• lövet2

    Skulle din granne ställa upp?

    Klockan är 1 på natten. Ditt barn vaknade för en stund sedan med smärtor i nedre högra delen av buken. Feber 38,0 grader. Du misstänker blindtarmen och vågar inte chansa, utan du vill ta barnet till akuten. Problemet är bara att du inte kan köra själv. Taxi är inget alternativ (pga strejk, överbelastning, pengabrist eller whatever). Vad göra? Jo, enligt välinformerade källor på FL, så är det bara att ringa på hos grannen för att få skjuts. Stämmer det för dig? Skulle din granne ställa upp?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?
  • Mrs Green

    Jag skulle nog aldrig komma på tanken att fråga. Känner inte grannarna så speciellt väl och vet inte vilka som har bil. Jag skulle nog inte bara ringa runt på alla dörrar mitt i natten för att höra vilka som har bil. Men om jag väl skulle fråga, och skulle dyka på en som har bil, så har jag svårt att tänka mig att någon skulle säga nej. Det tar max 5 min med bil till närmaste sjukhus och det tror jag de flesta skulle ställa upp på när det handlar om ett sjukt barn. 

  • Kat91
    Michael 175 skrev 2013-01-06 21:53:06 följande:
    Kommer att tänka på något som stod i tidningen när jag var liten. några barn lekte i en utebassäng på ett badställe. ett av barnen kom inte upp ut vattnet, hans kompisar sprang upp till en väg i närheten och stoppade ett par bilar, ingen av dom som fanns i bilarna ville hjälpa till eftersom dom tyckte det var för kallt i bassängen. pojken drunknade. hur hade ni agerat? 
    Hade givetvis sprungit med grabbarna och gjort allt jag kunnat. Har iofs gått en utbildning inriktat på räddningstjänst och hade jag inte brytt mig hade jag aldrig utbildat mig åt det hållet.
  • alanbanks

    Har en granne jag har ganska bra kontakt med som ibland är kattvakt åt oss, henne skulle jag fråga, men jag skulle nog dra mig länge innan jag skulle våga!

  • Ruggugglan

    Ja, jag tror att någon av grannarna skulle ställa upp. Men då hade jag frågat först efter att jag kollat om någon familjemedlem eller släkting kunnat köra.


  • Ramborg
    Joico skrev 2013-01-09 09:16:57 följande:
    Ingen aning. Känner inte mina grannar. Vi hejar, men det är allt.



    Samma här. Men de är normala, vettiga människor så om jag sa "barn, blindtarmen, akuten" skulle de hjälpa till. Det är jag helt säker på.
    42.
  • Björckan

    Känner inte mina grannar heller. De flesta hälsar inte. Men man hoppas ju att de är bra medmänniskor om det skulle krisa. Jag skulle hjälpa en granne om det var en omvänd situation!

  • YokohamaNr2

    Mina grannar är underbara och även om vi inte känner varandra jättebra, vi umgås inte direkt så har vi barn i samma skola och har hjälpt varandra lite då och då med snabb barnpassning, utlåning av kläder, tillsyn av hus under semester mm. Så hade det varit akut så hade de nog ställt upp om mannen som är den av de som har körkort hade varit hemma då

  • Dr Mupp

    Jag är hyfsat säker på att nån av grannarna skulle ställa upp i det läget. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • The Ultimate Grizzy

    Jag skulle fråga en släkting eller kompis i första hand, men är säker på att vilken som helst av mina grannar hade ställt upp om det behövs.

Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?