• Äldre 14 Aug 23:36
    6962 visningar
    4 svar
    4
    6962

    Erfarenheter av Asklund

    Har nyss förlorat min fina pappa och istället för att planera hans 70 års kalas så planerar vi hans begravning Gråter

    Min mamma önskar att han får komma till en minneslund medan min pappa hade önskat en plats som vi barn kunde gå till.
    Så då känns en askgravs lund som ett bra alternativ, någon som har erfarenhet av det och är det någon som vet om man får välja sin egen plats eller blir man utvisad en plats?

    För vår önskan är att vår pappa ska få sova på det bästa tänkbara stället. 


    (¯`°?.¸ ღ ♥Älskar sig pappa ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Erfarenheter av Asklund
  • Aimee6­8
    Äldre 15 Aug 00:37
    #1

    Vet tyvärr inte det och hoppas nån annan kan svara på det. Men vet vilken outsäglig sorg du har och vill bara skicka en kram..


    Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Äldre 15 Aug 15:56
    #2

    Tack Aimee68.

    Hoppas att det finns någon annan som vet eller kan tipsa på vart man kan få svar... 


    (¯`°?.¸ ღ ♥Älskar dig pappa ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 17 Aug 18:57
    #3

    Jag beklagar er förlust. Att förlora en närstående är aldrig lätt.

    Vår dotter är begravd i en asklund. På "vår" kyrkogård är asklunden utformad som en halvcirkel med kvadratiska stenar kant i kant, ca 30*30 cm stora. När man väljer en grav där får man nästa lediga sten i raden. Vuxna begravs från ena hållet och små barn från det andra, så vår dotter har andra barn bredvid sig. Vi funderade också på minneslund men ville ha en plats att besöka, och framförallt en plats för vår dotters kommande syskon att besöka (hon var vår förstfödda och somnade in dagen efter förlossningen). Vi är nöjda med vårt val. Om man nu kan vara nöjd med något i denna sorg. Tillfreds är kanske ett bättre ord. Förutom halvcirkeln med stenar så är kullen planterad med körsbärsträd som blommar väldigt vackert på våren, och på sommaren växer det ängsblommor som får sköta sig själv och slås till hösten. Man kan lämna snittblommor och ljus vid gravarna, men inte större saker som lyktor och liknande. Kyrkogårdsförvaltningen tar hand om skötseln helt och hållet, så vi behöver inte plantera något eller rensa ogräs, klippa gräs eller så. Vi kommer nog inte bo kvar i den här staden på sikt, och ville ha en grav som inte förfaller så fort vi vänder ryggen till. Nu är vi trygga med att den sköts om ändå.

  • Äldre 10 Sep 01:47
    #4

    Tack för ditt svar kattm!

    Jag beklagar er förlust, jag tycker att det låter som att er dotter har fått en väldigt vacker plats att vila på.

    Vi har nu haft begravningen efter min pappa, otroligt vacker men samtidigt väldigt jobbigt.
    För 13 år sedan flyttade mina föräldrar tillbaka till pappas föräldrahem, därför har vi valt att låta honom vila vid kyrkan som det tillhör.
    Det är en vacker plats, en havsudde med en kyrka från 1500 talet som utstrålar lugn och harmoni med en vacker askgravs plats.
    Han vilar med närheten till fågelholkar, bredvid en porlande bäck och vackra planteringar.
    Vi syskon samt vår mamma har flera gånger besökt platsen och det känns som att det kan inte bli mer rätt, om nu man ska hitta någonting bra mitt i allt det jobbiga.


    (¯`°?.¸ ღ ♥Älskar dig pappa ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Erfarenheter av Asklund