• Äldre 4 Feb 19:44
    5735 visningar
    27 svar
    +1
    27
    5735

    ”Jag är ett av ’freaksen’ som valt att amma flera år”

    ”Jag är ett av ’freaksen’ som valt att amma flera år”
    Jag har precis firat 2,5 års amningsrelation med mitt barn. Det stör många. Folk skiter väl i att det minskar min bröstcancerrisk, och att antropologer som forskat på ämnet uppskattar att människan historiskt ammat 2,5-7 år. Det är ju, eh, ”äckligt”. Brösten är för män, inte för barn. Eller hur var det nu?

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden ”Jag är ett av ’freaksen’ som valt att amma flera år”
  • Äldre 5 Feb 12:29
    #11

    Vad roligt att du tar upp ämnet! Vissa tycker att världen kretsar bara runt dem och är villiga att offra sin kvinnas och barns välbefinnande för egen lust.
    Apropå om barnledd avvänjning: jag tycker att när barnen börjar f-klass är det dags men fick kämpa ett halvt år efteråt med första barnet. Det andra gick med på det lättare. Vad mysigt det var!!! Tänker på det "peace och harmony" man upplevde då. När barnen är äldre finns inte alls samma krav. Amning är inte mat/näring längre utan mest närhet och kärlek.
    Gud byggde oss olika. Att vara in famnen på sin beskyddande och öm man ger samma "peace och harmony" fast omvänt som barnen känner...

  • Äldre 5 Feb 21:17
    #12

    Historiskt var mat med viktiga näringsämnen svåra att få tag (beroende hur långt i tiden du menar). Det fanns större förklaring och anledning till amning. Du har en väldigt förnedrande bild av hur män är. Beklagar dina erfarenheter. Jag kan garantera att väldigt många är fina trots att de uppskattar bröst. Att amma är att ge föda till ditt barn inte ett sätt att fixa att du inte blir sjuk. Alla gör så gott de kan utifrån vad man tror är bäst likaså prioriterar. Jag tror dock att när du närmar dig år 3-4 i amning så bör du nog lite pejla av ditt barn. Är det klokt eller inte.

  • Äldre 6 Feb 09:05
    #13

    hon anger ingen källa på sins påstådda antropoligiska observationer. i call bullshit.

  • LillaL­oppi
    Äldre 6 Feb 09:09
    #14

    Jag ammade i lite mer än 2,5 år. Mina bröst är Lilla Arla och så långt ifrån sexualiserade man kan komma. De finns där av en anledning, och en anledning enbart.

  • Äldre 6 Feb 15:33
    #15

    Bra gjort TS!! Mår ni bra av det så fattar jag inte varför någon ska ha invändningar.

  • Äldre 6 Feb 16:51
    #16

    När jag såg rubriken "Jag är ett av ?freaksen? som valt att amma flera år" trodde jag det var någon som ammat 5-6 år. Inte för att det är något fel enligt mig, men att amma en 2,5 åring är inte att amma länge för mig.
    Jag ammade mina barn i 2,5 og 3 år och det känndes inte alls länge. De slutade båda själva, så hade de velat hade jag nog ammat ett tag till. Fick aldrig några negativa reaktioner över att amma "stora" barn, bara possitiva. Det var förvisso inte många som visse om att de ammades när det var över 1,5 år eftersom de då mest bara ville amma som mys under täcket på kvällen och morgonen och när de var sjuka och då var vi ju också hemma. De få negativa reaktioner jag fick under amningen var alla från kvinnor, oftast den äldre generationen.

