• Anonym (Kaffedraken)

    Hylla en kvinna och vinn biobiljetter från Scanbox till Kvinnan i guld med Helen Mirren!

    Finns  det en kvinna i din närhet som betyder eller har betytt något alldeles extra för dig? En ovärderlig väninna, mamma, syster, mormor eller farmor, kollega eller kanske någon du egentligen inte känner men som finns där i din vardag på något sätt eller som har fått betyda något alldeles extra vid ett speciellt tillfälle?

    Berätta för oss om vem du vill hylla och varför i tråden. Ge oss även en kort motivering varför du vill vinna. Har du turen att vara omgiven av flera fantastiska kvinnor så går det naturligtvis bra att hylla dem alla. Skriv då ett inlägg per kvinna.

    Då är du med och tävlar om biobiljetter till filmen Kvinnan i guld.  

    En verklighetsbaserad historia om en anmärkningsvärd kvinna, Maria Altman, som 50 år efter att ha tvingats fly från Wien bestämmer sig för att ta upp kampen om upprättelse mot den österrikiska staten och återkräva ett flertal värdefulla konstverk som beslagtogs av nazisterna under andra världskriget, bl a Gustav Klimts världsberömda porträtt av hennes moster, Kvinnan i guld Maria Altman spelas av Helen Mirren och som hennes juridiska ombud ser vi Ryan Reynolds. Ett gripande levnadsöde berättat med stor värme.
    Filmen har premiär den 31 juli.

    Läs mer om filmen och se trailer här

    1:a pris 6 st. biobiljetter
    2-3:e pris 2 st. biobiljetter

    Tävlingen startar den 29/7 och avslutas vid midnatt 2/8
    Vinnare utses av en jury från Familjeliv.



    Filmen visas i följande städer:


    Stockholm, Malmö, Göteborg, Uppsala, Umeå, Lund, Örebro, Linköping, Karlstad, Helsingborg, Västerås, Norrköping, Gävle, Sundsvall, Jönköping, Luleå, Växjö, Karlskrona, Kungsbacka, Skövde, Uddevalla, Östersund, Båstad, Trollhättan

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}

    Tråden öppnas den 29/7




  • Svar på tråden Hylla en kvinna och vinn biobiljetter från Scanbox till Kvinnan i guld med Helen Mirren!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill hylla min underbara mamma. För att hon alltid ställer upp för både mig och min syster. För att hon är den absolut bästa mamman och mormor man någonsin kan ha.
    För att hon hade en sjukt jobbig vår då min pappa blev plötsligt och allvarligt sjuk. För att hon är hon.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill hylla min ÄLSKADE underbara MAMMA! Hjärta

    Hon har tagit hand om mig själv under alla mina år, då min pappa valde att försvinna ur bilden mer och mer.
    Trots att han svek oss, så har hon ändå alltid pratat väl om honom, visat mig bilder, svarat på mina frågor om honom och på något sätt ändå gjort honom delaktig i mitt liv. - Tack vare henne så kände jag mig aldrig faderslös, trots att min pappa faktiskt lämnade mig.
    Min mamma sa aldrig ett ont ord om min pappa och det är jag så tacksam för.
    Trots att jag är vuxen nu, så finns min mamma där som en stöttepelare i alla väder. Hon sviker aldrig och hon ställer alltid upp. Vad än det gäller.
    Utan henne vore jag ingen.

    Mamma jobbade en del kvällar och helger när jag var barn. Den som då tog hand om mig var min ÄLSKADE MORMOR! Hjärta
    Mormor och morfars hem blev till mitt andra hem. De fick mig att känna mig lika hemma hos dem, som jag gjorde hemma hos mig.
    Hos mormor och morfar lärde jag mig allt om växter och djur. Jag lärde mig odla, göra saft och sylt, baka, samt mycket mer.
    Jag har min morfar- och framförallt mormor, att tacka för SÅ otroligt mycket.

    Jag skulle vilja vinna två biobiljetter, så att min mamma och mormor kan få gå tillsammans och se filmen. Det är de båda verkligen värda! Hjärta

  • Anonym (Kaffedraken)
    Penida skrev 2015-07-30 01:05:04 följande:

    Skulle vilja börja med att hylla en medlem på familjeliv. Kimpossible. Hon har funnits där för mig även om jag har varit frånvarande och inte orkat skriva tillbaka alltid och vi har aldrig träffats IRL men det är absolut något jag önskar en dag. Den där kvinnan är inte bara någon jag delar åsikter med utan är också jäkligt klok och stark och har visat sig vara en riktig vän. Med vissa är det väl så, de är nära, man känner det. Hur ofta man träffas eller pratar eller skriver till varandra spelar mindre roll. Man vet att den där personen finns där när det krisar. Jag är superimpad av henne och väldigt tacksam och hon vet varför.

