• Anonym (orolig)

    Är muskelryckningar i tungan normalt eller inte?

    Jag har muskelryckningar i tungan som oroar mig. Inte minst efter att ha läst en text av en läkare som påstår att godartade muskelryckningar i tungan inte finns.

    Någon som har koll?
  • Svar på tråden Är muskelryckningar i tungan normalt eller inte?
  • Anonym (läkare)

    Kolla med en läkare ist för att fråga här...

  • JoyceCarol
    McIris skrev 2014-06-17 12:11:26 följande:
    Hur länge har du haft det och hur ofta?

    I två månader. Jag har dom ett par ggr i veckan. Varje gång kanske 5 små ryck. Kan det vara ALS?
  • McIris
    JoyceCarol skrev 2014-06-17 12:53:33 följande:
    I två månader. Jag har dom ett par ggr i veckan. Varje gång kanske 5 små ryck. Kan det vara ALS?

    Muskelryckningar vid ALS kommer när muskeln är påtagligt försvagad. Har du försvagningar, alltså riktiga problem med tal eller svalg? Annars är det nej på den frågan. Man kan ha ryckningar, även i tungan eftersom den är en frivillig muskel. Det beror på spänningar och stress. Googla inte symtom , då har du alltid livsfarliga sjukdomar.
  • JoyceCarol
    McIris skrev 2014-06-17 14:02:17 följande:

    Muskelryckningar vid ALS kommer när muskeln är påtagligt försvagad. Har du försvagningar, alltså riktiga problem med tal eller svalg? Annars är det nej på den frågan. Man kan ha ryckningar, även i tungan eftersom den är en frivillig muskel. Det beror på spänningar och stress. Googla inte symtom , då har du alltid livsfarliga sjukdomar.
    Åh tack för lugnande svar!!

    Det är alltså inte sant att muskelryckningar i tungan aldrig är godartade?

    Är muskelryckningar vid ALS konstanta eller sporadiska?
  • McIris
    JoyceCarol skrev 2014-06-17 20:56:17 följande:
    Åh tack för lugnande svar!! Det är alltså inte sant att muskelryckningar i tungan aldrig är godartade? Är muskelryckningar vid ALS konstanta eller sporadiska?

    Alltså, jag är ju ingen expert. Men vad jag fattat så är de konstanta eftersom det är muskeln som är påväg att dö.
  • Cheaa

    Hej, lite sent svar. Men jag har haft muskelryckningar i hela kroppen sedan ca fyra år tillbaka. De började även i tungan för ca 2 år sedan, jag har dem dagligen och känner inte de flesta i tungan men ser dem om jag tittar i spegeln en stund. Har varit hos neurolog och de har bedömts som godartade, du bör inte vara orolig!

  • Anonym (oroliig)

    Tack tack tack! Ska till neurologen på några veckor så jag får fråga mer då. Men det lugnar!

    Sa dom något till dig om ryckningar i tungan och relationen till ALS?

  • Cheaa
    Anonym (oroliig) skrev 2015-02-10 16:33:17 följande:

    Tack tack tack! Ska till neurologen på några veckor så jag får fråga mer då. Men det lugnar!

    Sa dom något till dig om ryckningar i tungan och relationen till ALS?


    Hej!

    Jag har BFS (benignt fasculationssyndrom) dvs godartade muskelryckningar. Har dem varje dag i alla tänkbara muskler, men tänker inte på dem så mycket längre. Var i början, i flera månader, orolig för MS och ALS men det viktigaste tecknet där är klinisk svaghet och förlamning, inte ryckningar (som oftast kommer när över 50 % av muskeln förtvivnat).

    Tungan är en frivillig muskel och som löper i en kranialnerv - att spontana muskelryckningar skulle vara mer farliga för att de uppstår just där verkar konstigt. Första tecknet på bulbär-ALS är svårigheter att svälja, tugga och prata som tidigare. Jag var förstås orolig och tyckte att jag blev trött att tugga, sluddrade ibland på ord m.m. men det är bara hjärnspöken och ångest. Jag mår fortfarande bra och har haft detta sedan 2011!.

    En sida som hjälpte mig när jag var orolig var www.aboutbfs.com/forums/viewforum.php, ett forum för folk med muskelryckningar som är behöver bli lugnande.

    Hoppas du får ett lugnande besked av neurologen!
  • Anonym (oroliig)
    Cheaa skrev 2015-02-10 19:59:41 följande:
    Hej!

    Jag har BFS (benignt fasculationssyndrom) dvs godartade muskelryckningar. Har dem varje dag i alla tänkbara muskler, men tänker inte på dem så mycket längre. Var i början, i flera månader, orolig för MS och ALS men det viktigaste tecknet där är klinisk svaghet och förlamning, inte ryckningar (som oftast kommer när över 50 % av muskeln förtvivnat).

    Tungan är en frivillig muskel och som löper i en kranialnerv - att spontana muskelryckningar skulle vara mer farliga för att de uppstår just där verkar konstigt. Första tecknet på bulbär-ALS är svårigheter att svälja, tugga och prata som tidigare. Jag var förstås orolig och tyckte att jag blev trött att tugga, sluddrade ibland på ord m.m. men det är bara hjärnspöken och ångest. Jag mår fortfarande bra och har haft detta sedan 2011!.

    En sida som hjälpte mig när jag var orolig var www.aboutbfs.com/forums/viewforum.php, ett forum för folk med muskelryckningar som är behöver bli lugnande.

    Hoppas du får ett lugnande besked av neurologen!

    Åh tack för svar :)

    Jag är en dedikerad medlem på aboutbfs redan :) Har fått ett EMG av tungan för åtta månader sedan, men har ändå inte kunnat släppa oron för ALS trots BFS-diagnos. Har fått ännu en remiss till fyslabb för ytterligare ett EMG och en bulbär nervstatus, så jag hoppas det går fort! 


    Det är så tråkigt att det finns så mycket myter kring fascikulationer i tungan, för precis som du säger borde ju tungan i egenskap av frivillig muskel inte skilja sig från övriga muskler i kroppen.


    Men återigen, tack för svar! Hjälper att veta att någon i Sverige också har samma symtom.

  • Kille41Sthlm

    Hej

    Hur har det gått?

    Jag upplever samma med... är dock stark i tungan i rärelserna men små lite ryckiga ryck i olika lägen har jag. Jag har dessutom väldigt påragliga ryck i mina vader som kan få en att få svårt att sova ibland. Har och är pressad under en utbildning jag går och vill vara perfekt. Har inte kännt några förlamningar eller försvagningar... än

Svar på tråden Är muskelryckningar i tungan normalt eller inte?