• Anonym (undrar)

    Ni som har hög IQ (125+), vad arbetar ni med?

    Det vore jättesnällt om ni med hög IQ kunde svara på dessa frågor:
    1. Vilken IQ har ni och vilket test har använts för att mäta detta (vissa test har lite annorlunda skala)?
    2. Har ni någon neuropsykiarisk diagnos av något slag?
    3. Vad arbetar ni med/har ni för yrke/utbildning?
    4. Har ni märkt av andra för/nackdelar av er höga IQ i samhället/socialt?

  • Svar på tråden Ni som har hög IQ (125+), vad arbetar ni med?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (undrar) skrev 2014-06-12 14:08:20 följande:
    Ni som har hög IQ (125+), vad arbetar ni med?

    Det vore jättesnällt om ni med hög IQ kunde svara på dessa frågor:
    1. Vilken IQ har ni och vilket test har använts för att mäta detta (vissa test har lite annorlunda skala)?
    2. Har ni någon neuropsykiarisk diagnos av något slag?
    3. Vad arbetar ni med/har ni för yrke/utbildning?
    4. Har ni märkt av andra för/nackdelar av er höga IQ i samhället/socialt?


    1) Gjorde ett onlinetest för många år sedan, fick 136 eller 138, minns inte exakt.
    2) Nej.
    3) Gymnasielärare, legitimerad, sex och ett halvt år på universitet.
    4) Andras oförmåga att hänga med mentalt kan vara väldigt störande, särskilt om man träffar på rent dumma människor som är aggressiva i sin "kommunikation" kring åsikter och annat. Fördel är så klart att man fattar så mycket omkring sig, hur saker hänger ihop, att tänka flera steg fram dit andra kanske inte ens når eller så tar det jättelång tid för dem, se större sammanhang, att kunna förhålla sig till fakta och inte bara dras med av känslor (som många mindre intelligenta personer gärna gör, märks särskilt här på FL: "Så du menar....!!" följt av något helt löjligt och ologiskt, och så klart någon väldigt negativ slutsats), allt som har med tankeprocesser går så mycket snabbare. En nackdel där är å andra sidan att man tar in så många aspekter samtidigt att det kan ta längre tid att ta beslut ibland innan man har utvärderat alla vidare följder fem steg längre fram.
  • Anonym (Lost)

    1:Jag minns inte vilket test som användes, det var 20 år sen snart.  Jag minns bara att siffran var 145+ för att skalan bara gick dit.
    2: Jag fick göra IQtestet i samband med autism/asperger utredning, och ja, fick diagnos. 
    3: Ingen. Jag klarade grundskolan med nöd och näppe, gick Barn och Fritid på gymnasiet för att de var de enda som tog emot mig med så dåliga betyg, tog mig igenom det med rätt bra betyg, VG-MVG,  men orkade inta ta extra ämnena som krävdes för universitet, snurrade runt i myndighetssverihe i 10 år och fick sen sjukersättning.
    4: Jag märker inte många fördelar.  Jag blir mest frustrerad av att andra inte tänker,  ibland alls, ibland inte snabbt nog, ibland för enkelspårig eller i för få steg. 

  • Anonym (Hej)

    Hur högt resultat på högskoleprovet kan man uppnå med en IQ nivå på 90?

  • Anonym (Jullan)
    Anonym (Hej) skrev 2023-02-01 22:32:47 följande:

    Hur högt resultat på högskoleprovet kan man uppnå med en IQ nivå på 90?


    Ehum, skippa provet! 
  • Anonym (Docent)

    1. Mensas övervakade test, ca 15 år sedan. Fick "135 eller högre".

    2. Nej

    3. Läkare och forskare

    4. Mest fördelar. Jag har alltid haft stor tilltro till min intellektuella kapacitet så jag har vågat mig på en massa svåra projekt som jag sedan klarat av. Den tilltron kommer ju av erfarenhet, så jag har känslan att ingenting är för svårt (när det gäller intellektuella aktiviteter) utan om jag vill så går det. Det var nån annan läkare här i tråden som kände att hen inte stack ut på jobbet därför att det är så många intelligenta personer där. Så är det ju för mig i viss mån i den meningen att jag känner flera som jag upplever är på min nivå, men det är ändå så att jag och de här andra sticker ut i förhållande till merparten av läkar- och forskarkollegorna.

    Nackdelar... jag är rätt så social och väldigt intresserad av andra människor och relationer, så även om det är få jag klickar med på den intellektuella nivån så finns det så mycket annat i livet, så jag känner inte mig så frustrerad för att vissa andra inte kan tänka lika komplext eller vad det kan vara. En nackdel som jag tror har med intelligens att göra, men som kanske också har med personlighet att göra, är att jag alltid ser allting från flera olika perspektiv (ja, åtminstone sedan jag blev fullvuxen är det väl så, det var förstås annorlunda när jag var väldigt ung vuxen och dessförinnan). Det är förstås en fördel på många sätt, men det kan vara till nackdel för att det är väldigt svårt att känna samhörighet med en grupp då jag alltid också blir lite skeptisk mot gruppens etablerade "sanningar" och normer. Så på det sättet har jag alltid känt mig utanför alla grupper även om jag inte har haft svårt att få vänner.