    Annars vill jag gärna hylla mina systrar som nu båda är här på besök. Jag var sladdisen så när jag var liten hade vi inte mycket gemensamt och jag hatade det faktiskt, att vara sladdis. Nu har vi alla växt upp och det är galet hur lika vi är till personligheten och det är alltid en sorg att vi träffas så sällan. Numera skrattar vi, njuter och gråter tillsammans. Den äldsta av oss har precis friskförklarats från bröstcancer och hon inspirerar mig på alla sätt möjliga, hon njuter till fullo av livet idag och ser allt som jag bara går förbi. Min andra syster har ungar i samma ålder som jag har och är väl en lika "dålig" mamma som jag, det tröstar:) Vi har kul tillsammans dessutom och hon har alltid varit den som uppmuntrat mig att gå min egen väg och levde/lever livet själv. Ingen av oss skulle fixa att bara vara mamma då vi är alldeles för rastlösa för det.

    Idag är ålder bara en siffra.

    Den viktigaste kvinnan i mitt liv är min bästa vän. Jag älskar henne djupt. Det finns inget hon inte sett eller vet om mig. Det finns inget jag inte kan säga. Vi har känt varandra i 20 år nu och vi har gått igenom så mycket tillsammans och även om vi tar olika vägar i livet förändras aldrig våra känslor för varandra.

    Hon var 14 år och rätt mobbad för att hon hade för stora skor. Jag var rätt hipp men var trött på alla de där coola i skolan och tog kontakt med henne en dag och där föddes en vänskap. Jag hjälpte henne med kläder och skor i rätt storlek (då hennes föräldrar tyvärr inte prioriterade det utan istället en storfamilj) och hon gav mig riktig vänskap och inte något som var beroende av vilka kläder jag bar. Vi hade världens roligaste ungdom tillsammans och hade både samma önskan om att komma bort från "hålan". När vi var 18 år hade vi jobbat ihop tillräckligt med pengar för att ta oss till Asien och stannade i sju månader och åkte sedan till Australien ett par månader, jag har barn nu men mitt liv hade en mening innan och det där är något av det. Jag levde varje dag. Min kropp älskade värmen. Jag har aldrig haft så roligt. Vi fortsatte resa och såg världen i ett par år efter det, jag träffade sedan min nuvarande sambo och mina barns far där någonstans och där började vi ta olika vägar. Det handlade om att jag ville stanna och hon ville resa vidare, hon älskade/älskar honom och såg vad jag såg och reste vidare själv. Jag var inte redo för något seriöst men blir man galet kär, vad gör man?

    Idag är vi alla tillbaka i Sverige sedan några år tillbaka och jag och hon träffas varannan månad ett dygn eller en helg då det är bara vi, ibland tillsammans med våra sambos. Pratar i telefon varje dag.


    Men finaste! <3 Jag blev tårögd. Om du vinner biljetterna, vilket jag hoppas på, så gå på bio med någon du gillar att gå på bio med. Jag misstänker att biljetterna är bortkastade om vi går tillsammans, när vi en gång ses vill jag ju PRATA. Puss på dig och tack! <3
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur mycket jag än tycker om Penida, så måste jag ändå nominera en annan fantastisk och fin människa, nämligen mitt äldsta barns bonusmamma!

    Hon har från dag 1 i exets liv accepterat barnet, hon har alltid ställt upp, hon ställer alltid upp, hon gör allt för honom. Har alltid sett honom som en brorsa till de två barn hon fått med mitt ex, inga "halvbarn" där inte! 

    Hon har stöttat honom med skolarbete, jobbat stenhårt med läxor osv, tagit över ibland när både jag, exet och min man känt att vi inte räcker till. Jag vet inte, för vi har aldrig pratat om det så, men jag är rätt säker på att hon älskar honom. Hon gör allt för honom som välfungerande föräldrar gör för sina barn. 

    En helt fantastisk människa! Jag vill att hon ska få biljetterna så att hon kan gå på bio med sin man (mitt ex då'rå, om någon missade ), så de får lite tid tillsammans. Om de sover, hånglar eller faktiskt ser filmen kan jag inte garantera, men jag kan iaf garantera att vi tar barnen så de får en kväll/natt för sig själva. 

