, när många personer ser det som meningen med livet. Själv tycker jag att meningen med livet är att se till att jag själv har det så gött som möjligt och njuter.

    Det är så respektlöst.
Svar på tråden Ni som är frivilligt barnlösa!