  • Xlr8
    Anonym (undrar) skrev 2014-06-12 14:08:20 följande:
    Ni som har hög IQ (125+), vad arbetar ni med?

    Det vore jättesnällt om ni med hög IQ kunde svara på dessa frågor:
    1. Vilken IQ har ni och vilket test har använts för att mäta detta (vissa test har lite annorlunda skala)?
    2. Har ni någon neuropsykiarisk diagnos av något slag?
    3. Vad arbetar ni med/har ni för yrke/utbildning?
    4. Har ni märkt av andra för/nackdelar av er höga IQ i samhället/socialt?


    1. 125 som 15 åring, gjort av psykolog eller om det var logoped. 
    2. Är testad för typ allt och nej har inget, påvisar rätt tydliga symtom av flertalet av dessa diagnostisera men aldrig till 100%. 
    3. Automation ingenjör, läser på högskola på distans är en av mina hobby. Sist jag räknade så 5 tekniker examen, en ingenjör examen, kurser nog till minst en ingenjör examen. Lösa kurser i mängder inom it, el, programmering, teknik, matte, fordon, CAD smat CAM, mm. 
    Mitt körkort börjar få rätt galet många bokstäver också.

    4. Stupidity is God's way to punish the humanity.
    Fördelarna är få nackdelar många.
    Bra minne på sånt jag finner viktigt, fotografiskt minne typ i vissa lägen. 
    Ser mönster och bearbeta stora mängder information på kort tid

    Nackdelar, ironi, sarkasm, är alltid 7 steg mentalt före alla. Folk tror jag gissar bara/tror jag är inkompetent pga dom inte förstår grunden till min slutsats. Folk inser inte att jag har nästan aldrig fel, är jag ej 100% så säger jag inte ngt. 

    Jätte svår balans gång när jag ska förklara ngt,
    Antigen råkar jag dum förklara någon eller så skjuter jag över huvudet på dom med km.
    Brukar generellt gå bättre med kvinnor, dom saknar oftast behov av att hävda sig, så prestige finns ej samt dom känner att dom ej behöver "tävla" med mig. 

    Talar många språk flytande men "korkad" är inte ett av dom. Ni vanliga medel personer har en enorm fördel som jag är sjukt avundsjuk på och det är att ni pratar typ som på samma våglängd. 

    Jag kan ha hur mycket utbildning, erfarenhet och vara extremt på läst, när det kommer till att någon ska ta ett beslut ska tas på ett möte då är man likvärdig.
    Sen blir man överkörd av chef/maskin operatören Lasse vars intellektuella och akademiska största bedrift var att klara av minst godkänt i all ämnen i mellanstadiet. 

    Lasses känslor och logiska resonemang ska så klart tas i beaktande. Själv fundera jag på hur Lasse lyckats knyta skorna och hur hög sannolikhet är att han tar på sig kalsonger och byxor i fel ordning. Då den dyngan som nyss kom ur hans mun saknar totalt relevans och verklighets anknytning.

    Kort och gott. 
    Jag hatar människor
  • Anonym (Mammatillen)
    Xlr8 skrev 2023-02-02 09:12:44 följande:
    1. 125 som 15 åring, gjort av psykolog eller om det var logoped. 
    2. Är testad för typ allt och nej har inget, påvisar rätt tydliga symtom av flertalet av dessa diagnostisera men aldrig till 100%. 
    3. Automation ingenjör, läser på högskola på distans är en av mina hobby. Sist jag räknade så 5 tekniker examen, en ingenjör examen, kurser nog till minst en ingenjör examen. Lösa kurser i mängder inom it, el, programmering, teknik, matte, fordon, CAD smat CAM, mm. 
    Mitt körkort börjar få rätt galet många bokstäver också.

    4. Stupidity is God's way to punish the humanity.
    Fördelarna är få nackdelar många.
    Bra minne på sånt jag finner viktigt, fotografiskt minne typ i vissa lägen. 
    Ser mönster och bearbeta stora mängder information på kort tid

    Nackdelar, ironi, sarkasm, är alltid 7 steg mentalt före alla. Folk tror jag gissar bara/tror jag är inkompetent pga dom inte förstår grunden till min slutsats. Folk inser inte att jag har nästan aldrig fel, är jag ej 100% så säger jag inte ngt. 

    Jätte svår balans gång när jag ska förklara ngt,
    Antigen råkar jag dum förklara någon eller så skjuter jag över huvudet på dom med km.
    Brukar generellt gå bättre med kvinnor, dom saknar oftast behov av att hävda sig, så prestige finns ej samt dom känner att dom ej behöver "tävla" med mig. 