    Hjärta

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill hylla Major Marina Raskova. En rysk kvinna som var verksam under WW 2

    En kvinna som inte bara var en berömd flyghjälte utan också var en synnerligen talangfull befälhavare och organisatör. Major Raskova, som före kriget var en framstående pilot i det civila, lyckades hösten 1941 genom att rycka i trådarna i Kreml få tillstånd att organisera inte mindre tre flygregementen, hör och häpna....TRE flygregementen, och dessa tre flygregementen bemannades av enbart kvinnliga piloter och kvinnlig markpersonal. En enastående bedrift bara att få till stånd en sån sak.

    1942 tog hon själv befälet över ett av dessa, det 588:e nattbombarregementet, vars piloter kallades för ”Natthäxorna” av de tyska soldaterna som hemsöktes av deras nattliga bombräder i långsamma dubbeldäckare. Raskovas kvinnliga flygförband kämpade mot tyskarna ända till krigsslutet men själv omkom hon i en flygolycka vintern 1942–1943 och förärades en statsbegravning i Moskva. De tre flygregementen som hon skapat flög mer än 30 000 (läs TRETTIOTUSEN) uppdrag under kriget 1941–1945. I det bombregemente som hon själv förde befäl över förlänades fem piloter orden Sovjetunionens hjälte. 

    Och, alla dessa kvinnliga piloter, dom flög sina uppdrag utan att ha med sig fallskärmar, det ansågs vara "onödig" vikt....bättre att ha mer bomber och/eller bränsle med i planen!


    Those who fear the darkness have never seen what the light can do.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Nox Viator skrev 2015-08-02 11:29:38 följande:
    Jag vill hylla Major Marina Raskova. En rysk kvinna som var verksam under WW 2

    En kvinna som inte bara var en berömd flyghjälte utan också var en synnerligen talangfull befälhavare och organisatör. Major Raskova, som före kriget var en framstående pilot i det civila, lyckades hösten 1941 genom att rycka i trådarna i Kreml få tillstånd att organisera inte mindre tre flygregementen, hör och häpna....TRE flygregementen, och dessa tre flygregementen bemannades av enbart kvinnliga piloter och kvinnlig markpersonal. En enastående bedrift bara att få till stånd en sån sak.

    1942 tog hon själv befälet över ett av dessa, det 588:e nattbombarregementet, vars piloter kallades för ?Natthäxorna? av de tyska soldaterna som hemsöktes av deras nattliga bombräder i långsamma dubbeldäckare. Raskovas kvinnliga flygförband kämpade mot tyskarna ända till krigsslutet men själv omkom hon i en flygolycka vintern 1942?1943 och förärades en statsbegravning i Moskva. De tre flygregementen som hon skapat flög mer än 30 000 (läs TRETTIOTUSEN) uppdrag under kriget 1941?1945. I det bombregemente som hon själv förde befäl över förlänades fem piloter orden Sovjetunionens hjälte. 

    Och, alla dessa kvinnliga piloter, dom flög sina uppdrag utan att ha med sig fallskärmar, det ansågs vara "onödig" vikt....bättre att ha mer bomber och/eller bränsle med i planen!
    ? = citationstecken
    Those who fear the darkness have never seen what the light can do.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej.

    Jag vill nominera min ena lillasyster. Hon är ensamstående med en pojke å arbetar samtidigt som hon pluggar för att skapa den bästa framtiden för både henne och hennes son. Hon är en bra förebild för andra genom att visa att allt får även pm de är tufft med vissa saker då man är själv med barn.

    När jag och min man genomgick flera ivf - försök så fanns hon med som stöd hela tiden på telefon då vi bor långt ifrån varandra. Hon låter mej "låna" hennes son och hitta på roliga saker med honom. Utan henne (å ävem hennes son) hade våran ivf - period vart mycket jobbigare än den redan var.

