• Äldre 15 Dec 20:00
    12360 visningar
    36 svar
    36
    12360

    Årets Fl-fotograf 2011 - 8. Action

    http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpmg2hwz.pngDeltävling: 8 av 10 * Rösta på den bild du gillar bäst * Du får inte rösta på din egen bild
    eller fiska röster * Omröstningen pågår tillochmed 21/12 * Var trevlig och ha kul * Lycka till =)


    1. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phprmvnqn.jpg

    2. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phppex0aa.jpg

    3. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phptvvzi2.jpg

    4. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpzbhc0b.jpg

    5. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpjbsx83.jpg

    6. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phprs5f9l.jpg

    7. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpog1wvy.jpg

    8. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpgekdar.jpg

    Ge oss gärna konstruktiv kritik. Vill du ha lite tips på hur man kan göra det så finns det en miniguide i början av tråden =)

    Du kan fortfarande rösta i http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/php0ks30r.png ett par dagar till.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 00:09
    Eftersom det är lite tjafs om tematolkning:
    Temat action är ett samlingsord för att slippa ha långa krångliga "teman"
    I det här fallet är tanken att bilden ska vara en bild där något händer och det rör sig. En rörelse helt enkelt. Ordet action kan på engelska betyda både full fart typ och "Nu är det dags att det händer nåt" typ. När man filmar säger man ju tex "Action" när man ska börja agera.

    Iallafall. Rösta på den bild ni gillar bäst. Tycker ni att temat inte stämmer ett enda dugg kan ni ju ta med det i beräkningen om ni vill. Men annars så är det i första hand bilden ni ska rösta på och inte hur väl temat passar in. =)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Årets Fl-fotograf 2011 - 8. Action
  • Scream­2
    Äldre 17 Dec 00:19
    #21
    Boothwalker skrev 2011-12-17 00:10:08 följande:
    Eftersom det är lite tjafs om tematolkning:
    Temat action är ett samlingsord för att slippa ha långa krångliga "teman"
    I det här fallet är tanken att bilden ska vara en bild där något händer och det rör sig. En rörelse helt enkelt. Ordet action kan på engelska betyda både full fart typ och "Nu är det dags att det händer nåt" typ. När man filmar säger man ju tex "Action" när man ska börja agera.

    Iallafall. Rösta på den bild ni gillar bäst. Tycker ni att temat inte stämmer ett enda dugg kan ni ju ta med det i beräkningen om ni vill. Men annars så är det i första hand bilden ni ska rösta på och inte hur väl temat passar in. =)

    Jag trodde i min enfald att det var teman, så att årets fotograf vinner på att vara totalt sett bäst på att kunna tolka olika teman! Så SJÄLVKLART måste man ju ta hänsyn till temat när man röstar. Blir riktigt grinig när jag ser hur folk röstar på "vackraste barnet", så söt unge, söt katt osv. Då tar man ju öht inte hänsyn till det fotografen presterat! Ta kort på söt unge kan alla göra, men att ta en BRA bild på en söt unge är betydligt svårare See my point?

    Sen är det ju trist då att vi verkar tolka ordet action så olika! Om det stod Action - rörelse i anmälningstråden kanske det skulle varit med här också?  Du gör ett jättejobb BW, men det blev väl kanske en liten miss i just den här omgången. Förhoppningsvis spelar det ingen roll i slutändan, utan bäste fotografen vinner en klar seger ändå Kram!
  • Äldre 17 Dec 03:22
    #22
    Scream2 skrev 2011-12-17 00:19:13 följande:
    Jag trodde i min enfald att det var teman, så att årets fotograf vinner på att vara totalt sett bäst på att kunna tolka olika teman! Så SJÄLVKLART måste man ju ta hänsyn till temat när man röstar. Blir riktigt grinig när jag ser hur folk röstar på "vackraste barnet", så söt unge, söt katt osv. Då tar man ju öht inte hänsyn till det fotografen presterat! Ta kort på söt unge kan alla göra, men att ta en BRA bild på en söt unge är betydligt svårare See my point?

    Sen är det ju trist då att vi verkar tolka ordet action så olika! Om det stod Action - rörelse i anmälningstråden kanske det skulle varit med här också?  Du gör ett jättejobb BW, men det blev väl kanske en liten miss i just den här omgången. Förhoppningsvis spelar det ingen roll i slutändan, utan bäste fotografen vinner en klar seger ändå Kram!
    Jag vet inte om man kan ställa höga krav på att folk ska rösta på den bäst tagna bilden när de som röstar ofta inte kan så mycket om foto. Så nej det blir väl inte alltid helt rättvist.
    Att rösta på sötaste ungen är ju inte heller det det går ut på. Och ja man borde kanske rösta på den snyggaste bilden. Men så är det ju det där med att det inte bara är att kunna ta en bild som är viktigt när man är fotograf utan också att kunna se vad som gör sig på bild osv. Men klart det känns lite surt när kassa bilder får mer poäng än bra tagna (Pratar i allmänhet, har tävlat i foto på andra ställen med =) Men det är sånt man får ta när det är amatörer som röstar.

