• Tibrys

    Gravid fästmö / numera x.

    Hej!
    Jag har tittat runt på nätet och läst massor om detta och jag har pratat med vår barnmorska, kurator och kompisar men inte fått något vettigt svar eller tankar från dessa, så nu tänkte jag att jag ville göra ett inlägg och se om det finns nån som känner igen detta.
    Jag och min flickvän ( ex ) träffades och ganska snabbt (efter ca 5 månader) så blev hon gravid, det var planerat och vi hade pratat om det tidigare och hon hade slutat äta sina P-piller. Hon hade en föraning om att det skulle vara positivt men testade ändå för att vara helt säker på det, och jag bestämde mig i slutet av februari att flytta ner för att kunna få vara med under hela vägen och finnas till, jag kom ner till henne den 21 feb. vi gjorde ett andra test i vecka 7 hos MVC och även det var positivt. men efter fyra dagar som "sambos" valde hon att ta lite avstånd och bosatte sig 
    Det va det. det kändes underbart, äntligen tänkte jag, nu har jag nått ett livsmål och det kändes så fruktansvärt bra. Vi var väldigt kära i varandra och känslorna för barnet och för varandra växte mer och mer, vi tyckte båda att det kändes så himla bra. 
    Sen blev det helt svart för min flickvän och allt vände, veckan efter att jag flyttade ner ( 26/27 feb ) så var det just som att känslorna för mig bara försvann,hon kände sig avtrubbad och tom, jag skulle nog säga att hon fick en släng av depression och ville inte vara i närheten av mig längre, utan begav sig till sin mor och har varit bosatt där sen dess. Det kändes som att allt nytt skulle bort. Hon ville ha utrymme och jag gav henne det samtidigt som jag kände mig väldigt uppgiven. det är en riktigt jäkla jobbig situation och det går inte en dag utan att jag gråter för att jag känner mig så utlämnad och maktlös, och jag har ingenstans där jag får stöd, dom som jag försökt prata med säger bara en enda sak " jadu, Det är en jäkla soppa du hamnat i, du är en riktig idiot som stannar kvar, du skulle ha stuckit direkt och krävt att hon avbryter det hela, men helst så skulle du aldrig ens ha tänkt tanken " ...
    Det känns inte roligt för fem öre och bara lyssna för jag vet inte vad jag ska svara när jag får höra sånt..
    Jag känner att dom uppoffringar som jag har gjort för våran skull inte alls är värt ett ruttet lingon, jag flyttade från min trygghet, hyffsat jobb och väldigt bra boende, och så blir jag behandlad som ingetmer än en spermadonator, det sårar riktigt mycket. nu har jag fått tag i en lägenhet från den första, dock har jag inga möbler eller bil så sådant kommer bli väldigt svårt att fixa OM jag gör det, jag är väldigt spartansk av mig. men jag känner ändå hur tvivlen växer inombords, gör jag rätt, eller fel? vad är rätt och fel? 
    Nu är hon i 11´e veckan och hon har avbrutit relationen med mig via facebook och vi pratar knappt längre, varje gång jag försöker så blir det direkt taggarna utåt. hon säger att hon inte har känslor för mig, hon säger bara " vill inte mer " samtidigt som hon har sagt att hon önskar att det kunde vara som förut och att vi hade det väldigt bra, jag får dubbla budskap men jag antar att hon inte vill att jag ska må dåligt. men det är svårt för mig att se det positiva och jag känner mig så maktlös och övergiven
    Jag känner att hon inte vågar tänka på "oss", att våga släppa in mig igen. 
    Det kanske är värt att berätta att hon har mycket i bagaget, både sexuella och mentala övergrepp, trasiga förhållanden och troligtvis en väldigt sned mansbild och jag har alltid jobbat väldigt hårt för att visa henne att jag inte är den typen hon tidigare har haft med att göra som har svikit och sårat henne på många olika nivåer, jag har ställt upp för hennes familj och framförallt hennes yngsta bror som inte har det så lätt just nu både skolgång och generell motivation och jag känner igen mig i honom, jag hade med mig en extra dator till honom när jag kom hit som han fick för ca 25% av det igentliga priset, men någonstans måste jag väl få sätta ner foten och sluta ta emot skiten hon slänger ur sig mot mig? nu är detta bara en tankebana men skulle det vara helt jädra fel av mig att sätta henne mot väggen och be henne bestämma sig om hon vill ha mig i sitt liv och bygga en familj på det, eller avbryta graviditeten och gå skilda vägar därefter? 
    Allt för barnet tänker ni nog, men varför ska hon bära mitt barn om hon nu inte vill ha med mig att göra? är det inte bättre att hon bestämmer sig för att endera satsa på oss, eller att avbryta graviditeten, eller tänker jag helt skevt? jag är fortfarande väldigt kär och även om jag kanske använder hårda ord så älskar jag henne av hela mitt hjärta och det finns ingen annan som jag vill dela mitt liv och ha en egen familj med, en familj som inte skulle vara lika dysfunktionella som min familj var, med båda föräldrarna medvarande och utan all bitterhet som fanns hos min mor gentemot min biologiska far som jag fått äta upp varje gång det har varit något.
    Det känns som att hon har bara stängt av för att kanske skydda sig själv, kanske för att hon vet hur det är att vara ensam med barn och att det funkar då hennes mor var ensam med tre barn, utan "någon annan vuxen i hennes liv" som det kanske skiter sig med senare... men hon har sagt att hon inte har tänkt igenom "oss" utan tänkt mest på barnet och förlika sig med tanken att hon är gravid och det förstår jag för att hon bär ju på barnet. Men jag känner mig så lämnad.Jag förstår att det kan vara en reaktion på att allt gick så snabbt, men tycker samtidigt att det känns drastiskt att hamna där vi är idag.
    vi ska till MVC på måndag på ett möte om graviditeten men hon vill även ha en " privat " stund med morskan då hon har några kroppsliga saker att ta upp, men spontant känns det som att det är något annat som hon vill prata om, för det finns inte en cm av hennes kropp som jag inte vet hur den ser ut som, Det känns som att hon döljer något för mig. visst ska hon få prata privat med morskan om hon så vill, det har jag tänkt att göra med, dock hade jag föredragit om hon var med då för jag tänkte att jag skulle fråga igen efter någon pappa-grupp eller om hon kan peka mig åt rätt håll denna gång. 
    Jag kommer att göra vad jag orkar, kan och känner att klarar av för att vi ska ha en bra relation inför det kommande barnet om hon väljer att behålla det. Men jag vill inte sluta hoppas heller. Vi pratar just ingenting med varandra vilket vi inte gjort så mycket under denna tiden för att hon velat ha utrymme. Hon har velat ses någon enstaka gång och då har vi gått på en kortare promenad och in på lite affärer för att kolla runt och säger att jag kan hänga med hon och att jag ska vara närvarande nu under graviditeten. 
    Det känns ju skönt, men jag är så förvirrad, maktlös, övergiven och förtvivlad.
    Detta blev rätt långt men jag hoppas det går att följa ändå...
  • Svar på tråden Gravid fästmö / numera x.
  • Tibrys

