• Krokig Krokofant

    Mamma och prostituerad?

    Ett av samhällets tabun är ju prostitution - även kallat världens äldsta yrke. Trots att det i Sverige är olagligt att köpa sex har det alltid varit lagligt att sälja. Gatuprostitutionen har minskat i synlighet men å andra sidan har den flyttat ut på nätet.

    Nyligen såg jag Hinsehäxan på SVT där huvudpersonen Lillemor fick försörja sin familj genom prostitution. Och därför inspirerades till denna tråd.

    Känner ni någon vars mamma varit prostituerad? Ni är kanske barn till en själva? Eller så säljer ni sex? Hur är er syn på detta? Talar ni om detta i familjen?

    Berätta jag är nyfiken.


    One by one, one by one.
  • Svar på tråden Mamma och prostituerad?
  • Anonym (nikita)
    P30 skrev 2012-03-22 10:18:47 följande:
    Ja, eller så är hon delaktig i ett brott. Det är säkert extremt få som aldrig varit det på en arbetsplats, vare sig det handlar om en överdriven representationsmiddag eller att ta en dl kaffepulver med sig hem för att man glömt att köpa.

    Det som jag tror är det stora skälet till att det är så svårt att diskutera detta är vilken bild av prostitution man har när man diskuterar. Jag tror absolut att det finns människor som lider oerhört i rollen som hora och som behöver psykvård. Det finns traffickingoffer och drogberoende med en hallick som inte låter dem göra fria val alls.

    Sedan finns det en stor majoritet prostituerade i Sverige idag, sett till antal, där man har det som deltidssysselsättning, man väljer kunderna själv, man jobbar när man vill och kan säga nej så fort man har lust.

    Beroende på vilken av dessa kategorier man har i fokus blir diskussionen väldigt konstig och man kan inte mötas. 
    Tack for ett riktigt riktigt bra inlagg!
  • Anonym (pseudonym)

    Jag trodde att horor hade hallick och inte alls fick välja och vraka bland kunder i dessa hårda tider...

  • Anonym (Niklas)

    Min fru sålde sex ,hon berättade det när vi träffades.
    Jag övertalade henne att sluta med det och sen gifte vi oss..Vi pratade mycket om det i början ,men nu 20 år senare har vi 3 barn och ingen av dom vet nåt 
    (Hon sålde sex utomlands)

  • Anonym (Kvinna)
    Aigoo skrev 2012-03-07 10:27:05 följande:
    Om man ska börja lågt... :P
     Aldrig sålt sex men tänkt tanken när jag behöver snabba pengar de har varit en fantasi men oj jag tycker 5000 är mycket pengar, iallafall för mig. 
  • Hotelliggaren
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-05-29 10:34:17 följande:
     Aldrig sålt sex men tänkt tanken när jag behöver snabba pengar de har varit en fantasi men oj jag tycker 5000 är mycket pengar, iallafall för mig. 
    Nyväckt tråd. Inte läst allt såklart men finns en del intressanta frågor att dryfta här. Jag tänker på hur man ser på detta med frivillighet/rimlighet osv. Lagen säger: Prostitution är enligt brottsbalken när en person köper eller säljer sexuella tjänster mot ersättning. Ersättningen kan vara pengar, men även varor eller tjänster som alkohol, boende, presenter eller resor.

    Vi vet att i det ingår penetrerande sex, avsugning och runkning. Allt där fysisk kontakt finns. Men var går gränsen? Om någon visar sig naken och kunden onanerar (irl). Omfattas det av lagen?

    Lagen kom till för att skydda de som av olika anledning inte har andra möjligheter än att prostituera sig, eller är direkt tvingade till det. De antas inte ha någon frivillighet i detta och kan då inte styra sina tjänster efter vanliga villkor som gäller annan köp o sälj av tjänst. Så långt är det logiskt.

    Men så har vi all nätprostitution. Diverse onlinetjänster där man visar upp sig i kamera eller de traditionella telefonsex-samtalen. De är ju också en sexuell tjänst. Man ger någon annan tillgång till sin kropp, även om det inte är direkt fysiskt mot betalning och syftet är sexuellt. Även här känner jag att det sällan är intresset för jobbet som driver säljaren, de flesta skulle nog göra nåt annat om möjlighet gavs. Så kan det ju vara för de flesta oavsett jobb, men det finns en glidande gräns här. Av nåt skäl anses det frivilligt och ok med vissa sexuella tjänster och andra inte. Gränsen verkar dras vid kroppskontakt. Jag kan tycka det är lite inskränkt. Jag skulle också tro att många ev de kvinnor som jobbar med detta online gör det "på gatan" med olika förutsättningar.

    Jag jade en tjej som ett tag sålde telesex och hon tyckte det var ok, även om det var en lösning mellan andra jobb. Andra hade aldrig i sitt liv kunnat tänka sig något så integritetskränkande. Andra säljer sex i kamera men kan inte tänka sig att gå på gatan". Vidare finns de som är eskorter och kan till viss del styra och välja bland sina kunder och tjänster.

    Hur tänker ni? Borde prostitutionsbegreppet utökas till att gälla alla sexuella tjänster, inklusive telefonsex och att sälja begagnade underkläder? var anser ni att gränsen går mellan rimlig frivillighet och tvång/att inte ha nåt val?

