• aysn
    Äldre 14 Jan 12:00
    3155 visningar
    24 svar
    24
    3155

    Vad tror ni blir säkrast för barnen?

    Att alla tre sitter i baksätet med en bältesstol som inte har bälteshorn eller att två sitter där bak (och jag i mitten) och en där fram och då i stolar med bälteshorn? Vet inte hur stor roll bälteshornen spelar i säkerheten och jag vet heller inte hur mycket säkrare det är att sitta där bak. Har ni några åsikter?

  • Svar på tråden Vad tror ni blir säkrast för barnen?
  • Äldre 18 Jan 16:24
    #11

    våran stol är en tow way som sagt från BRITAX hon sitter INTE me bilens EGNA bil bälte herregud va tror ni jag är för mamma :O själva stolen sitter fast me bilens bälte men dottern sitter me stolens 5 punkts bälte!!!!

  • Äldre 18 Jan 16:27
    #12

    Vårans stols beskrivning har ATT bältet skall sitta fast bak i stolen finns hakar för de å man skall sätta fast barnet me 5 punkt bältet likadant som bakåtvänt läser ju instruktionerna va tror ni om mig sätter väll inte stolen fast fel va fan är de här för grejjer att man inte får ha stolen så kontakta britax ist är dom som intruerat detta på denna stol som SAGT!!!!!

  • Äldre 18 Jan 16:30
    #13

    Dessutom sitter våran dotter OFTAST bakåtvänt då man ska göra de till 4 års ålder!!!! men har hänt nångång att man bara kastat in stolen å hon fått åka framåt

  • Äldre 18 Jan 17:20
    #14
    HiHi skrev 2013-01-18 16:30:22 följande:
    Dessutom sitter våran dotter OFTAST bakåtvänt då man ska göra de till 4 års ålder!!!! men har hänt nångång att man bara kastat in stolen å hon fått åka framåt

    Ja, man upphör aldrig att förvånas Att man inte kan ta sig tid, den minuten det tar att montera stolen bakåtvänd så barnet kan åka säkert.
    Att åka framåtvänd med stolens sele är det farligaste sättet barnet kan åka på i en bilstol... Innan 4-5 år bör de aldrig åka framåt. 
  • Äldre 18 Jan 17:31
    #15
    HiHi skrev 2013-01-18 16:24:39 följande:
    våran stol är en tow way som sagt från BRITAX hon sitter INTE me bilens EGNA bil bälte herregud va tror ni jag är för mamma :O själva stolen sitter fast me bilens bälte men dottern sitter me stolens 5 punkts bälte!!!!
    Men med stolen framåtvänd SKA man använda bilens egna bälte.
  • Äldre 18 Jan 18:29
    #16
    MajaVira skrev 2013-01-18 17:31:35 följande:
    Men med stolen framåtvänd SKA man använda bilens egna bälte.



    Twoway är godkänd från 9 kg framåt med selen. Men det är väldigt osäkert att åka så.
  • Äldre 18 Jan 18:34
    #17
    HiHi skrev 2013-01-18 16:24:39 följande:
    våran stol är en tow way som sagt från BRITAX hon sitter INTE me bilens EGNA bil bälte herregud va tror ni jag är för mamma :O själva stolen sitter fast me bilens bälte men dottern sitter me stolens 5 punkts bälte!!!!

    Man ska inte använda 5-punktsbältet om man har stolen framåtvänd, eftersom det blir ÄNNU större belastning på nacken. Kolla här:http://www.ntf.se/konsument/fraga1307.asp?katid=14

    Eftersom de bakåtvända stolanra har väldigt dålig bältesstyrning så bör man inte använda dessa framåtvända. Det är mycket säkrare med en vanlig bältesstol, när man måste ha barnet framåtvänt.  
      
  • Äldre 18 Jan 18:39
    #18

    Om man måste ha en 1-åring framåtvänd ska man inte använda bältesstol utan en framåtvänd stol med sele. Men barn under 4-5 år bör aldrig åka framåt!!

  • Äldre 18 Jan 19:38
    #19

    Det är aldrig ett alternativ att sätta en 1 åring framåtvänd, och det är lika osäkert att spänna ett litet barn i stolens 5 punktsele framåt som ett större. En 1 åring har ännu tyngre huvud och svagare nacke och skulle knappast överleva en större krock framåtvänd speciellt inte i stolens 5 punktsbälte. Man låter helt enkelt bli att åka bil om man inte kan fixa säkerheten för sitt barn!!

