viseversa skrev 2014-03-31 20:10:51 följande:
Antagligen är det BÅDE nikon och gös tävling då nikon tydligen var med på att skicka ett pris till vinnaren. Man kan samarbeta med varandra vet du. Fl. håller tävlingen JA men nikon måste ju vara med på det eftersom det är därifrån priset ska skickas.
Det kan finnas vilka leverantörsvägar som helst ut till kund, regeln är ändå glasklar på att det är företaget med kundkontakt (FL) som ansvarig. FL har därmed skyldighet mot kund att erbjuda en acceptabel ersättningsprodukt. Sen kan FL ta fram sitt avtal med Nikon och diskutera avtalsbrott med dem. Nikon kan diskutera avtalsbrott mot sin underleverantör osv.
Om du köper köttfärs på ICA kan du reklamera köttfärsen till ICA oberoende om deras underleverantör förvarat varan i ugnen. Om du vinner mat för 10 000 kr i ett lotteri är det den som sålt lotten som ansvarig för att skapa fram vinsten även om ICA drar sig ur, osv.
FL verkar för övrigt ha svårt att få fram priser i ett flertal tävlingar vilket förmodligen tyder på att hanteringen av priser är tämligen oseriös. Om man ens har en misstanke om att leverantören inte skakar fram priserna (vilket man borde ha efter flera misslyckade tävlingar) ser man naturligtvis själv till att ha varan i lager.