    Var borde gränsen gå, och varför just där?

  • Hotelliggaren

    Ja. Jag skulle iofs kunna göra en ny tråd men nu skriver jag i denna. Är ju en ganska allmän frågeställning och även om TS hunnit dö vid det här laget kan ju min fråga vara relevant. Men visst, jag kan göra en ny tråd om du vill...

  • Anonym (Skumt)

    Skum lag som tillåter kvinnor att sälja sex, som ingen får köpa!? Det borde ju då ändå bli olagligt, då de främjar/framkallar ett brott, som är olagligt i andra sammanhang.

  • Hotelliggaren
    Anonym (Skumt) skrev 2022-05-29 12:02:50 följande:

    Skum lag som tillåter kvinnor att sälja sex, som ingen får köpa!? Det borde ju då ändå bli olagligt, då de främjar/framkallar ett brott, som är olagligt i andra sammanhang.


    Själva kriminaliseringen i sig utgår från att den som säljer är i olika utsträckning tvingad till det. Att kriminalisera det skulle göra dem än mer utsatta. Koppleri däremot är ju kriminaliserat. Kopplaren antas tjäna pengar på utsatta personer utan att själv göra grovjobbet. Så på det sättet är det ändå kriminaliserat att sälja.
  • Anonym (H)

    Känner ingen som har prostituerad sig. Jag är kluven i frågan om det borde vara lagligt, men tycker att eftersom det fortgår borde det hållas i mer säkrare former - typ bordeller där de som arbetar betalar skatt, är nyktra och har arbetsgivare som värnar om deras hälsa. Men om jag tycker det skulle vara hälsosamt för ett barn med prostituerad förälder, nej! 

  • Hotelliggaren
    Anonym (H) skrev 2022-05-29 17:18:50 följande:

    Känner ingen som har prostituerad sig. Jag är kluven i frågan om det borde vara lagligt, men tycker att eftersom det fortgår borde det hållas i mer säkrare former - typ bordeller där de som arbetar betalar skatt, är nyktra och har arbetsgivare som värnar om deras hälsa. Men om jag tycker det skulle vara hälsosamt för ett barn med prostituerad förälder, nej! 


    Har också funderat på det där ibland. Det finns ju de som hävdar att prostitution kunde vara ok om det fungerade på samma sätt som andra branscher. Där det är ömsesidigt godkännande av villkoren och där säljaren kan välja bort en kund som av något skäl inte är önskvärd. de som förespråkar det menar att det skulle göra det möjligt för de som vill jobba med det att göra det under ok former och under samma förutsättningar som alla andra. 

    Men har du funderat på varför det inte vore ok att vara förälder? Tror du barnen far illa av det pga själva arbetsuppgifterna eller omvärldens fördömanden?
    Det finns många andra yrken där man inte i detalj beskriver för barnen vad man gör på jobbet. De som tar hand om självmordsoffer, obducenter osv.....
    Själv förespråkar jag ingenting men tycker det är värt att pröva våra normer, fördomar och antaganden ibland.
  • Anonym (H)
    Hotelliggaren skrev 2022-05-29 20:39:28 följande:
    Har också funderat på det där ibland. Det finns ju de som hävdar att prostitution kunde vara ok om det fungerade på samma sätt som andra branscher. Där det är ömsesidigt godkännande av villkoren och där säljaren kan välja bort en kund som av något skäl inte är önskvärd. de som förespråkar det menar att det skulle göra det möjligt för de som vill jobba med det att göra det under ok former och under samma förutsättningar som alla andra. 

    Men har du funderat på varför det inte vore ok att vara förälder? Tror du barnen far illa av det pga själva arbetsuppgifterna eller omvärldens fördömanden?
    Det finns många andra yrken där man inte i detalj beskriver för barnen vad man gör på jobbet. De som tar hand om självmordsoffer, obducenter osv.....
    Själv förespråkar jag ingenting men tycker det är värt att pröva våra normer, fördomar och antaganden ibland.
    Förmodligen tycker jag inte det är optimalt  när man har barn, för att jag själv aldrig skulle ha detta yrke och skulle aldrig vilja vara en förebild i detta till mina barn - då jag absolut inte vill att de ska börja jobba med detta. Som sagt, jag är kluven - vill inte fördöma andra om det skulle bli ett legitimt yrke, men heller inte vilja ha med det att göra
  • Tom Araya
    Anonym (2012) skrev 2022-05-29 11:31:12 följande:

    Tråden är mer än tolv år gammal.


    Tycker du ämnet är inaktuellt idag?
  • Anonym (Transflicka)

    Prostitution är helt okej så länge inte någon tvingas till det.
    Jag bodde granne med en drös fina horor som jag pratade ofta mej. De bara garvade åt sitt jobb när de hade det skönt och fick massa pengar som betalade universitet och köp av lägenhet.

    Jag själv har vissa unika förmågor kunskaper i sängen och har seriöst funderat på att sälja sex åt båda kön. Men även funderat på att hålla sexkurser och lära ut mina anala tekniker.

    Att kvinnan som säljer sig är offret är rent skitprat och er hjärntvättade PK-lobby.
    Det är den betalande fula, misslyckade killen som är offret när han förnedrande måste betala för något som borde vara gratis.
    Laglig hora skulle även minska på våldtäkter.

Svar på tråden Mamma och prostituerad?