    kan jag på någotvis editera min trådstart och dela upp det? 


    skrev det i en textfil och det såg inte alls så ihopklumpat ut när jag tryckte upp det

  • Tibrys

    snälla, någon måste väl kunna ge mig någon hjälp? jag är desperat och jag klarar inte av att hantera situationen.

  • Elinors

    Jättesvårt att ge råd i en sån här situation.

    Troligtvis har hon en massa graviditetshormomer som spökar och gör att hon bli osäker/arg/ledsen. Jag mådde fruktansvärt dåligt dem första månaderna och till viss del gick det ut över min sambo. Jag kunde vara riktigt hemsk och blev arg för minsta lilla. Men han har levt med mig och min pms i 3år så han förstod vad det handlade om. Jag är också ganska bra på att berätta när jag får humörsvängningar för honom för att han inte ska ta åt sig då jag faktiskt inte kan hantera dem själv.

    Jag tycker du ska försöka prata med henne när hon är på bra humör (t.ex när ni är ute och går). Fråga om hur hon känner angående er och om det kan ha med hormoner att göra. Ibland kan det vara svårt att erkänna att en är arg/ledsen/mår dåligt pga. hormoner, men förklara att du gärna vill veta och att du faktiskt blir ledsen då du bryr dig om både henne och barnet. Du har som pappa till barnet självklart lika mycket rätt till umgänge/information om barnet som mamman även om en stor del av fokus hamnar på henne under graviditeten.

    Var gäller barnmorskan kan det finnas kroppsliga saker hon inte vill prata om när du är med. Vanligt att en blir förstoppad, har rikliga och starkt luktande flytningar och annat en inte vill prata om när ens partner är i samma rum ;)

    Hoppas att något jag skrev var till någon hjälp och lycka till!

  • Tibrys

    jag vet inte vad jag ska säga riktigt, hon verkar ha bestämt sig för att inte ha något med mig att göra och även om jag gör mitt yttersta till att lämna henne ifred och låta henne få sitt " space " som hon vill ha så blir det så fel vad jag än gör, hon verkar ha bestämt sig och ställer sig tveksam till att jag ska få vara med på ultraljudet och håller det datumet väldigt hemligt för mig och ska ta med sig sin mor tydligen istället för mig, så det är med en stor besvikelse och känsla av misslyckande jag känner, jag vet inte helt vad jag ska ta mig till då hon stött ut mig totalt och är inte ett dugg intresserad av att varken hitta på något eller prata med mig, vi får se vad som händer framöver om jag ska acceptera nederlaget eller inte, vi får helt enkelt se hur hon agerar när UL börjar bli mer aktuellt, är det så att hon inte vill ha med mig på det så packar jag ihop mina saker samt dom saker som hon fortfarande har stående hos sig som jag låter henne använda för att förenkla hennes vardag. 


