• Äldre 15 Mar 21:29
    12001 visningar
    7 svar
    7
    12001

    Går det att återanvända frimärken?

    Har ett par bubbelkuvert som har skickats till mig där frimärkena inte ser ut att ha någon stämpel på sig. Kan jag återanvända dessa kuvert och skicka till någon annan utan att sätta på nya frimärken? Skulle någon kunna upptäcka detta?

    Vet att det är moraliskt fel men jag är inte alltid en moralisk person så vill bara veta om det är möjligt att göra detta utan att det märks? Skäll på mig om ni vill! Glad

  • Svar på tråden Går det att återanvända frimärken?
  • Anonym (go for it)
    Äldre 15 Mar 21:38
    #1




    Har även hört att det ska gå att sätta några vattendroppar på och köra i micro halv minut eller så.


     

  • Anonym (Björn R.)
    Äldre 15 Mar 21:53
    #2

    Hej ts, 

    posten har en skyldighet att leverera brev oavsett om frankeringen är korrekt eller inte. Som en bekant sade: "det går lika bra att frankera med en liten bild av Björn Ranelid" 

    Det enda som kan hända är att den du sänder till kan få lösa ut brevet, dvs betala det som fattas i frankering + en hanteringsavgift. tror iofs att det sällan händer numer, hanteringen kostar nog mer i lönekostnad än vad posten tar ut, men händer det kan det ju bli pinsamt. 

  • Äldre 15 Mar 22:01
    #3

    Jag använder ofta ostämplade frimärken igen, tejpar på de på kuvertet. Nemas problemas

  • Äldre 15 Mar 22:20
    #4
    Anonym (Björn R.) skrev 2015-03-15 21:53:44 följande:

    Hej ts, 

    posten har en skyldighet att leverera brev oavsett om frankeringen är korrekt eller inte. Som en bekant sade: "det går lika bra att frankera med en liten bild av Björn Ranelid" 

    Det enda som kan hända är att den du sänder till kan få lösa ut brevet, dvs betala det som fattas i frankering + en hanteringsavgift. tror iofs att det sällan händer numer, hanteringen kostar nog mer i lönekostnad än vad posten tar ut, men händer det kan det ju bli pinsamt. 


    Jag har fått faktura på efterfrankering när frimärkena trillat av. Dock godtog de fotot av brevet, som var frankerat som bevis och makulerade fakturan.
  • Anonym (T)
    Äldre 15 Mar 23:51
    #5

    I ungdomen hade jag flertalet brevvänner både här och utomlands. Vi tejpade över frimärkena just för att man kunde sudda ut stämpeln och återanvänd.

  • Anonym (Postn­ord blir bara sämre)
    Sun 5 Feb 2023 16:43
    #6
    Anonym (Björn R.) skrev 2015-03-15 21:53:44 följande:

    Hej ts, 

    posten har en skyldighet att leverera brev oavsett om frankeringen är korrekt eller inte. Som en bekant sade: "det går lika bra att frankera med en liten bild av Björn Ranelid" 

    Det enda som kan hända är att den du sänder till kan få lösa ut brevet, dvs betala det som fattas i frankering + en hanteringsavgift. tror iofs att det sällan händer numer, hanteringen kostar nog mer i lönekostnad än vad posten tar ut, men händer det kan det ju bli pinsamt. 


    Måste mottagaren betala eller kan den vägra ta emot brevet? För det kan ju lätt missbrukas så man skickar 200 brev till någon man ogillar så dom får betala massor med pengar. Det inget på postnord om att man kan säga nej till det. 

    "Om ett otillräckligt frankerat eller ofrankerat brev saknar avsändare blir istället du som mottagare eftertaxerad.
    Avgiften består av skillnaden mellan betalt porto och rätt porto plus 22 kronor i eftertaxeringsavgift. Du får information om belopp och hur betalning sker via brev som skickas till dig"
  • Sun 5 Feb 2023 16:49
    #7

    posten har väll slutat stämpla frimärken sen många år tillbaka.
    ganska säker på att jag inte sett en stämpel på min post på mååånga år.

Svar på tråden Går det att återanvända frimärken?