• Ilenna70

    Min 13åriga dotters kompis är så elak

    Jag är så ledsen. För jag vet inte hur jag ska hjälpa min dotter. Hon är 13 åroch går i sjuan. Hon är alltid snäll och tror alla om gott. Hon vill gärna hjälpa andra , och tänker alltid på att andra ska ha det bra. Men sedan hon var i ca 10års-åldern har hon haft en kompis, som hela tiden gör henne illa. Denna s.k kompis ljuger och förstör för henne hela tiden. Jag har försökt få dottern att sluta umgås med henne, utan resultat.
    Jag tror att denna kompis är avundsjuk påmin dotter. T.ex. Vid ett tillfälle när dottern kom till skolan med ny tröja, så målade "kompisen" tröjan med träfärg i slöjden så den blev helt förstörd. En annan gång hällde hon ett glas saft över dotternsnya laptop, så den blev förstörd.
    I fredags ordnade vi med filmkväll härhemma för dottern och några vänner till henne. Hon ville då också ha med den "elaka" kompisen. En kille som var med på filmkvällen är min dotter förtjust i och det verkade vara ömsesidigt. Han stannade kvar till sist av alla. "Kompisen" blev som jag förstår mkt avundsjuk på min dotter, och lurade killen att min dotter pratat skit om hnm. Sen ordnade de en egen filmkväll på lördagen med ett gäng, utan att bjuda in min dotter som satt ensam och ledsen hemma. Sånt här händer hela tiden. Vad ska vi göra??


    Min dotters kompis är elak
  • Svar på tråden Min 13åriga dotters kompis är så elak
  • Mormor2007

    Oj det där låter inte trevligt för din dotters del. Försök att prata med henne och kanske kan du om det är möjligt prata med kompisen också, samt hennes föräldrar. Du bör också prata med läraren i skolan tycker jag, de går väl i samma skolan din dotter och kompisen?

  • W Goldberg

    Var modig nog att försöka prata med kompisens föräldrar, gärna med barnen närvarande så det inte blir pajkastning mellan er vuxna, för det är ju barnen som vet vad som hänt och kan ge sina versioner av allt.

    Låt det inte bara bero för det kommer troligen inte att gå över av sig själv.

    Var vuxen och ta tag i saken så snart som möjligt på ena eller andra viset.
    Din dotter ska inte behöva ha det på det viset.

  • Mys mymla

    rekommenderar dig att tala med flickan föräldrar och flickan..boka in en träff och diskutera varför hon gör som hon gör
     

  • Mio

    Vilken unge!
    Som redan tagits upp så bör du ringa kompisens föräldrar och prata om det här. Sådant där beteende är oacceptabelt och ingenting din dotter ska stå ut med! Ungens föräldrar kanske inte har en aning om hur deras dotter beter sig? Du har inte pratat med föräldrarna om sakerna hon förstört? Det man förstör får man helt enkelt betala för och det måste hon lära sig. Ungen har väl någon form av veckopeng som föräldrarna kan undvara? Inte lika roligt att förstöra andras saker när ens pengar sedan försvinner för att betala tillbaka för det man förstört.

  • KathyR

    Jag var i samma situation som din dotter när jag var i din dotters ålder. Enda skillnaden var att mina "kompisar" spred rykten om mig. Att mina föräldrar slog mig, att vi var fattiga, jag åt middag hos min Mormor och Morfar för att mina föräldrar inte hade råd etc. Och bland annat liknande saker som du beskriver om din dotter.

    I mitt fall var det endast svartsjuka. Idag kan dem knappt titta mig i ögonen när vi passerar varandra utomhus. Jag bodde med mina föräldrar och två syskon i en bostadsrätt, dem bodde med en ensamstående mammai en hyresrätt och flyttade mellan alla andrahandskontrakt, vi var inte fattiga, att vi åt hos Mormor och Morfar var för att vi bodde grannar och vi hade turen att få umgås med dem så mycket. Detta var egenvalt av mig och mina syskon då Mormor och Morfar betydde allt för oss och vi för dem.

    När jag gick i högstadiet var det populärt med "Buffaloskor", dessa kostade runt 1500 kr och jag fick ett par av mina föräldrar. Minns fortfarande lyckan. Min kompis hade inga och en idrottslektion tog hon dessa från omklädningsrummet till gympasalen och stal dem och kastade dem i en ventillucka utanför biblioteket. Dem hittades snabbt eftersom dem använde sig av övervakningskamerorna vi hade på skolan just då p.ga vi hade problem med fyrverkerier i korridorerna.

    Hon manipulerade mig väldigt, väldigt ofta och fast att hon hade inget, ville jag vara som henne. Hon kom hem från skolan och möttes av 50 kr på bordet och en lapp - "Köp McDonald's". IDAG vet jag att hon var den som önskade att hon var jag, men just då tyckte jag det var orättvist att hon fick äta hamburgare varje dag. Ja, du förstår.

