• Äldre 2 Jun 07:24
    1066 visningar
    6 svar
    6
    1066

    Varför så få som lever på sociala medier i GBG jämfört med i Sthlm?

    Varför är det så få i Göteborg som lever på, eller i alla fall har som mål att tjäna pengar, på sin blogg/instagram/youtube osv?


    I mitt senaste inlägg funderar jag över just den frågan och jag är nyfiken på era åsikter. Egentligen behöver det nog inte ens gälla specifikt Göteborg utan kan nog appliceras på alla andra lite större städer i Sverige utanför huvudstaden.
    Hoppa gärna in och läs och dela med dig av dina tankar!

    theresewiksten.se/bloggande-foretagande/bloggmingel/


  • Svar på tråden Varför så få som lever på sociala medier i GBG jämfört med i Sthlm?
  • Äldre 2 Jun 11:03
    #1

    Är det ett lågt intresse för sociala medier i gbg eller är det generellt ett lågt intresse för sociala medier på fl? Är det inte det sista så säger den här tråden ju en hel del om frågeställningen i mitt inlägg haha.


  • Äldre 2 Jun 11:05
    #2

    Det beror på att 08:orna är så lättlurade.

  • Äldre 2 Jun 11:36
    #3
    Linux1003 skrev 2016-06-02 11:05:17 följande:
    Det beror på att 08:orna är så lättlurade. smile1.gif
    Hur menar du?
  • Äldre 2 Jun 11:42
    #4

    Göteborgarna har i större utsträckning en sundare verklighetsuppfattning och lite mer självrespekt. Ingen normalt funtad person skulle känna sig nöjd med att tjäna pengar på ett av de mest meningslösa och minst samhällsbidragande sätten som finns.

    Jan

  • Äldre 2 Jun 11:50
    #5
    Jan Holmström skrev 2016-06-02 11:42:04 följande:
    Göteborgarna har i större utsträckning en sundare verklighetsuppfattning och lite mer självrespekt. Ingen normalt funtad person skulle känna sig nöjd med att tjäna pengar på ett av de mest meningslösa och minst samhällsbidragande sätten som finns.

    Jan
    Fast det är ju inte specificerat vilket ämne de sociala medierna handlar om så det känns lite orättvist att klumpa ihop alla till "de mest meningslösa och minst samhällsbidragande sätten som finns"

    Jag följer tex flera person som försörjer sig på sociala medier och som har fokus på välgörenhet och som arbetar väldigt mycket med barn, utbildning och liknande i fattiga områden. Jag följer även flera personer som har "vanliga" yrken men som istället för att vara fysiskt på plats praktiserar sina kunskaper via sociala medier. Varför blir det helt plötsligt "dåligt" jämfört med om dom träffat sina kunder på det traditionella sättet?

    Sedan är det ju inte precis särskilt samhällsbidragande att stå i kassan på H&M men det är ju ändå ett accepterat yrke.

    Vad är egentligen skillnaden mellan att ha ett vanligt jobb och att flytta över det till webben? Att försörja sig på sociala medier handlar inte bara om att ha en dagbok på internet, ämnena är ju oändliga och vad är det egentligen som skiljer mot att ha ett eget företag rent allmänt?
  • Äldre 2 Jun 15:09
    #6
    Thewi skrev 2016-06-02 11:50:39 följande:
    Fast det är ju inte specificerat vilket ämne de sociala medierna handlar om så det känns lite orättvist att klumpa ihop alla till "de mest meningslösa och minst samhällsbidragande sätten som finns"

    Jag följer tex flera person som försörjer sig på sociala medier och som har fokus på välgörenhet och som arbetar väldigt mycket med barn, utbildning och liknande i fattiga områden. Jag följer även flera personer som har "vanliga" yrken men som istället för att vara fysiskt på plats praktiserar sina kunskaper via sociala medier. Varför blir det helt plötsligt "dåligt" jämfört med om dom träffat sina kunder på det traditionella sättet?

    Sedan är det ju inte precis särskilt samhällsbidragande att stå i kassan på H&M men det är ju ändå ett accepterat yrke.

    Vad är egentligen skillnaden mellan att ha ett vanligt jobb och att flytta över det till webben? