• kvalmpalm

    Blev slapp efter förlossningen!

    Jag fick barn för 3 år. Jag har gjort mina knipövningar men är fortfarande lika slapp och jävlig!
    Jag behövde inte sy något efter förlossningen vilket jag i efterhand önskar att de hade gjort...Då kanske jag sluppit känna mig som en gigantisk grotta!

    Jag kan inte njuta av sex då jag knappt känner något.. Detta är inget jag inbillar mig och jag lider utav det.
    Slidförsnävning verkar vara enda utvägen. Någon som har erfarenhet av detta? Ska man boka tid hos sin gynekolog först så den får ta sig en titt innan man kontaktar någon klinik som fixar till slappheten?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Blev slapp efter förlossningen!
  • Haskel

    Man syr inte igen slidan efter förlossning. Man syr enbart eventuella bristningar. Man blir alltså vare sig slappare eller tightare av att sy eller inte.

    Sannolikt har du skadat musklerna i slidan, kanske fått början till framfall. Ta kontakt med gyn, de kan mäta din muskelstyrka och lära dig knipa rätt, om du eventuellt inte gör det.

    Lite slappare blir nästan alla. Däremot tränar de flesta upp sig och blir starkare än innan förlossningen när det gäller att knipa.

  • Anonym (-)
    Haskel skrev 2015-01-15 23:24:14 följande:

    Man syr inte igen slidan efter förlossning. Man syr enbart eventuella bristningar. Man blir alltså vare sig slappare eller tightare av att sy eller inte.

    Sannolikt har du skadat musklerna i slidan, kanske fått början till framfall. Ta kontakt med gyn, de kan mäta din muskelstyrka och lära dig knipa rätt, om du eventuellt inte gör det.

    Lite slappare blir nästan alla. Däremot tränar de flesta upp sig och blir starkare än innan förlossningen när det gäller att knipa.


    Min fru blev trängre. Så pass att jag verkligen fick jobba för att komma in i henne vid första sex efter förlossningen. Jag har sagt att om vi ska ha sex, så är det knoppningar max varannan dag, annars kommer det aldrig gå.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2015-01-15 23:28:09 följande:

    Min fru blev trängre. Så pass att jag verkligen fick jobba för att komma in i henne vid första sex efter förlossningen. Jag har sagt att om vi ska ha sex, så är det knoppningar max varannan dag, annars kommer det aldrig gå.


    Knoppningar = Knipövningar.
  • kvalmpalm

    Tack för svar!
    Nej jag vet att de bara syr eventuella bristningar man fått.
    Lite önsketänkande från min sida bara..
    Ska kontakta gyn imorgon.

  • Haskel
    Anonym (-) skrev 2015-01-15 23:28:09 följande:
    Min fru blev trängre. Så pass att jag verkligen fick jobba för att komma in i henne vid första sex efter förlossningen. Jag har sagt att om vi ska ha sex, så är det knoppningar max varannan dag, annars kommer det aldrig gå.
    Detta kan ha många orsaker. Ibland ändra sekretet efter en förlossning, ibland utsöndras mindre. Sämre glid kan uppfattas som att det är trängre.
    Ibland har kvinnor svårare att slappna av i underlivet vilket gör att det är trängre.
    Har hon spruckit mycket i samband med förlossningen kan ärrbildning göra att det känns trängre.
    Slidväggsframfall kan göra att slidan förändras och det krävs lite annan vinkel för att penetrera.
    Kraftiga sprickningar som rupturer kan leda till att en del av nedre slidöppningen växer ihop.

    Så det händer absolut att kvinnor upplevs som trängre/tightare efter förlossning.
  • Haskel
    kvalmpalm skrev 2015-01-15 23:32:27 följande:

    Tack för svar!
    Nej jag vet att de bara syr eventuella bristningar man fått.
    Lite önsketänkande från min sida bara..
    Ska kontakta gyn imorgon.


    Lycka till (eller vad man nu sägerGlad)
  • Anonym (-)
    Haskel skrev 2015-01-15 23:45:43 följande:

    Detta kan ha många orsaker. Ibland ändra sekretet efter en förlossning, ibland utsöndras mindre. Sämre glid kan uppfattas som att det är trängre.

    Ibland har kvinnor svårare att slappna av i underlivet vilket gör att det är trängre.

    Har hon spruckit mycket i samband med förlossningen kan ärrbildning göra att det känns trängre.

    Slidväggsframfall kan göra att slidan förändras och det krävs lite annan vinkel för att penetrera.

    Kraftiga sprickningar som rupturer kan leda till att en del av nedre slidöppningen växer ihop.

    Så det händer absolut att kvinnor upplevs som trängre/tightare efter förlossning.


    Hon är blötare än Amazonas regnskog under nederbörd.

    Efterkontroll visade inte på något, dessutom så borde hon väl känna av framfall?

    Hon sprack inget alls.
  • 2barnsmorsan

    Jag tycker absolut du ska kolla upp det. Jag har själv haft samma problem, tyvärr blivit nonchalerad på vanliga gynundersökning av barnmorska så jag sökte privat. Visar sig att jag spruckigt bakåt, mellangården är nästintill obefintligt och slidöppningen helt öppen. Alltså ser min slida ut som en triangel med den breda delen bakåt. Jag har knipt ordentligt så killen känner ändå ok friktion via inre slemhinnorna men min känsla är obefintligt. Sex bakifrån går inte för kuken åker ut då, inget som tar emot där liksom :/ .

    Enligt min privata gyn sys inte den här typen av bristningar eftersom man inom ordinarie vård betraktar det som en naturlig följd av förlossning. Många söker dock privat.

    Jag ska göra en operation och återställa drt kostar ca 20-25 000kr.

    Jag blir så ledsen, arg och upprörd över att det är som det är men tyvärr räknas ett förlorat sexliv för kvinnor inte som en skada, annars hade eftervården varit betydligt bättre. Jag "behövde heller inte sys" efter 2an, men jo det hade jag behövt. Nu får jag hosta upp de pengarna själv :(


    kvalmpalm skrev 2015-01-15 23:13:13 följande:

    Jag fick barn för 3 år. Jag har gjort mina knipövningar men är fortfarande lika slapp och jävlig!

    Jag behövde inte sy något efter förlossningen vilket jag i efterhand önskar att de hade gjort...Då kanske jag sluppit känna mig som en gigantisk grotta!

    Jag kan inte njuta av sex då jag knappt känner något.. Detta är inget jag inbillar mig och jag lider utav det.

    Slidförsnävning verkar vara enda utvägen. Någon som har erfarenhet av detta? Ska man boka tid hos sin gynekolog först så den får ta sig en titt innan man kontaktar någon klinik som fixar till slappheten?

    Tacksam för svar!


Svar på tråden Blev slapp efter förlossningen!