• Forumvärd

    FamiljeLivs julkalender 14/12! Vinn fina vinster till ett värde av 800:-



    Var med och öppna luckan för den 14 december i Familjelivs julkalender!

    Du har chansen att vinna ett riktigt fint paket med Mumin-saker. I paketet har vi stoppat ner:
    En fin Lilla My dockvagn och ett supergulligt Mumingosedjur från Martinex värde ca 800:-
    Gilla gärna Mumin på Facebook

    Då både tomten och vi på Redaktionen är riktiga gottegrisar så vill vi att ni delar med er av ert bästa julgodistips!
    Vilka "julgottor" måste finnas med på julbordet och hur gör man just ditt favorit julgodis?
    Dela med dig av ditt bästa recept och skriv en kort motivering varför just ditt godis är det bästa!
    Du får gärna ladda upp ett foto av "gottat" också. Det är inget krav bara extra trevligt!

    Tävlingen pågår den 14/12 fram till midnatt och vinnare utses av en jury.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet inom en vecka annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Lycka till! Solig

    Här kan du läsa mer om tävlingen:
    www.familjeliv.se/Tavla_och_vinn/1.1450511
  • Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 14/12! Vinn fina vinster till ett värde av 800:-
  • Nlie

    Favoritgodiset på vårt julbord är Mozartkulor och Snickerskaka!

    Mozartkulor
    Mandelmassa
    Blockchoklad
    Nougat
    Gör så här
    Rulla in en liten bit nougat i mandelmassa till en lite boll och doppa i choklad som du smält i vattenbad eller micron. Låt torka o förvaras sen svalt!

    Snickerskaka
    350 g jordnötssmör
    2 dl socker
    2 dl sirap
    9 dl cornflakes
    200 g choklad
    Gör så här
    Smält ihop jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull. Häll över i en bunke och tillsätt cornflakes. Kavla sedan ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Smält chockladen och bred ut. Låt det sedan stå en stund i kylskåpet. Skär i kvadratiska eller rektangulära rutor i önskad storlek.

    Men godis i all ära, en annan sötsak på julbordet är självklart Bohuslänsk äggost!

    Äggost
    4 liter RÖD mjölk
    3 dl gräddfil
    6 ägg
    1 kapsyl ättika
    lite socker
    Knäck äggen vispa sönder dom tillsätt mjölk, gräddfil och ättika värm ganska sakta på spisen och rör hela tiden så att det inte bränner fast När det börjar sjuda ta av spisen (du ser när det börjar skära sej) Låt stå ca 5 min. Ta upp med en hålslev och lägg i äggostform (går lika bra med ett durkslag) varva med lite socker (om det ska vara efterrätt) servera gärna med Hjortronsylt eller sylt av Vildhallon eller björnbär.

  • jådåsåatt

    Glömde motiveringen. För att de är lika enkla som goda, alla som har smakat dem vill ha receptet. De blir dessutom ännu godare med krossade Marianne istället för polkagrisar.

  • Thoker

    knäck - går inte att vara utan :)


    Vanligt och traditionellt recept tror jag...
     
    2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 dl ljus sirap
    1 dl skållad, hackad mandel

    brukar fixa till dem med lite pyssel.. & barnen & barnbarn & bonusbarn hjälper till.

    kokar ihop & gör kulprov i kallt vatten efter ca 20-30 min tills den känns okej .. upp i formar :)


     


     
  • VardagsKvitter

    Det bästa jag vet är vit ischoklad. Barnsligt enkelt att göra själv! 

    värm upp kokosfett och vit choklad och rör samman. Häll upp i formar. Ta typ dubbelt så mycket choklad som kokosfett.

    Häll upp i formar och NJUT!
     