    Jag vill väldigt gärna vinna biljetter så jag kan ge dem till min syster så hon får komma iväg på lite egentid å inte "bara" vara mamma. Å självklart skulle jag ta hand om hennes son (min gudson) så hon fick känna att hon fick en egen kväll med bio.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj, det där med att motivera glömde ju jag. Gillade mest tanken på att hylla och kom på flera fanatiska kvinnor. Känner dock att jag gärna vill motivera mitt svar med en av dem i tanken. Av alla får det bli min syster. Min äldsta. 14 år äldre. Jag kan aldrig ge vad jag aldrig gav och en biobiljett är en piss i sjön men känslorna kring det hela kanske är av betydelse. Jag vet inte.
    När jag var två år flyttade hon hemifrån. Jag minns det inte. Jag minns henne från den tiden någonstans tror jag men bott ihop och delat middagar och haft det där som mina ungar och hennes ungar har som är nära i ålder har vi aldrig haft. Jag verkligen avskydde att vara sladdis men idag finns ingen ålder längre. Det har inte funnits någon ålder på länge och när jag växte upp började jag glädjas åt att faktiskt ha en så fin syster även om vi inte kivades om leksaker eller skämdes för mamma och pappa ihop under vår barndom. Vi har hittat något annat som är mycket fint hoppas jag.
    När hon fick bröstcancer visste jag inte hur jag skulle reagera, jag var tvungen att bryta ihop för att kontakta henne och hon och hennes man försäkrade mig om att allt var okej fast vilken idiot som helst fattar väl att det inte var det. Även om hon bor 100 mil bort skulle jag ha åkt dit..Det dåliga samvetet gnager och även om hon är friskförklarad idag kommer det inte gå över. Hon har gett mig så mycket. Hon har gett mig en tro på livet som jag inte hade förut, hon ser småsaker i livet och när vi träffats och lämnar varandra undrar jag vad fan jag gnäller på ibland. Jag hoppas att jag kan fatta det hon har fattat utan att själv bli sjuk.
    Min syster gick igenom alla jävliga behandlingar och det hon kände då är det sista jag önskar någon människa, hon fixade det förhoppningsvis och är och har alltid varit så älskvärd men idag är det något annat när vi träffas, jag fattar att livet är skört. LEV. Hon lever nu. Hon, liksom jag, var iväg och reste mycket med bästa vännen i ungdomen. Idag reser de igen, 20 år senare. De väntar inte. Snart 3 veckor till Indien igen som de besökte i 20 års åldern. Jag och min bästa vän planerar för fullt för vår resa tillbaka för vem vet..

    Jag skulle önska att hon fick dessa biobiljetter eftersom hon är den starkaste och mest inspirerade kvinna jag känner. Vem hon skulle ta med sig är upp till henne.


    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill även hylla min mamma som ställer upp i vått å torrt. Som alltid lyssnar och som alltid kommer med kloka frågor å svar. En förebild som visar att vill man något så kan man få det om man kämpar för det - ingenting är omöjligt liksom.

    Om jag vann så skulle jag ge biljetterna till mamma å pappa. Båda är sådana fantastiska föräldrar å jag tvivlar aldrig på att de skulle svika mej eller mina syskon. Jag skulle vilja ge dem så mycket mer men ekonomin räcker inte alltid till.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill ju passa på att hylla min mor.

    i min ungdom, så gick min mor igenom en väldig massa jobbiga händelser. Hon och min far skilde sig, bägge hennes föräldrar gick bort, två av hennes närmaste vänner gick bort i cancer och ett av hennes barn ficl en obotlig sjukdom.

    Hur har allt detta påverkat min mor? Jo, hon uppskattar numer det mesta i livet. Och det påverkar mig väldigt mycket. Det påminner mig om hur mycket man har i livet att vara tacksam för, och inte ta för givna. Att stanna upp i livets karusell, och se glädjen i våra relationer till våra nära och kära.

    Det allra bästa som finns, om man frågar min mor, är att få tillbringa tid med oss barn, och barnbarn. Det vore en perfekt överraskning att få bjuda med henne, och de närmaste, på denna film.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era fantastiska nomineringar {#emotions_dlg.flower}
    Nu lämnar jag över tråden i juryns händer. Vinnare meddelas här i början av veckan- så håll koll!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej hej!

    Då är det dags för mig att presentera juryns beslut Skål

    Vinnare av 6 biobiljetter blev Speakers Corner.
    Motiveringen från juryn: En ung tjej som kliver in där hon behövs. Vi tycker att hon förtjänar en biokväll med sina vänner


    Speakers Corner skrev 2015-07-30 22:59:13 följande:
    Jag vill hylla min dotter som för någon vecka sen tog sig tid att under jobbrundan, hon delar ut posten, hjälpa en liten flicka som stod alldeles ensam och vilse i slagregnet som rådde då.
    Flickan var kanske 2-max 3 år hon hade en napp i munnen och var ledsen men ville inte prata.
    Hon tog min dotters hand och lät sig ledas in i skydd från regnet medan min dotter ringde polisen.
    Sen väntade dom tillsammans på att polisen skulle komma.
    Vilket dom gjorde och dom lyckades relativt snabbt hitta mamman till flickan.
    Kanske hjälpte min dotter Missing People från att behöva rycka ut.
    Men framförallt så hjälpte hon en liten rädd flicka att komma hem till sin familj igen.
    Vad hade inte kunnat hänt om inte min dotter tagit sig tiden att göra det, det vill jag inte ens tänka på.
    För mig är hon en vardagshjälte i det tysta som alltid ställer upp på andra som behöver hjälp.
    Jag vill att hon ska vinna dom här biljetterna för hon förtjänar en filmkväll tilDelsammans med vänner som bara är för henne. 

