• Äldre 19 Oct 15:33
    7595 visningar
    26 svar
    26
    7595

    Varför tillåter föräldrar att deras barn vistas i en miljö där de utsätts för mobbning?

    Vill inleda med att säga att jag förstår att ingen förälder vill att ens barn blir mobbade.

    Ingen förälder ger säkerligen upp striden mot mobbning när detta händer ens barn.

    Få föräldrar har möjlighet att följa med till den miljö det inträffar varje dag.

    Det är mer jag förstår i ämnet, men minst lika mycket jag inte kan begripa.

    När ens barn utsätts för mobbning i exempelvis skolan, och detta inte upphör, varför ser inte föräldern/föräldrarna till att skapa det liv som ekonomiskt tillåter föräldern att vara med i skolan och förhindra att ens barn utsätts? Eller redan på förskolan.

    Om mina barn drabbades så skulle jag hålla dem hemma från förskola alt vara med i skolan. Jag skulle ordna billigare boende, och alla andra förutsättningar för att jag eller den andra föräldern kunde skydda våra barn ifrån mobbning.

    Jag vet att visionen är att reda ut och lösa problem, gärna flytta på den mobbade och inte mobbaren vilket är fel, men när det inte går. Mobbning förstör människor för hela livet och alla föräldrar borde göra allt i deras makt även rent praktiskt för att hjälpa barnet.

  • Svar på tråden Varför tillåter föräldrar att deras barn vistas i en miljö där de utsätts för mobbning?
  • Litet My
    Äldre 19 Oct 20:03
    #11
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 19:52:42 följande:
    Det handlar inte om att ha möjligheter, utan att man helt enkelt skaffar sig det
    Du verkar inte speciellt verklighetsförankrad måste jag säga.
  • Äldre 19 Oct 20:21
    #12
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 19:54:48 följande:
    Pengar är det viktigare än ens barns känslomässiga hälsa?

    Allt går att ordna och jag skulle göra vad som helst för mina barn i vilken situation som helst
    Pengar gör att man kan fixa sånna där grundläggande saker som tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 19 Oct 20:32
    #13
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 19:53:24 följande:

    Tror du någon skulle mobba ett barn som är i sällskap med en förälder?


    Inte sålänge föräldern är där. Däremot skulle barnet anses ännu mer udda och värdig att bli utstött i de andra barnens ögon. Barnet skulle vara märkt för resten av skoltiden efter något sådant. Ingen av de övriga eleverna skulle heller vilja närma sig barnet och du skulle ta bort minsta möjlighet för barnet att få vänner.

    Sedan skulle barnet förmodligen skämmas ögonen ur sig och inte uppskatta gesten alls.

    Förutom allt det tar du bort möjligheten för barnet att lära sig hantera motgångar själv vilket är otroligt stjälpande.
  • Äldre 20 Oct 06:06
    #14
    Litet My skrev 2014-10-19 20:03:48 följande:
    Du verkar inte speciellt verklighetsförankrad måste jag säga.
    Tråkigt att du känner behov av att försöka trycka ner mig på grund av att jag skulle se till att skaffa möjligheter för mina barns skull utefter behov.
  • Äldre 20 Oct 06:08
    #15
    Dr Mupp skrev 2014-10-19 20:21:57 följande:
    Pengar gör att man kan fixa sånna där grundläggande saker som tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Vad bra att du berättade det för mig, det hade jag helt missat. Eftersom att det är så det är, så är det klart vi ska låta våra barn bli mobbade så kan vi sitta på vårat fina lilla kontor och skratta med våra kollegor 8 timmar om dagen.
  • Äldre 20 Oct 06:11
    #16
    Vanillaextract skrev 2014-10-19 20:32:57 följande:
    Inte sålänge föräldern är där. Däremot skulle barnet anses ännu mer udda och värdig att bli utstött i de andra barnens ögon. Barnet skulle vara märkt för resten av skoltiden efter något sådant. Ingen av de övriga eleverna skulle heller vilja närma sig barnet och du skulle ta bort minsta möjlighet för barnet att få vänner.

    Sedan skulle barnet förmodligen skämmas ögonen ur sig och inte uppskatta gesten alls.

    Förutom allt det tar du bort möjligheten för barnet att lära sig hantera motgångar själv vilket är otroligt stjälpande.
    Mobbning är ingen motgång. Det är ett helvete som i alla fall jag skulle göra allt för att skydda mina barn ifrån om det drabbade dem. Hur hönsig jag än verkar, och om de små satungarna inte vill leka med barnen då så har jag visst ännu större anledning att ca där
  • Äldre 20 Oct 06:17
    #17
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 15:33:51 följande:

    Vill inleda med att säga att jag förstår att ingen förälder vill att ens barn blir mobbade.

    Ingen förälder ger säkerligen upp striden mot mobbning när detta händer ens barn.

    Få föräldrar har möjlighet att följa med till den miljö det inträffar varje dag.