    //Lina på blejbo.blogg.se
  • Tessan S
    Tessan S skrev 2011-12-14 18:11:25 följande:
    Skam den som ger sig, jag kör ett försök i dag med... Godis och bakning är ändå en av mina starkare sidor
    Jag gjorde för första gången egna praliner förra året och det behöver inte alls vara så svårt. Jag testade mig fram lite och fyllningen som blev favoriten då var riven nougat, lätt stötta rice crispies och hackade russin..
    Till pralinerna på bilden har det gått åt:250 g nougatett par dl rice crispies (efter smak)0,5 dl russin1-2 msk amaretto100 g mörk choklad100 g ljus chokladHäll upp rice crispies i en bunke och krossa dem lätt med handen, blanda sedan i finriven nougat (knåda är lättast). Jag gillar mycket krisp så jag tar rätt mycket rice crispies. När jag gjort detta delade jag blandningen i två delar. Den ena blandade jag i russin i och den andra amaretto.Forma bollar eller avlånga små ?korvar?(rulla en lång orm och dela i bitar) och ställ kallt en stund så blir det lättare och inte lika kladdigt att doppa dem i choklad.Smält choklad över vattenbad och doppa sedan bollarna/korvarna och lägg på en bricka eller plåt för att stelna. Gör du bollar så kan du lägga dem i ischokladformar så blir det lite juligare. Jag gjorde bollar av de med russin och doppade i mörk choklad sedan la jag i ljus choklad tillsammans med restena av den mörka och smälte ned och doppade amarettopralinerna i. Dekorerade de mörka med rosa hjärtan och korvarna med guldkulor. Andra tips på dekorationer är smält choklad i annan färg (efter de har stelnat), strössel, sockerkulor, nötkross eller liknande (innan de har stelnat). Bara fantasin sätter gränser.Förra året gjorde jag riktiga lyxvarianter som jag tyvärr inte har några bilder på. Jag använde mig av en hjärtformad iskubsbricka från Ikea där jag först täckte formarna i choklad, ställde in i frysen, när de stelnat tryckte jag i fyllning och täckte med choklad så det blev jättefina hjärtpraliner som jag slog in i godispapper från Panduro och gav bort i present till fröknarna på förskolan. Mycket godare än vilka köpepraliner som helst!!



    Glömde som vanligt att motivera *skäms* Mitt gotte ska vinna för att det är enkelt och helt vansinnigt gott!

    Det ska vara choklad till jul!
    ♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Matteo 1/4 2010 ♥
  • Nettiiz

    Våran favorit är "godygod" (egentligen kallat rocky road) men vi har döpt det till "GODYGOD" då var dotter inte kunde uttala det.

    Så här ser originalreceptet ut:
    600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
    2 påsar dumlekola
    2 nävar mini marshmallows
    3 dl salta jordnötter
    1 dl skalade pistagenötter

    Men vi gör det på detta vis:
    600 g marabo choklad
    2 påsar dumble
    1 skål med rosa marshmallows (som vi delar så dom blir som mini)
    2 dl salta jordnötter
    2 dl pistage nötter.

    Detta julgotte bord vinna, då det uppskattas av både barn som vuxna, efter alla torra saffrans bullar, hård knäck och mörk ischoklad, detta bryter av så gott :)

  • HannahGrace


    Kanske inte så traditionellt, men så gött ändå!

    Choklad Muffins med Whipped Cream Cheese Frosting dekorerat i Julens färgar!

    Ca. 16 Muffins:

    Choklad Muffins - Ingredienser:

    - 6,5 dl Vetemjöl
    - 2,5 tsk Bakpulver
    - Ca. 0,5 tsk Salt (Jag bråkar inte mäta saltet exakt)
    - 4 msk Kakao - för en starkare smak använd gärna 5 msk, men inte mer än så!
    - 1 Dl valfri choklad hackad i små biter (jag använder vanlig bakchoklad, men typ marabou passar med bra!)
    - 200g mjukt smör
    - 3 dl socker
    - 3 ägg
    - 2 dl mjölk (3 %)

    Ugn 200g
    Smörj en muffinsplåt, eller placera ut muffinsformar på en plåt.
    Vispa ihop smöret och sockret (Låt smöret bli rumstemperatur, eller smält det pytte lite i typ micro!)
    Tillsätt ett ägg i taget under kraftig vispning (Elvisp!)
    Tillsätt sen dom övriga ingredienserna, och vispa ihop till en bra muffinssmet.
    Fördela smeten i formarna (Fylld dom ca. 2/3 - passa på att inte fylla dom helt - du vill kunna dekorera dom snyggt efteråt!
    Sätt dom i mitten av ugnen, och låt dom grädde i ca. 25 (21 min i min ugn för att vara exakt!, kom ihåg att om du gör mini muffins så skal dom ha kortare tid i ugnen!)
    Sen tar du dom ut av ugnen, och låt dom bli kalla, medens du väntar kan du vispa ihop den mumsiga frosting!