  • tobbe0­1
    Äldre 6 Feb 17:00
    #17

    Så bra det var förr (ja för inte så länge sedan) INNAN datorn! På den tiden när man liksom levde sitt egna liv helt själv och bestämde helt själv. Man kunde ta råd ifrån BVC och böcker om barnkunskap men man gick inte runt och frågade i grannskapet hur man skulle göra. T EX Vår äldsta dotter (vuxen sedan länge) åt välling i nappflaska!!! på morgonen tills hon gick i andra klass. Vilken tråd det skulle blivit! På den tiden så var vi också väldigt närvarande i våra små barns liv. Vi stirrade inte på mobilen och fotade 24/7 utan vi PRATADE med våra små. Vi lärde dem nya ord och såg världen genom deras ögon.....typ

  • Äldre 6 Feb 17:14
    #18
    +1
    tobbe01 skrev 2016-02-06 17:00:37 följande:

    Så bra det var förr (ja för inte så länge sedan) INNAN datorn! På den tiden när man liksom levde sitt egna liv helt själv och bestämde helt själv. Man kunde ta råd ifrån BVC och böcker om barnkunskap men man gick inte runt och frågade i grannskapet hur man skulle göra. T EX Vår äldsta dotter (vuxen sedan länge) åt välling i nappflaska!!! på morgonen tills hon gick i andra klass. Vilken tråd det skulle blivit! På den tiden så var vi också väldigt närvarande i våra små barns liv. Vi stirrade inte på mobilen och fotade 24/7 utan vi PRATADE med våra små. Vi lärde dem nya ord och såg världen genom deras ögon.....typ


    Så sant. Kommer ihåg att jag och min dagmammas dotter drack välling tillsammans (ur flaska) på morgonen innan hon gick till skolan. Jag var då i 4 årsåldern och hon gick i 3:an. Vet inte när hon slutade med välling på flaska men hon är en helt normal vuxen kvinna idag.
  • Äldre 7 Feb 07:35
    #19
    +1

    Jag tycker att författarens syn på män är otroligt sorglig och förnedrande mot både män och kvinnor.

    Jag ammade bara 11månader. Sedan vill jag ha mina bröst tillbaka och få ha min kropp. Att författaren tror att detta beror på att min man vill ha mina bröst och min kropp ifred är extremt förnedrande. Sonen fick även eget rum när han var 6 månader, på bvcs inrådan. Han sov uselt i vårt sovrum och sov som en prins när vi tog bort nattamning och gav honom eget rum. Men visst... Det är säkert männens fel det också.

    Alla män jag mött har varit positiva inför amning. Min make tyckte att jag skulle amma så länge jag hade mjölk. Jag kände däremot ett stopp innan.

    Men visst. Alla kvinnor som inte har bebisen vid bröstet till den är 6 år är viljelösa offer som styrs helt av männens sexualitet. Kvinnor kan inte själv ha åsikter kring sin amning, sexualitet eller sitt föräldraskap...

    Dessutom håller jag med om tidigare inlägg om män på bb. Jag och maken mådde skit på bb. Dom vägrade släppa hem mig och bebisen efter ett akutsnitt. Lyckligtvis så kunde min make bo med oss på rummet och hjälpa mig med lyft, sätta mig upp, osv. Han tog alla blöjbyten, lyfte bebisen osv. Men han fick gå ut och äta ALLA måltider utanför bb. Han fick inte ens en kopp kaffe.. Personalen på bb tittade knappt in hos oss under alla dagar så maken gjorde ju en stor del av deras jobb. Personalen tilltalade inte ens honom och svarade knappt på frågor han ställde. Däremot så ifrågasatte dom varför jag inte bar på bebisen mer... När jag var nysnittad.

    Jag beklagar att författaren till artikeln har en så dålig relation att hon enbart känner sig som ett sexuellt redskap. Kanske bör hon se över sin relation, skälla lite på sin usla man och se att alla kvinnor inte lever under samma sexuella förtryck?

  • Äldre 7 Feb 10:13
    #20

    Ammar för fullt, snart i 2,5 år. Kommer fortsätta tills hon slutar självmant.

  • tobbe0­1
    Äldre 7 Feb 10:25
    #21
    Zuzanne skrev 2016-02-07 10:13:17 följande:

    Ammar för fullt, snart i 2,5 år. Kommer fortsätta tills hon slutar självmant.


    Men buhu buhu om ngn nu skriver att du gör fel!!!
  • StarTr­ust
    Äldre 7 Feb 10:29
    #22
    tobbe01 skrev 2016-02-07 10:25:56 följande:

    Men buhu buhu om ngn nu skriver att du gör fel!!!