    Det är mer jag förstår i ämnet, men minst lika mycket jag inte kan begripa.

    När ens barn utsätts för mobbning i exempelvis skolan, och detta inte upphör, varför ser inte föräldern/föräldrarna till att skapa det liv som ekonomiskt tillåter föräldern att vara med i skolan och förhindra att ens barn utsätts? Eller redan på förskolan.

    Om mina barn drabbades så skulle jag hålla dem hemma från förskola alt vara med i skolan. Jag skulle ordna billigare boende, och alla andra förutsättningar för att jag eller den andra föräldern kunde skydda våra barn ifrån mobbning.

    Jag vet att visionen är att reda ut och lösa problem, gärna flytta på den mobbade och inte mobbaren vilket är fel, men när det inte går. Mobbning förstör människor för hela livet och alla föräldrar borde göra allt i deras makt även rent praktiskt för att hjälpa barnet.


    Ännu en gång förundras jag över vilket umgänge många verkar ha. Jag känner ingen förälder som inte gjort allt för att hjälpa sina barn! Om mobbingen inte slutar efter upprepade möte osv så ha föräldrarna bytt skola för sina barn. Alternativt så har föräldrarna gått vidare juridiskt.

    Har du verkligen vänner som låter sina barn gå kvar och bli mobbade dag ut och dag in i flera år?!

    Vad är det för folk du känner?

    Att ha med sig mamma i skolan i flera år hjälper inte. Barnet lär sig aldrig den sociala kompetensen som barnet behöver då. Inte nog med att barnet blir stigmatiserat pga sin förälder, barnet kommer aldrig få ta egna konflikter eller ens ha normal relationer i skolan.

    Att ha en förälder som inte arbetar, lurar soc och lever fattigt är inte heller bra för ett barn. Barn till föräldrar som inte arbetar fastnar mycket lättare själv i arbetslöshet. Fattigdom är dessutom en av de värsta riskfaktorerna i ett barns uppväxt, det påverkar barnet otroligt mycket på alla plan.
  • Chrysa­belle
    Äldre 20 Oct 07:49
    #18
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 19:54:48 följande:
    Pengar är det viktigare än ens barns känslomässiga hälsa?

    Allt går att ordna och jag skulle göra vad som helst för mina barn i vilken situation som helst
    Ja, ditt barn kommer säkert må jättebra av att bli hemlös och till slut hamna i fosterhem. Låter som en väldigt bra plan.
  • En blå giraff
    Äldre 20 Oct 20:59
    #19
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 19:56:34 följande:

    Det är helt rätt att det är deras ansvar. Jag är väldigt glad att det fungerat bra i din sons fall. Jag syftar på de fall där inget hjälper, där skolan misslyckas och mobbningen fortsätter år efter år. Av ren nyfikenhet, vad hade du gjort om skolan inte lyckats hjälpa honom?


    Hade blivit väldigt besviken och övervägt att byta skola.
  • Äldre 23 Oct 17:51
    #20
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 15:33:51 följande:

    Vill inleda med att säga att jag förstår att ingen förälder vill att ens barn blir mobbade.

    Ingen förälder ger säkerligen upp striden mot mobbning när detta händer ens barn.

    Få föräldrar har möjlighet att följa med till den miljö det inträffar varje dag.

    Det är mer jag förstår i ämnet, men minst lika mycket jag inte kan begripa.

    När ens barn utsätts för mobbning i exempelvis skolan, och detta inte upphör, varför ser inte föräldern/föräldrarna till att skapa det liv som ekonomiskt tillåter föräldern att vara med i skolan och förhindra att ens barn utsätts? Eller redan på förskolan.

    Om mina barn drabbades så skulle jag hålla dem hemma från förskola alt vara med i skolan. Jag skulle ordna billigare boende, och alla andra förutsättningar för att jag eller den andra föräldern kunde skydda våra barn ifrån mobbning.

    Jag vet att visionen är att reda ut och lösa problem, gärna flytta på den mobbade och inte mobbaren vilket är fel, men när det inte går. Mobbning förstör människor för hela livet och alla föräldrar borde göra allt i deras makt även rent praktiskt för att hjälpa barnet.


    Hur länge är det tänkt att föräldern ska sitta med i skolan? Tänk om mobbningen avtar efter en vecka och sedan när du försvinner så börjar det igen? Ska ni hålla på så tills ditt barn går ut gymnasiet?