    Recept på Whipped Cream Cheese Frosting!

    - Ja det finns så många recept på frosting med färskost, och jag personligen har aldrig gillat det! Tills jag hittade denna, den är fräsch och mjuk, mycket lätt att spritsa med, sen är den mycket fluffig så den passar perfekt som efterrätt till julbordet (når man vill ha lite som inte mättar allt för mycket!).

    Ingredienser:
    300 gr cream cheese (ex Philadelphia)
    3 dl grädde
    1 tsk vaniljpulver
    2 dl florsocker

    Börja med att vispa grädden  (den skal vara väll vispad, men inte grynig!)
    Blanda cream cheese, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en gaffel.
    Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa, på låg hastighet, tills allt är blandat och den är fluffig. Blir den lite för lös kan du ställa in den i kylskåpet en stund så att den kyls ner.

    Du kan färga frostingen vis du vill, som typ grön eller röd, men jag personligen tycker det är snyggast med den helt vita färga!

    Nu kan du spritsa frostingen på dina kalla muffins, och sen dekorera dom som du vill.
    Själv har jag valt lite strössel från Wilton, som jag tror heter Holly Christmas!, men på dom andra använda jag choklad strössel, silver kulör, lite guld pynt. På vissa av dom satt jag i en hemmabakad pepperkaka! Blev så snyggt!

    God Jul! <3
  • HannahGrace

    Glömde min motivering!

    Mina muffins borda vinna, för det är annorlunda, men ändå juligt!
    Så smakar dom bra, och man kan dekorera dom som man vill!
    Dom blir uppskattat av alla, och sen pyntar dom ju rätt så bra på bordet! :))

  • Fru Hurtig
    Fru Hurtig skrev 2011-12-14 14:20:19 följande:
    Vi brukar göra mkt julgodis, t ex nougat, mozartkulor, risbräck mm. Men min favorit är citronknäcken (har en laddning på spisen just nu) Det står egentligen vaniljknäck på receptet men de smakar mer citron så jag kallar dem så. 

    Citronknäck
    1½ dl grädde
    1½ dl vit sirap
    1½ dl socker
    2 tsk smör
    3 t sk rivet citronskal
    1 dl hackad sötmandel
    Rör samman allt utom mandeln i en tjockbottnad kastrull. koka smeten på svag värme ca 45-60 min. Smetet är klar när den klarar kulprovet. (när en droppe stelnar i kallt vatten o går att forma till en kula mellan fingrarna.) Blanda i mandelhacket o klicka i knäckformar. 

    För skoj skulle lägger jag upp de andra recepten också. 

    Mozartkulorna brukar gubben göra av att han rullar ihop en klick nougat, tar lite mandelmassa o "rullar in" nougaten i den, o sedan doppar bollarna o smält choklad o låter stelna. 

    Risbräck
    smält 200 g blockchoklad, blanda i 1 msk olja, o  "puffade" rispuffar efter behag i chokladsmeten. klicka upp på ett bakplåtspapper o låt stelna

    Nougat
    125 g margarin
    5½ dl socker
    1½ dl vatten
    kokas ihop i en kastrull
    6½ dl mjöl
    4 dl florsocker
    1 dl kakao
    Blandas i en bunke
    Blanda sedan ihop allt i bunken. Häll upp på bakplåtspapper. Låt stelna
    Skär i bitar. Förvaras svalt. 

     
    Oj, även jag glömde motiveringen, visserligen är ju tävlingen redan klar men ändå..... 
    Väldigt snabbt, enkelt o oerhört gott! Solig
  • kexan

    Oj motivering glömde vi här ochså . Ingefärskolan är både nyttig och god på samma gång visst e de underbart och sen att den är så god på julmarknaden vart de en hit, sålde slut allt .