    Precis!
  • StarTr­ust
    Äldre 7 Feb 10:30
    #23
    Zuzanne skrev 2016-02-07 10:13:17 följande:

    Ammar för fullt, snart i 2,5 år. Kommer fortsätta tills hon slutar självmant.


    Tills hon har börjat skolan?
  • CEJ
    Äldre 8 Feb 09:30
    #24

    Jag visste att långtidsamning tyvärr är tabubelagt......men freaks...? Då är jag ännu större freaks, jag har ammat lite över 3,5 år nu. Dottern har inte varit redo att sluta, och det har varit helt ok. Jag är även ensamstående....inga onödiga åsikter. Och vi ammar hemma, dels pga att dottern vill ha när hon är trött, men dels pga hur tabubelagt samhället är.

    Jag är glad och stolt över din styrka, och att du står på dig. Jag tror att alla mammor är lite superhjältar, vi är starka och klarar mer än man tror.......när vi tror att vi tar på sista kraften finns alltid en reservkraft att plocka fram ???????????? vi måste gå samman, tillsammans är vi starka freaks ???? Men å andra sidan heter det......ensam är stark, och det kan nog stämma ibland (när man behöver fokusera.) Girlpower...!!

  • CEJ
    Äldre 8 Feb 09:35
    #25

    Haha, sorry. Jag vet inte var alla frågetecken kom ifrån... Jag skrev inte dom

  • ecb
    Äldre 9 Feb 01:43
    #26

    Amma är bra, särskilt nu när barn lämnas bort till förskola när de är 1,5 år. Jag ammade tills barnen själv ville sluta, då var de 4 respektive 3 år gamla. De är friska och starka fysiskt och mentalt, amningens förtjänst?

  • Äldre 24 Feb 09:40
    #27
    Jag ammade min första i 2 år och 1 månad innan jag fick andra barnet, så jag ammade 9 månader genom andra graviditet. Efter födelse av andra barnet ammade jag de båda i 1 år intensivt, det heter tandem, eller hur? Hur som helst, första 3 månader av ammade två barn var jobbigaste för storebror var inte så stor och krävde bröstet även på nätterna. Det var svårt fysiskt och psykiskt. Det där 1sta året av amningen av två barn var jobbigaste, men lättare och lättare till sin slut. När äldsta var 3 år och ynsta var 1 år var det även lättare. Äldsta ammades inte på dag tid längre, just på kvällarna precis innan lägg dags. Äldsta slutate att be bröstet vid prick 4 års ålder. Han frågade tre till gånger, en gång i ett par månader men fick svaret att han är för stor nu för det. Så nu ammar jag i 10 månader bara yngsta barnet som är 2 år och 9 månader nu, nu ammas han bara på nätterna. Jag vet alla de här aspekter av samhällets negativa attityder. Vad synd att de förstår inte vad de även pratar om. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Tackars min amningen bröst cancer ska jag inte få, inte diabetes typ två heller, jag minskade mina risker av osteoporos (det är rullatorn assisterade livsstil gärna senare än tidigare :) med mera. Mina barn har ingen känd överkänslighet, de aldrig var förkylda, de har ingen erfarenhet av öroninflammationer, snyggt eller hur? Så här bra hälsa har bara ett barn per tusan kanske. Varför skulle jag eller någon annan välja annat? Jag och min man är nöjda och glada med våra resultat. Högre risker av allergier, astma, barn cancer, vuxen cancer, diabetes av båda typer med mera låter inte exakt så lockande för mig, så jag väljer amningen till 2-5 års ålder, beroende på när det känns bra att sluta. Min högsta gränsen går vid 4,0 års ålder, för oss som bor i Sverige. Kanske i andra länder var det är mer acceptabelt kan det vara till 6 eller 7. Men jag bor här och här känns 4.0 precis lagom som högsta gränsen. Jag känner många vems barn ammade till 3,0-3,5 år. Det är bara normalt, och jätte snyggt rent ekonomiskt och hälsomässigt.  
Svar på tråden ”Jag är ett av ’freaksen’ som valt att amma flera år”