    Om jag skulle vara i den situationen där ingenting fungerar och skolan inte är med på noterna så skulle jag helt enkelt ta och byta skola och låta mitt barn gå i terapi. Inte för att det är något fel på denne, men för att stärka och ge barnet självförtroende och en grundtrygghet så att hen inte hamnar i samma roll i den nya skolan, vilket det tyvärr ofta sker.
  • Äldre 23 Oct 20:06
    #21
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 17:30:55 följande:
    Inte över en dag nej det begriper jag, men mobbing som pågår länge. Vore jag ensamstående skulle jag hellre leva på soc och följa med barnet till skolan än att ha ett jobb med bättre betalt och låta barnet mobbas. Ja det är skolplikt, men det förekommer ända ner i förskoleåldern. Jag skulle gjort precis allt för att skydda mitt barn
    och du tror att soc godkänner att du väljer att sluta ditt jobb för att följa med barnet till skolan?
  • Magdal­ena03
    Äldre 2 Oct 22:06
    #22

    Jag tror att en bättre lösning är att

    Byta skola. Det finns små skolor med bra gemenskap. Det är då oftast inte de kommunala, utan andra alternativ. Har mobbing en gång börjat i en stor anonym skola kan man sällan få stopp på den. Byt skola!

  • Litet My
    Äldre 3 Oct 05:00
    #23
    katastrofplantagen skrev 2014-10-20 06:06:35 följande:
    Tråkigt att du känner behov av att försöka trycka ner mig på grund av att jag skulle se till att skaffa möjligheter för mina barns skull utefter behov.
    Du kanske skulle upplevt hur det är att ha ett mobbat barn innan du uttrycker dig så självsäkert?
  • Äldre 3 Oct 06:00
    #24
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 15:33:51 följande:

    Vill inleda med att säga att jag förstår att ingen förälder vill att ens barn blir mobbade.

    Ingen förälder ger säkerligen upp striden mot mobbning när detta händer ens barn.

    Få föräldrar har möjlighet att följa med till den miljö det inträffar varje dag.

    Det är mer jag förstår i ämnet, men minst lika mycket jag inte kan begripa.

    När ens barn utsätts för mobbning i exempelvis skolan, och detta inte upphör, varför ser inte föräldern/föräldrarna till att skapa det liv som ekonomiskt tillåter föräldern att vara med i skolan och förhindra att ens barn utsätts? Eller redan på förskolan.

    Om mina barn drabbades så skulle jag hålla dem hemma från förskola alt vara med i skolan. Jag skulle ordna billigare boende, och alla andra förutsättningar för att jag eller den andra föräldern kunde skydda våra barn ifrån mobbning.

    Jag vet att visionen är att reda ut och lösa problem, gärna flytta på den mobbade och inte mobbaren vilket är fel, men när det inte går. Mobbning förstör människor för hela livet och alla föräldrar borde göra allt i deras makt även rent praktiskt för att hjälpa barnet.


    Jag har själv blivit mobbad och bytte skola, efter det mådde jag toppen! Utan mobbningen skulle jag inte vara den personen jag är idag.

    Självklart skulle jag göra allt, ALLT, för att mina barn inte blir mobbad eller mobbar. Men att hålla dom hemma från skolan vad hjälper de? Det är ingen lösning. Dessutom är det svårare att stoppa mobbning nu eftersom det kan pågå på internet.

    Skolan tillsammans med föräldrar och elever måste samarbeta för att stoppa mobbning.

    Samtidigt måste vuxna börja vara förebilder för våra barn, så det kanske är dom vuxna barnen som måste sluta att mobba varandra på jobbet och respektera individen.
  • Fursti­nna
    Äldre 3 Oct 06:35
    #25

    Jag blev mobbad i skolan och mina föräldrar gjorde allt dom kunde såklart men det hade inte hjälpt mig ett dugg om dom sagt upp sig från jobbet och definitivt inte om dom hade hängt i skolan, kom igen! Men dom gjorde något ännu viktigare, dom utrustade mig redan från början med sunda värderingar och framförallt styrkan att stå upp för mig själv och den säkerheten som gjorde att jag aldrig tvivlat på mitt värde. Jag ville inte byta skola, jag tänkte låta dom vinna.

    Jag tog mig igenom det och mina föräldrar fanns vi min sida hela tiden och det har format mig naturligtvis men dom jävlarna kom faktiskt aldrig åt mig.

  • Äldre 14 May 13:45
    #26

    Nu har jag läst flera inlägg här och undrar starkt vad en del tänker med. Jag tror att denna mamma bara delar med sig av sina funderingar om hur man skall lösa sina barns problem typ mobbning. Istället spyr de flesta ut sig skit och mobbar henne för hennes omsorg för sina barn. Jag har själv en 3 årig dotter som vi är oroliga för om hur vi skall göra om hon blir mobbad eller ännu värre sexuelt ofredad.Tvivlar starkt på att skolan skulle lösa dom problemen. Men att det är vi som skall byta skola istället för dessa råttor som mobbar och sexuelt ofredar flickor i skolan. De ska ha så mycket stryk som möjligt. Men visst skulle jag hålla våran dotter hemma om hon blir utsatt för något illa.En tid tills man har löst problemet med mobbarna alltså flytta på problembarnen istället för den som blir utsatt. Om man flyttar på det barn som blir mobbad så undrar barnet vad för fel barnet har gjort istället för att stödja barnet fullt ut.

Svar på tråden Varför tillåter föräldrar att deras barn vistas i en miljö där de utsätts för mobbning?