    Vinnare av 2 biobiljetter blev Kim Possible!
    Juryns motivering: Underbart! Bjuda bonusmamman och x:et på en biokväll- självklart!
    Kim Possible skrev 2015-08-01 23:59:45 följande:
    Hur mycket jag än tycker om Penida, så måste jag ändå nominera en annan fantastisk och fin människa, nämligen mitt äldsta barns bonusmamma!

    Hon har från dag 1 i exets liv accepterat barnet, hon har alltid ställt upp, hon ställer alltid upp, hon gör allt för honom. Har alltid sett honom som en brorsa till de två barn hon fått med mitt ex, inga "halvbarn" där inte! 

    Hon har stöttat honom med skolarbete, jobbat stenhårt med läxor osv, tagit över ibland när både jag, exet och min man känt att vi inte räcker till. Jag vet inte, för vi har aldrig pratat om det så, men jag är rätt säker på att hon älskar honom. Hon gör allt för honom som välfungerande föräldrar gör för sina barn. 

    En helt fantastisk människa! Jag vill att hon ska få biljetterna så att hon kan gå på bio med sin man (mitt ex då'rå, om någon missade smile2.gif ), så de får lite tid tillsammans. Om de sover, hånglar eller faktiskt ser filmen kan jag inte garantera, men jag kan iaf garantera att vi tar barnen så de får en kväll/natt för sig själva. 

    Hjärta

    Vinnare av 2 biobiljetter blev: Cle0patra!
    Juryns motivering: Cle0patra tog en stor risk och vågade lämna en situation som var farlig och förödande. En del i att hon vågade var att det fanns människor som Susanne som mötte upp och fanns där.
    "Cle0patra skrev 2015-07-29 08:50:37 följande:
    Jag vill hylla en kvinna, Susanne heter hon. Jag växte upp i en familj med hedersproblem, i en familj där psykiska attacker var dagligt, där misshandel var vanlig. Tills en dag då jag tog steget och gick därifrån, det stora steget jag aldrig trodde jag kunde ta. Väl ute i samhället för en tjej som har vant sig vid att vara beroende av sin familj känner man sig väldigt ensam. Det var då jag träffade denna underbara kvinna. Hon jobbate på kvinnojouren jag bodde på och gjorde mer än sitt jobb för att ta mig in i det Svenska samhället som min familj lärt mig att undvika. Hon lärde mig att acceptera, hon lärde mig att säga ifrån, hon uppfostrade mig och bäst av allt.. Hon frågade hur jag mådde och menade vad hon frågade. Hon frågade inte "hur mår du" bara för att det var vanligt att göra det. Hon tog mig in i sin familj. Kallade mig för sin dotter, gav mig kärleken av en mor. Hennes dotter åhh så fin, hon tog in mig i sitt hjärta och där har jag varit sedan 2008. Jag hoppas verkligen att den här kvinnan får chansen och uppleva någonting fint tillsammans med sin dotter och sina vänner. Tack!"

    Stort grattis till er vinnare! Solig{#emotions_dlg.flower}
    Inboxa er adress, mejladress och mobilnummer till mig så snart som möjligt. Jag behöver uppgifterna inom en vecka annars går tyvärr vinsterna vidare.

    Vill också tacka alla som varit med och tävlat Hjärta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur gör man för att mejla in? Jag är ny här och vet inte riktigt hur man gör! Grattis till alla vinnaren!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Cle0patra skrev 2015-08-04 10:28:37 följande:
    Hur gör man för att mejla in? Jag är ny här och vet inte riktigt hur man gör! Grattis till alla vinnaren!
    Jag inboxar dig nu
  • Anonym (Kaffedraken)
    Cle0patra skrev 2015-08-04 11:02:27 följande:
    Tack så mycket fick du mina meddelandn?
    Hej!

    Nej tyvärr har jag inte fått något svar från dig
    Kolla dina meddelanden här på sajten och svara mig så fort som möjligt
Svar på tråden Hylla en kvinna och vinn biobiljetter från Scanbox till Kvinnan i guld med Helen Mirren!