• Anonym (Kaffedraken)

    Välja behandlingsmetod och klinik. Insemination, IVF, hormonbehandlingTips sökes!

    Hej! Jag är 40 år och försöker bli gravid. Efter att ha försökt med tre heminseminationer och en på klinik och efter besked nyligen om kraftigt försämrat AMH-värde (o,7) känns det som att det är bråttom! Jag har läst på i forum och på olika klinkers hemsidor men blir inte klok på alla olika val. Jag har samtal inbokat på CFC först en månad och det känns som att jag själv måste vara väl påläst för att inte förlora ännu mer tid och pengar. Jag undrar varför kvinnor över 40 som får ägglossning, har fri passage i äggledarna och tillgång till bra spermier bedöms ha större chanser med IVF? Om det beror på hormonstimuleringen undrar jag varför det inte lika gärna skulle kunna gå att inseminera när det syns ett ägg på ultraljud? De ägg som plockas ut efter kraftig stimulering, och som är många till antalet, verkar inte ha större chans att överleva, snarare tvärtom, om jag utgår från vad jag läser här på forumet. När man dessutom tittar på statisktiken minskar skillnaden beträffande fullbordade graviditeter mellan insemination och IVF för de som är över 40, så varför betala mer om det chanserna är nästan lika bra/dåliga med insemination? Huvudsaken verkar vara att kunna producera ett ägg med bra kvalitet, något som blir allt svårare med åldern. Men kvaliteten går väl inte att förbättra med hormoner? Kanske är det inte utan anledning det kallas "oförklarlig barnlöshet"... Om någon har varit igenom samma process och vet mer, vore jag jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Välja behandlingsmetod och klinik. Insemination, IVF, hormonbehandlingTips sökes!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Som jag ser det;

    vid insemination skickar de upp ett gäng spermier på vinst och förlust. Man har omslag på sticka och kanske en VUL-bild, men man vet inte något om äggkvalitet, eller om det ens finns något i den där äggblåsan.

    vid IVF stimulerar man fram flera folliklar, plockar dem ur kroppen och sammanför med spermier. Det blir mer svart-på-vitt hur äggen fungerar. Om de blir befruktade alls?

    Jag är yngre än du, har bra värden och supertegelbunden mens. Trots det är mina ägg skit... och jag hade kunnat fortsätta inseminera mig i all oändlighet utan resultat.

    Med tanke på din ålder hade jag inte ödslat tid eller pengar på inseminationer. Eller möjligen gjort en el två för att kolla. Men sen hade jag gått över till IVF.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svar Nilla! Trots att jag har läst på i snart två år om fertilitet och behandlingar, är frågetecknen bara fler... Jag hade helt missat att det som syns vid VUL inte nödvändigtvis innehåller ett ägg?!? Det skulle altså kunna vara en tom folikel, trots positivt ägglossningstest? Har du fått svar på varför din äggkvalitet inte är bra och vilken behandling som skulle kunna öka dina chanser? Jag har läst på andra trådar om något hormon (AMHD? eller något sånt) som är kontroversiellt men som skulle kunna förbättra äggkvaliteten. Andra talar om behandling mot eventuellt överaktivt imunförsvar. Lycka till i alla fall!

  • Anonym (Kaffedraken)

    P.S. Oj! Jag misstog mig ganska ordentligt vad gäller namnet på äggstimulerande hormonet; DHEA (Prasteron) ska det heta (inte AMHD!). Det är ganska nytt och det skrivs lite om det i forumet. Kanske värt att kolla upp i alla fall.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej Bambi! Yup DHEA och yup, en follikel kan mycket väl vara tom tyvärr... Det talas inte så mycket om det i Sverige än, men har såvitt jag fattat det används det ofta utomlands. DHEA, alltså, inte folliklar :D

    Mina ägg har hårda skal som gör att spermierna inte lyckas ta sig in på egen hand. På min första IVF fick jag noll befruktning. Med hjälp av ICSI, dvs att man mhja en spruta trycker in en spermie direkt i ägget, så fick jag till slut befruktning på min andra IVF. Nu ruvar jag men är livrädd att det inte funkat. Om kvaliteten inte är bra på ett ställe är ju risken stor att det inte är bra äv. på andra sätt...

  • Anonym (Kaffedraken)

    I övrigt vet jag inte hur mkt jag kan göra...

    Undviker visserligen immunhöjande preparat som Rosenrot, tar istället immunsänkande preparat. Knaprar även blodtunnande för att minska risken för proppbildning i livmodern.

    Utöver det?

    Hoppas...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Just jäklar. Förlåt att jag spammar dig ;)

    Gå med i femmis, frivilligt ensamstående mammor med insemination och IVF, så kan du få hjälp och råd från likasinnade!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!
    Jag håller tummarna för dig! Jag var med i Femmes för ett år sen. Men eftersom jag nu försöker få barn tillsammans med en vän som skulle ha delad vårdnad om det blir barn, kvalar jag inte riktigt in hos Femmis längre... Och vi är inte välkomna på privatkliniker i Sverige eftersom vi inte är gifta eller sambo. Jag mailar dig istället om det ok?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack!

    Nej det är sant, har du en känd pappa till barnet så är femmis inte helt rätt forum...

    Ja gör gärna det :)

Svar på tråden Välja behandlingsmetod och klinik. Insemination, IVF, hormonbehandlingTips sökes!