    Ja det kanske är mitt fel att det blev lite tjafs. Jag tänker inte att det är tolkningen av temat som är viktigast utan jag ville ha med olika typer av bilder typ så man får se olika saker. Men ändå relativt tolkningsfritt så man kan lämna in sånt man gör bäst i fler tävlingar än en. Dessutom tänker jag action i som att det händer nåt och inte som i superaction typ... Men men. Det finns de som bara går på temat och de som skiter i det totalt så det kanske blir balans till slut. Om vi har tur =)

    Jag hoppas (och är rätt övertygad om) att det blir en värdig vinnare till slut. För hur eller hur kommer hen väl ha haft de bilder som de som röstar gillar bäst. Och det är väl trots allt meningen med det hela =)
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Äldre 17 Dec 12:01
    #23

    8 va favoriten

  • Brünnh­ilde
    Äldre 17 Dec 13:11
    #24
    Boothwalker skrev 2011-12-17 03:22:32 följande:
    Jag vet inte om man kan ställa höga krav på att folk ska rösta på den bäst tagna bilden när de som röstar ofta inte kan så mycket om foto. Så nej det blir väl inte alltid helt rättvist.
    Att rösta på sötaste ungen är ju inte heller det det går ut på. Och ja man borde kanske rösta på den snyggaste bilden. Men så är det ju det där med att det inte bara är att kunna ta en bild som är viktigt när man är fotograf utan också att kunna se vad som gör sig på bild osv. Men klart det känns lite surt när kassa bilder får mer poäng än bra tagna (Pratar i allmänhet, har tävlat i foto på andra ställen med =) Men det är sånt man får ta när det är amatörer som röstar.
    Det hjälper inte alltid om det är proffs heller. Om du vill, kan du googla på Correns sommarfototävlingar, där en proffsjury röstar. Det har blivit konstigt varenda år som jag har följt den tävlingen, d.v.s. fem eller sex år nu! Massor av otroligt fina sommarbilder har skickats in, med både konstärlig skärpa, skönhet och som passat in i temat. Och sedan har helt mediokra, meningslösa och rent av osmakliga bilder vunnit i slutändan! Ett år var det t.ex. en mörk bild av en höggravid kvinna som flöt i vattnet som en blekvit strandad val; kvinnan var också liten i förhållande till det omgivande ointressanta vattnet. Definitivt inget man velat göra affisch av och sätta upp på väggen!  Ibland undrar jag om det är fusk alltihopa: att priserna går till vänner eller släktingar till någon i juryn...

    Ännu ett exempel: en tidning som hette 3:an hade en tävling som gick ut på att man skulle ta med sig tidningen på semestern och ta en bild. Jag deltog med en bild där lilla dottern och jag tittar intresserat i lokaltidningen fast vi satt på stranden i solen vid Medelhavet. Om jag får säga det själv så var det en jättebra och rolig bild! Men den kom ingenstans. En av dom bilderna som vann var en mörk bild av en sovande baby som fotografen bara lagt ett exemplar av tidningen över kroppen på. Det syntes inte ens att det var "semester" - bilden kunde lika gärna vara tagen hemma. Och nej - babyn var inte ens söt, så det var inte DET det berodde på heller!
  • Brünnh­ilde
    Äldre 17 Dec 13:18
    #25
    Brünnhilde skrev 2011-12-17 13:11:27 följande:
    Det hjälper inte alltid om det är proffs heller. Om du vill, kan du googla på Correns sommarfototävlingar, där en proffsjury röstar. Det har blivit konstigt varenda år som jag har följt den tävlingen, d.v.s. fem eller sex år nu! Massor av otroligt fina sommarbilder har skickats in, med både konstärlig skärpa, skönhet och som passat in i temat. Och sedan har helt mediokra, meningslösa och rent av osmakliga bilder vunnit i slutändan! Ett år var det t.ex. en mörk bild av en höggravid kvinna som flöt i vattnet som en blekvit strandad val; kvinnan var också liten i förhållande till det omgivande ointressanta vattnet. Definitivt inget man velat göra affisch av och sätta upp på väggen!  Ibland undrar jag om det är fusk alltihopa: att priserna går till vänner eller släktingar till någon i juryn...