    Mitt bästa tips är att kolla upp lite hur denna kompisen har det hemma i sina familjeförhållande, är dem trots allt bra kan du testa prata med flickans föräldrar.           

  • Ilenna70

    Tack för alla svar. Jo, jag har pratat med "kompisens" föräldrar vid några tillfällen. När laptopen blev förstörd så gick de med på att betala halva kostnaden. Men när tröjan blev förstörd så skrek "kompisens" mamma åt mig att "vi tänker inte betala ngn j-val tröja". Vi pratade även med skolan då, att de skulle ha lite koll. Tror att jag behöver prata med hennes handledare nu också, när hon börjat högstadiet. Dottern vill inte att jag ska göra detta, men känner mig nog tvungen. "Kompisens" föräldrar verkar vara extremt omogna iallafall, så där kan man inte förvänta sig ngn förståelse. Skulle gärna prata med "kompisen" igen. Dottern vill inte detta. Ska man göra det ändå,mot hennes vilja. Hon har även visat mig hur "kompisen" är elak mot henne på Facebook i konversationer. Jag skulle önska att dottern bojkottar denna hemska unge. Detta är så jobbigt.

  • SweeneyTodd

    Förbjud ''kompisen'' att vara hemma hos er. Det är ert hem. Ta ett snack med ''kompisen''. Skäll ut henne.

  • Mormor2007

    Prata med skolan igen, det är deras ansvar att ta tag i det. De ska inte "ha lite koll" utan är skyldiga att ha en aktiv plan för mobbing. Det ska finnas på deras hemsida, och den ska följas! Prata med rektorn.

    Om du ska prata med kompisen igen också så kan du/bör du visst göra det mot din dotters vilja. Bara du är ärlig och säger till din dotter att du kommer att göra det.

  • Mio

    Prata med kompisen också. Hennes föräldrar har ju uppenbarligen hoppat allt vad uppfostran heter och då får du helt enkelt göra klart för henne vad som gäller i ditt hem och runt din dotter. Det är mobbning på hög grad och inget hon ska komma undan med.

  • Ilenna70

    Tack för era råd. Jag är bara så rädd att göra fel, och att det ska bli ännu värre... Familjen vi pratar om är nog inte riktigt friska är jag rädd.

  • Bougainvillea
    Ilenna70 skrev 2012-10-28 19:34:07 följande:

    Tack för era råd. Jag är bara så rädd att göra fel, och att det ska bli ännu värre... Familjen vi pratar om är nog inte riktigt friska är jag rädd.


    Föräldrar till barn som är mobbare vägrar ofta själva inse problematiken i deras barns beteende, vilket också förklarar varför mobbningen fortsätter att ske.

    Jag rekommenderar dig att inte tillåta "kompisen" komma hem till er i fortsättningen. Min mamma gjorde det när jag befann mig i en situation lik er dotters och idag är jag väldigt tacksam för det. Du kan inte förbjuda dem att träffas (tonåringar hittar alltid genvägar) så gör inte heller det. Då blir det lätt att hon undviker själva ämnet med dig vilket ger dig mindre kontroll över situationen.
  • Ewald01
    Ilenna70 skrev 2012-10-28 16:02:30 följande:

    Jag är så ledsen. För jag vet inte hur jag ska hjälpa min dotter. Hon är 13 åroch går i sjuan. Hon är alltid snäll och tror alla om gott. Hon vill gärna hjälpa andra , och tänker alltid på att andra ska ha det bra. Men sedan hon var i ca 10års-åldern har hon haft en kompis, som hela tiden gör henne illa. Denna s.k kompis ljuger och förstör för henne hela tiden. Jag har försökt få dottern att sluta umgås med henne, utan resultat.
    Jag tror att denna kompis är avundsjuk påmin dotter. T.ex. Vid ett tillfälle när dottern kom till skolan med ny tröja, så målade "kompisen" tröjan med träfärg i slöjden så den blev helt förstörd. En annan gång hällde hon ett glas saft över dotternsnya laptop, så den blev förstörd.
    I fredags ordnade vi med filmkväll härhemma för dottern och några vänner till henne. Hon ville då också ha med den "elaka" kompisen. En kille som var med på filmkvällen är min dotter förtjust i och det verkade vara ömsesidigt. Han stannade kvar till sist av alla. "Kompisen" blev som jag förstår mkt avundsjuk på min dotter, och lurade killen att min dotter pratat skit om hnm. Sen ordnade de en egen filmkväll på lördagen med ett gäng, utan att bjuda in min dotter som satt ensam och ledsen hemma. Sånt här händer hela tiden. Vad ska vi göra??


    Din dotter ska leta efter nya, riktiga vänner.

    När hon har skaffat nya vänner kommer hon väl att glömma den falska kompisen .... 
Svar på tråden Min 13åriga dotters kompis är så elak