• Äldre 5 Sep 19:17
    8859 visningar
    14 svar
    14
    8859

    Kremering ???

    Vår dotter dog oväntat bara 2 månader gammal. Hon är ännu hos patologen så den rättmedicinska undersökningen är inte klar så dödsorsaken är ej fastställd (om det någonsin blir det). Det har nu gått 3 veckor.
    Pappan är medlem  facket som betalar ut drygt 20-21 000 (om jag förstått det hela rätt?).

    Vi vill kremera henne, men det finns så jävla dåligt med information på google och de vanligaste bgravningsbyråernas hemsidor??

    Vi vill inte heller gravsätta henne vare sig i kista/urna och vi planerar ingen minnesstund/begravning eller släkt-sammankomst. De viktigaste anhöriga har tagit sina farväl redan första/andra dagen - vi kommer endast ha en liten privat minnesstund för oss själva(mamma, pappa, storasyster 6 år) De enda som egentligen fick lära känna henne.

    Någon med erfarenhet? Har läst nu så mycket idag och tagit in en massa info som bara leder till ännu mera frågor? Jag orkar inte ringa och fråga runt heller på begravningsbyråerna.  
     

  • Svar på tråden Kremering ???
  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 5 Sep 20:39
    #1

    Hör ni inte av er så kommer de automatiskt kremera. Det räcker att ni ringer rättsmedicin att ni vill kremera så fixar de nog detta.

  • Äldre 5 Sep 21:58
    #2

    Ok...

    Ingen som kan berätta mer om hur man bäst går tillväga för att få sitt barn kremerat?

    Någon med erfarenhet som kan berätta lite hur det går till?

    BTW. Jag som är TS 

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 5 Sep 22:04
    #3

    Jag fick min dotter kremerad och vi hade fonus som begravningsbyrå och då sköter de all formalitet och pappersexercis för en. Ska ni ha begravning kan man t.o.m bara ha urnan i kyrkan och skippa kista om man känner för det. Sedan tar kyrkogårdsförvaltbingen hand om urnan om ni inte vill ha gravplats utan sprider askan i minneslunden.

  • Äldre 6 Sep 21:15
    #4

    Ok.. Tack.Hur mycket gick det på allt som allt? Fonus finns ju här också..
    Uppenbarligen verkar det som att man måste köpa kista oavsett - som kremeras den med..Eller har jag missförstått det hela?  
    Vi vill inte ha någon gravplats heller. Men askan har vi önskemål om ..
    Hur gjorde ni det? 

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 6 Sep 21:55
    #5

    Vår dotter var 14 år och 167cm lång och fick därför inte plats i den största barnkistan på 165 fast hon var söndertrasad och i flera delar. (Hon blev påkörd av tåget). Hade hon gått i den största barnkistan hade den gått på 1900kr och den billigaste vuxenkistan kostar 4500kr så det blev ju dyrt. Vuxen urnan kostade 800kr. Jag tror att man kan gå in på fonus huvudsida och kolla prislista. Men det bästa är att ringa och boka ett besök. För vuxen brukar de räkna på endast begravning på 20-25000kr och vår dotters gick på 25000kr och då hade vi den absolut enklaste vita kistan

  • Äldre 6 Sep 22:22
    #6

    Oj! Hm...dom passar ju verkligen på att råna en. Me det verkar som att ni iallafall inte är missnöjda med själva byrån i sig??? 
    Oj.....Hemskt det du berättar. Min vetenskapliga sida tröstar mig iallafall med att kvinnor är rustade att hantera och uthärda ett spädbarns bortgång. Men att det blir värre ju längre man närt dom och då speciellt hållit dem vid liv fram tills dess att dom överlever på egen hand (5-8 år skulle jag säga eftersom dom yngsta gatubarnen brukar vara i denna ålder och uppenbarligen håller sig vid liv på egen hand).
    14 år.. Nästan en halv dm längre än jag själv. Minns att jag inte ville leva då heller.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 6 Sep 22:26
    #7
    MaryLinn skrev 2013-09-06 22:22:05 följande:

    Oj! Hm...dom passar ju verkligen på att råna en. Me det verkar som att ni iallafall inte är missnöjda med själva byrån i sig??? 
    Oj.....Hemskt det du berättar. Min vetenskapliga sida tröstar mig iallafall med att kvinnor är rustade att hantera och uthärda ett spädbarns bortgång. Men att det blir värre ju längre man närt dom och då speciellt hållit dem vid liv fram tills dess att dom överlever på egen hand (5-8 år skulle jag säga eftersom dom yngsta gatubarnen brukar vara i denna ålder och uppenbarligen håller sig vid liv på egen hand).
    14 år.. Nästan en halv dm längre än jag själv. Minns att jag inte ville leva då heller.


    Jo visst är det ett rån men oftast har man ju försäkringar via facket och även kanske hunnit teckna en barnförsäkring som faller ut. Oftast 25000kr vid dödsfall. Hade ni hunnit teckna en barn och olycksfallsförsäkring?
  • Äldre 8 Sep 16:56
    #9

    Beklagar er förlust.
    Jag skulle råda er till att kontakta Fonus. De har koll på allt det juridiska och praktiska. Sen skulle jag ringa till pastorsexpeditionen och prata med en präst där om era önskemål inför begravning och minnestund i samband med det. 

  • Äldre 9 Sep 14:38
    #10
    LindaEfraim skrev 2013-09-06 22:26:31 följande:
    Jo visst är det ett rån men oftast har man ju försäkringar via facket och även kanske hunnit teckna en barnförsäkring som faller ut. Oftast 25000kr vid dödsfall. Hade ni hunnit teckna en barn och olycksfallsförsäkring?
    Nej, men som sagt har pappan tydligen rätt till en viss summa genom facket.
    melikey0u skrev 2013-09-08 16:50:12 följande:
    Jag hade gravid försäkring gratis på trygghansa och fick 25000 och 25000 på min försäkring ja har på facket!
    Våran Einar dog i magen samma dag som bf ! Och hans begravning går nog på runt 25000 har fått en räkning på 12164 kr hittills men väntar nu på sten m.m räkningen som ligger på minst lika mkt!

    Å jag kan säga att låt dom andra vara med och ha en fin begravning å en olats att gå till!! Du kommer ångra dig!!!
    Tack. Ska kontakta dom när någon av oss orkar. Verkar ju som att dom kan sin grej iallafall, Fonus alltså. 
    Nej, vi är ganska säkra på vad vi vill. För det första så lärde inte så många känna henne - dom som ens träffat henne kom till sjukhuset och tog sina farväl. Sen är halva hennes släkt inte vänligt inställda till kremering av religiösa skäl, och mina föräldrar är nu utomlands/inte vänligt inställda till varandra osv. Sen har väldigt många inte ens hört av sig, så det är ganska uppenbart hur liten kretsen kring Milaya var. Vi som är närmast henne ska ha en minnesstund iallafall. 
    Behåller hellre askan för eventuell sjösättning eller utspridning i naturen. 
     
  • Äldre 9 Sep 14:40
    #11
    titti81 skrev 2013-09-08 16:56:01 följande:
    Beklagar er förlust.
    Jag skulle råda er till att kontakta Fonus. De har koll på allt det juridiska och praktiska. Sen skulle jag ringa till pastorsexpeditionen och prata med en präst där om era önskemål inför begravning och minnestund i samband med det. 
    Tack.. 
  • Äldre 9 Sep 16:03
    #13

    Japp... Men ändå kvittar det ju inte för i slutändan har vi en massa krav och önskemål iallafall. Trots att det kvittar...

Svar på tråden Kremering ???