  • Äldre 18 Jan 19:38
    #20

    Stolen på bilden ser absolut inte ut att vara en Two-way, snarare en Hi-way eller nåt sånt... och dom är INTE godkända för framåtvänd montering. Hi-way vet jag är väldigt lätt att montera framåtvänt, vilket är helt idiotiskt eftersom den inte är godkänd för det. Men det är möjligt att ni har en Two-way och jag bara ser fel...

    Men jag köper aldrig argumentet "men har hänt nångång att man bara kastat in stolen å hon fått åka framåt", aldrig. Så gör man bara inte! Man tar sig tiden att se till att ens barn åker säkert i bilen. 

  • Äldre 18 Jan 23:09
    #21

    De är en äldre verson me NYTT tyg för den som undra men men de är väll fel oxå men som sagt händer inte ofta att hon åker framåt vänd... för er som inte tror mig ang motteringen LÄS HÄR FIN BILDER FÖR DEN SOM EJ KAN LÄSA!!! www.britax.se/media/2737995/bruksanvisning_two-way.pdf

  • Äldre 19 Jan 08:15
    #22

    Jag vet att Two way får monteras framåtvänt det säger jag ingenting om.

    Det är formen på stolen, så som den ser ut på bilden, som får MIG att fundera på om det verkligen är en Two-way. Men jag säger inte att du ljuger, det kan vara bilden som gör att det ser konstigt ut! Såhär ser nämligen en Two way ut. Ryggen är längre, stolen är mer "öppen" och mer "platt".
    4.bp.blogspot.com/_caQXTS4CMkQ/TAQmGYQsUXI/AAAAAAAABh8/v7fMLH__hos/s1600/BritaxTwoWayElite.jpg

    Till skillnad mot en Freeway / Hi way där hela stolen är högre, djupare och "kortare".
    212.112.179.25/images_full/06/0662175096.jpg 

  • Äldre 19 Jan 08:26
    #23
    MajaVira skrev 2013-01-18 17:31:35 följande:
    Men med stolen framåtvänd SKA man använda bilens egna bälte.
    Nej det stämmer inte, barn som inte väger 15 kg än få absolut inte använda bilens bälten då dom inte "hugger" fast för midre vikt än så. Då kan dom lika gärna åka obältade för säkerhetsbältet fastnar inte vid en kollision. Det är därför det finns en 15-kilos gräns för att vända barnet framåt. 

    Men jag håller med om att det är långt ifrån optimalt, både att använda såna stolar framåt ÖHT (eftersom bältesstolar är MYCKET säkrare då dom är anpassade enbart för framåtvänt åkande) och att ha ett så litet barn framåt. Det är förkastligt och ett tecken på att man antingen inte bryr sig om sitt barns säkerhet (skulle aldrig våga chansa!) eller helt enkelt inte brytt sig om att ta reda på vad som faktiskt kan hända vid en kollision och vilka risker det innebär för barnet!
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Äldre 22 Jan 19:10
    #24
    Tjohalia skrev 2013-01-19 08:26:27 följande:
    Nej det stämmer inte, barn som inte väger 15 kg än få absolut inte använda bilens bälten då dom inte "hugger" fast för midre vikt än så. Då kan dom lika gärna åka obältade för säkerhetsbältet fastnar inte vid en kollision. Det är därför det finns en 15-kilos gräns för att vända barnet framåt. 

    Men jag håller med om att det är långt ifrån optimalt, både att använda såna stolar framåt ÖHT (eftersom bältesstolar är MYCKET säkrare då dom är anpassade enbart för framåtvänt åkande) och att ha ett så litet barn framåt. Det är förkastligt och ett tecken på att man antingen inte bryr sig om sitt barns säkerhet (skulle aldrig våga chansa!) eller helt enkelt inte brytt sig om att ta reda på vad som faktiskt kan hända vid en kollision och vilka risker det innebär för barnet!
    Hon som du citerade menade nog också att ska stolen vändas framåt så ska man ha uppnåt rekommenderad vikt för det och då endast använda bilens egna bälte. Så uppfattade jag det som :)
Svar på tråden Vad tror ni blir säkrast för barnen?