  • Forumvärd

    Jag vet vad jag kommer göra i helgen!
    Godis!!!
    Här finns det verkligen goda tips och idéer!
    Tack för alla bidrag!

    Vinnaren kommer alldeles strax att meddelas i tråden!

  • Forumvärd

    Juryn har haft ett tufft jobb då det finns så mycket gottegott i tråden!
    Till slut så enades de och dagens vinnare blev Tessanu!
    Stort grattis till dig!! Solig


    Tessan S skrev 2011-12-14 18:11:25 följande:
    Skam den som ger sig, jag kör ett försök i dag med... Godis och bakning är ändå en av mina starkare sidor

    Jag gjorde för första gången egna praliner förra året och det behöver inte alls vara så svårt. Jag testade mig fram lite och fyllningen som blev favoriten då var riven nougat, lätt stötta rice crispies och hackade russin..


    Till pralinerna på bilden har det gått åt:


    250 g nougat


    ett par dl rice crispies (efter smak)


    0,5 dl russin


    1-2 msk amaretto


    100 g mörk choklad


    100 g ljus choklad


    Häll upp rice crispies i en bunke och krossa dem lätt med handen, blanda sedan i finriven nougat (knåda är lättast). Jag gillar mycket krisp så jag tar rätt mycket rice crispies. När jag gjort detta delade jag blandningen i två delar. Den ena blandade jag i russin i och den andra amaretto.


    Forma bollar eller avlånga små ”korvar”(rulla en lång orm och dela i bitar) och ställ kallt en stund så blir det lättare och inte lika kladdigt att doppa dem i choklad.


    Smält choklad över vattenbad och doppa sedan bollarna/korvarna och lägg på en bricka eller plåt för att stelna. Gör du bollar så kan du lägga dem i ischokladformar så blir det lite juligare. Jag gjorde bollar av de med russin och doppade i mörk choklad sedan la jag i ljus choklad tillsammans med restena av den mörka och smälte ned och doppade amarettopralinerna i. Dekorerade de mörka med rosa hjärtan och korvarna med guldkulor. Andra tips på dekorationer är smält choklad i annan färg (efter de har stelnat), strössel, sockerkulor, nötkross eller liknande (innan de har stelnat). Bara fantasin sätter gränser.

    Förra året gjorde jag riktiga lyxvarianter som jag tyvärr inte har några bilder på. Jag använde mig av en hjärtformad iskubsbricka från Ikea där jag först täckte formarna i choklad, ställde in i frysen, när de stelnat tryckte jag i fyllning och täckte med choklad så det blev jättefina hjärtpraliner som jag slog in i godispapper från Panduro och gav bort i present till fröknarna på förskolan. 


    Mycket godare än vilka köpepraliner som helst!!

     



    Glöm inte att svara på vinnarmejlet!
  • Julutzi
    Tessan S skrev 2011-12-15 13:41:07 följande:
    Äääntligen Tusen, tusen tack!!!!
    Grattis grattis! Såg vääääldgt gott ut
    ♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • gizen
    Tessan S skrev 2011-12-15 13:41:07 följande:
    Äääntligen Tusen, tusen tack!!!!
    grattis!
  • Ingen som du känner

    Tänk jag kände på mig att det bidraget skulle vinna så jag brydde mig inte om att lägga upp mitt julgodis.

    Grattis.

  • Tessan S
    Julutzi skrev 2011-12-15 13:51:45 följande:
    Grattis grattis! Såg vääääldgt gott ut



    Det ÄR väldigt gott :)
    ♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Matteo 1/4 2010 ♥
  • Anton Chigurh
    Va fan är detta, nu får ni skärpa till er på redaktionen. Mitt recept var ju definitivt bäst. 

    Fru Forumvärden !!!   Jag begär att juryn genast byts ut. Se till och fixa detta omedelbart. 

    Tack.
     

    Mvh :   //Anton 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 14/12! Vinn fina vinster till ett värde av 800:-