    Talar många språk flytande men "korkad" är inte ett av dom. Ni vanliga medel personer har en enorm fördel som jag är sjukt avundsjuk på och det är att ni pratar typ som på samma våglängd. 

    Jag kan ha hur mycket utbildning, erfarenhet och vara extremt på läst, när det kommer till att någon ska ta ett beslut ska tas på ett möte då är man likvärdig.
    Sen blir man överkörd av chef/maskin operatören Lasse vars intellektuella och akademiska största bedrift var att klara av minst godkänt i all ämnen i mellanstadiet. 

    Lasses känslor och logiska resonemang ska så klart tas i beaktande. Själv fundera jag på hur Lasse lyckats knyta skorna och hur hög sannolikhet är att han tar på sig kalsonger och byxor i fel ordning. Då den dyngan som nyss kom ur hans mun saknar totalt relevans och verklighets anknytning.

    Kort och gott. 
    Jag hatar människor
    Okej. 

    Jag vill bara rättstava när jag läser ditt inlägg. Din eventuella poäng går helt förlorad. 
  • Cereal Killer

    1. Ca 130, wais. Dock lägre på språkdelarna och högre på de andra.
    2. Nej, men har en son och en andragradssläkting med autism nivå 1 (Asperger). Jag skulle nog säga att jag har drag av både autism och ADHD, men jag uppfyller inte kriterierna för diagnos.
    3. Forskare med läkarexamen + lite övriga kurser (språk, fysik mm). 
    4. Svårt att veta vad som är direkt kopplat till intelligens och vad som inte är det. Jag har haft en del motgångar i livet, sådana som främst berott på slumpen och som hade kunnat få mig att exempelvis ge upp mina planer på vidareutbildning. Att jag kämpat på och tagit mig igenom det har nog inget med IQ att göra utan att jag är tävlingsinriktad och älskar
    att vinna. Jag får enorma kickar av att lösa problem som andra, eller jag själv, inte tror är möjliga att lösa. Det gäller också i vardagslivet. Går saker sönder så älskar jag att försöka laga dem själv, exempelvis. Gillar man att sätta tänderna i problem så tror jag att man generellt lyckas bättre i livet, oavsett IQ.  


    En annan väldigt viktig faktor för framgång är kommunikation och förståelse för andra. Hur duktig jag än är som forskare så är mina upptäckter inte värda någonting om jag inte kan få andra att förstå vad resultaten innebär och varför de är viktiga. För att kunna förmedla detta behöver man först sätta sig in i hur människor utan de fackkunskaper man själv besitter, tänker. Sedan gäller det att uttrycka sig på ett sådant sätt att man bemöter dem på deras nivå, utan att någon del av informationen man behöver förmedla går förlorad. Detsamma gäller i samhället i övrigt. Uttrycker man sig på rätt sätt så ger det stora fördelar i många sammanhang. Att kommunicera på ett bra sätt är något de flesta kan lära sig, det kräver inte ett högt IQ. 


    Jag tror att den här irritationen som många högintelligenta upplever över att andra inte förstår ?enkla? saker, handlar mycket om dem själva. Något som hjälpt mig personligen är att tänka på att när Einstein publicerade sin första artikel om relativitetsteorin så fanns det gott om professorer i hans fält som inte fattade den alls. Idag ingår den i undervisningen på gymnasienivå! Går det att få genomsnittliga ungdomar att förstå något så komplicerat, så går det naturligtvis också att få handläggaren på Skatteverket att förstå vad de gjort för fel i skatteuträkningen, rektorn på förskolan att förstå varför barnets angivna förskoletider överstiger ens arbetstid, butiksbiträdet att förstå hur den ska slå in rabatt på en rabatt för att det ska stämma med det angivna erbjudandet, o.s.v. Självklart misslyckas jag också med kommunikationen ibland,  men det beror inte på att ?alla andra är dumma i huvudet? utan till stor del på att jag antingen missbedömde deras nivå eller uttryckte mig fel. 

  • Cereal Killer
    Anonym (Hej) skrev 2023-02-01 22:32:47 följande:

    Hur högt resultat på högskoleprovet kan man uppnå med en IQ nivå på 90?


    Jag skulle tro att man kan hamna rätt högt ändå. Resultatet på språkdelen är starkt kopplat till ålder som jag förstått det. På mattedelen underlättar det mycket att ha gått igenom gymnasiematten ordentligt (i princip alla normalintelligenta kan fixa dessa kurser med bra betyg, men en del får kämpa hårt och lägga med mycket tid på det).

  • Xlr8
    Anonym (Mammatillen) skrev 2023-02-02 09:21:57 följande:
    Okej. 

    Jag vill bara rättstava när jag läser ditt inlägg. Din eventuella poäng går helt förlorad. 
    Dyslexi och dålig autokorrekt 
Svar på tråden Ni som har hög IQ (125+), vad arbetar ni med?