     


    kort och gott, tar hon inte med mig på ultraljudet så tar jag det som att hon inte vill ha någotsomhelst med mig att göra och då tänker jag låta henne få sin vilja igenom och  jag packar ihop och drar på nya äventyr då jag har jobberbjudanden väntandes utomlands. det var inte alls såhär jag hade hoppats på att det skulle bli men jag har verkligen gjort det jag kunnat och det finns inget mer jag kan göra.

  • Tibrys

    jag vet inte vad jag ska säga riktigt, hon verkar ha bestämt sig för att inte ha något med mig att göra och även om jag gör mitt yttersta till att lämna henne ifred och låta henne få sitt " space " som hon vill ha så blir det så fel vad jag än gör, hon verkar ha bestämt sig och ställer sig tveksam till att jag ska få vara med på ultraljudet och håller det datumet väldigt hemligt för mig och ska ta med sig sin mor tydligen istället för mig, så det är med en stor besvikelse och känsla av misslyckande jag känner, jag vet inte helt vad jag ska ta mig till då hon stött ut mig totalt och är inte ett dugg intresserad av att varken hitta på något eller prata med mig, vi får se vad som händer framöver om jag ska acceptera nederlaget eller inte, vi får helt enkelt se hur hon agerar när UL börjar bli mer aktuellt, är det så att hon inte vill ha med mig på det så packar jag ihop mina saker samt dom saker som hon fortfarande har stående hos sig som jag låter henne använda för att förenkla hennes vardag. 


     


    kort och gott, tar hon inte med mig på ultraljudet så tar jag det som att hon inte vill ha någotsomhelst med mig att göra och då tänker jag låta henne få sin vilja igenom och  jag packar ihop och drar på nya äventyr då jag har jobberbjudanden väntandes utomlands. det var inte alls såhär jag hade hoppats på att det skulle bli men jag har verkligen gjort det jag kunnat och det finns inget mer jag kan göra.

  • OSäkerFramtid

    Helt för jävligt av din ex, än är den sista idioten inte född än! Lider med dig...

    Ta jobb utomlands och lämna Sverige bakom dig, så slipper du betala underhåll till en kvinna som behandlat dig som skit och kidnappat ditt barn från dig själv!

  • Tibrys

    har helt glömt bort att uppdatera denna tråd, men kort och gott vad som har hänt att i princip att hon vägrade låta mig vara med på ultraljudet, och hon har inte uppdaterat mig någotalls om graviditeten, eller om något om ultraljudet. 


    har därimot hört på omvägar att hon väntar en flicka och tycker att " det är skönt att få vårdnaden direkt för då slipper hon ha med mig att göra " 


     


    jag anser att jag har väntat klart och jag har packat mina väskor efter att hon vägrat låta mig ta del av graviditeten.

  • emeliess

    Wow. Ditt ex är inte tjejen med koll. Hon kommer att få vårdnaden direkt eftersom ni inte är gifta, men det betyder inte att hon slipper dig. Du kommer alltid, alltid ha umgängesrätt och hindrar hon dig från det så kan hon förlora vårdnaden (Jag har ett par vänner som det slutade så för, mamman höll deras son från pappan i månader och gick emot alla planer som beslutats i rätten. Han har idag ensam vårdnad och hon har umgänge där pappan närvarar) Sen är det så att så länge du inte är någon "fara" för ditt barn eller hennes välmående så kommer du med stor sannolikhet få igenom gemensam vårdnad om du tar upp detta till domstol. Jag och pappan till mitt barn (är i v 20) kommer ha gemensam vårdnad om vår dotter för det finns inget som talar för att detta inte skulle gynna henne. Vi är så bra vänner som det går och pratas vid när det gäller vårat barn. Vi går på alla bm - besök och ul tillsammans då jag aldrig skulle ha hjärta till att ta även hans barn ifrån honom.

  • Saraforlife

    Du har rätt att träffa ditt barn så länge du inte är någon fara för henne.
    Jag tycker du ska tänka på henne också, kämpa för ditt barn. Hennes mamma är uppenbarligen dum i huvudet rakt igenom. Men ta inte det. Ditt barn förtjänar en pappa som kämpat för henne! Tro mig.

    Man vill inte veta att ens pappa lämnat en innan man ens föddes bara för att ens mamma va dum i huvudet.
    Hon kommer kanske anklaga sig själv för det.
    Du ska ha barn oavsett om du vill det eller ej.

Svar på tråden Gravid fästmö / numera x.