• Unknown

    Crohns, UC experter här ute, hjälp!

    Jag har sedan många år haft problem med magen,

    Blod i avföring, febertoppar ibland, extrem smärta i magen, ja minst 7 toabesök per dag,

    I somras började jag utredas för IBD.

    Har senaste året inte haft normal sänka, Crp

    Har alltid legat på mellan 13-29 ibland högre.

    De flesta andra prover har dock varit bra,

    Fick då lämna ett avföringsprov ,( kalkprotektin?)

    Den låg på strax över 500.

    Fick göra en oförberedd koloskopi som var UA. Fick ändå börja med entocort, mådde efter någon vecka bättre, smärtan vad okej, blev feberfri osv.

    Men när jag sänkte dosen gick det bara några dagar så fick jag ont igen.

    Blev inlagd så då fick jag byta kortison och började mår rätt bra igen

    Remiss skickades för en MR på tunntarmen, fick göra den för några veckor sedan och tunntarmen såg okej ut, däremot kunde man se en inflammation i tjocktarmen, fick då börja med asacol, nu efter snart 3 veckor med asacol är jag mer normal i magen än vad jag varit på ca 5 år, har fortfarande ont lite då och då men mår ändå hyfsat.

    Läkaren ville ha en till koloskopi nu och förra veckan fick jag göra den. Någon kirurg som gjorde den och sa att min tarm såg fin ut, han blev chockad att jag ens åt asacol och tyckte nästan jag kunde sluta med den då jag bara har ibs enligt honom.

    Jag känner mig så förvirrad, så irriterad men framförallt nästan ledsen för jag vet inte vad jag ska tro om min mage, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta för livet känns så jobbigt när man lever med smärta utan att känna att man kommer någonstans inom vården.

    Någon som känner igen sig? Tips mottages gärna!

  • Svar på tråden Crohns, UC experter här ute, hjälp!
  • Hallonsoda2016

    Jag vet många med ibs som har samma symtom som dig som kämpar sig blåa med att försöka få en diagnos pga alla problem.

    Jag däremot har fått diagnosen UC och mår sämre av medicinerna och mår som bäst utan. Fick diagnosen efter en akut blindtarmsoperation. Hade tidigare utretts för magsår.

    Jag vet att en del med krånglig ibs får antidepressiva.

    Har inte så mkt goda råd annat än att jag förstår hur frustrerande det är :/

  • Unknown

    mem ibs ska ju inte visa något på blodprov och avföringsprov, man ska inte få feber och där blir jag så förvirrad.

    Sen att man ser på röntgen en inflammation men inte på koloskopi.

    Gastro har sagt att kortison inte funkar på ibs därav min förvirring också.

    Antidepressiva/medicin mot nervsmärtor bulkmedel, mot gaser har jag provat innan jag började utredas för IBD.

    Gastro säger en sak, kirurger säger en sak men ibs har gastro nästan uteslutit. Det var endast kirurgen som gjorde koloskopin som sa det.

Svar på tråden Crohns, UC experter här ute, hjälp!