    Ännu ett exempel: en tidning som hette 3:an hade en tävling som gick ut på att man skulle ta med sig tidningen på semestern och ta en bild. Jag deltog med en bild där lilla dottern och jag tittar intresserat i lokaltidningen fast vi satt på stranden i solen vid Medelhavet. Om jag får säga det själv så var det en jättebra och rolig bild! Men den kom ingenstans. En av dom bilderna som vann var en mörk bild av en sovande baby som fotografen bara lagt ett exemplar av tidningen över kroppen på. Det syntes inte ens att det var "semester" - bilden kunde lika gärna vara tagen hemma. Och nej - babyn var inte ens söt, så det var inte DET det berodde på heller!
    En sak till som är konstigt med Correns sommarfototävling, förresten. När de gör reklam för den under sommarens lopp, så väljer de alltid ut collage av riktigt fina, typiska sommarbilder som de har fått in. Sådana som man tycker borde vinna: en ung man med perfekt kropp som dyker från en hög höjd, allting i skarpa färger och Östgötalandskapets skönhet tillsammans med undret över vad människokroppen kan göra... En närbild på en blomma eller en insekt, där man ser varje detalj som flimmerhåren... En flicka och hennes häst i vattenbrynet, full av samförstånd mellan flickan och djuret... En söt liten flicka som blåser på en maskrosboll i solnedgången... Bilder som gör en varm i hjärtat. Både på webbsidan och i papperstidningen publicerar de dessa fina bidrag under sommarens gång.

    Men sedan är det alltid någon knasig bild som vinner - som inte varit med i de där collagen! Död Då ger man upp - jag har slutat att både delta och kolla in tävlingen!
  • Äldre 18 Dec 02:28
    #26


    Anton Chigurh skrev 2011-12-16 19:13:24 följande:
    Dom här bilderna har inget med action att göra, inget illa menat, lovar, men jag har en del lumparbilder samt en hel del från fallskärmshoppningen jag hade velat bidra med, med riktig action. Men det får la bli en annan gång. 

    Har inte riktig kläm på var jag lägger upp materialet innan tävlingen börjar. 

    Men men, dom 2 ungarna på ettan var ju gulliga, så numero 1 får min röst här. 
    Anton Chigurh skrev 2011-12-16 19:13:24 följande:
    Dom här bilderna har inget med action att göra, inget illa menat, lovar, men jag har en del lumparbilder samt en hel del från fallskärmshoppningen jag hade velat bidra med, med riktig action. Men det får la bli en annan gång. 

    Har inte riktig kläm på var jag lägger upp materialet innan tävlingen börjar. 

    Men men, dom 2 ungarna på ettan var ju gulliga, så numero 1 får min röst här. 

    Det sista som lämnar kroppen är humorn...
  • Äldre 18 Dec 10:16
    #27
    hedersknyffel skrev 2011-12-18 02:28:27 följande:
    Du vet att jag har rätt, även om det kan kännas lite segt å tugga i sig.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Äldre 18 Dec 15:58
    #28

    2:an tycker jag speglar temat bäst, en snygg bild med, så nr 2 får min röst!

  • Äldre 19 Dec 09:20
    #29
    Boothwalker skrev 2011-12-15 21:59:56 följande:
    Länkar den ofta Den är vettig =)
    Maria är en mycket god vän och en av de absolut bästa fotograferna jag känner Ska hälsa henne det.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Äldre 19 Dec 17:58
    #30

    röstar på nr 1, bara för att jag kan ;)


    the artist formerly known as KatastrofKatt
  • Äldre 19 Dec 19:54
    #31
    Alle skrev 2011-12-19 09:20:53 följande:
    Maria är en mycket god vän och en av de absolut bästa fotograferna jag känner Ska hälsa henne det.
    Great =)
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Äldre 19 Dec 19:55
    #32
    analklåda skrev 2011-12-19 17:58:14 följande:
    röstar på nr 1, bara för att jag kan ;)
    Nämen är du här

    ♥♥♥ på dig =)
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Äldre 19 Dec 20:01
    #33
    http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpmkhvn8.png
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Äldre 19 Dec 20:24
    #34
    Boothwalker skrev 2011-12-19 19:55:08 följande:
    Nämen är du här

    ♥♥♥ på dig =)
    aaa, fast bara lite. min dator hänger sig när jag hänger här. Hjärta på dig med!
    the artist formerly known as KatastrofKatt
  • Äldre 19 Dec 20:32
    #35
    analklåda skrev 2011-12-19 20:24:00 följande:
    aaa, fast bara lite. min dator hänger sig när jag hänger här. Hjärta på dig med!
    Dumma dator! =)
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Äldre 21 Dec 10:57
    #36

    Bild 3, helt klart. Vilken otrolig skärpa och fantastiskt bra bild (ja, det är en söt unge också, men inte för den sakens skull).


    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Årets Fl-fotograf 2011 - 8. Action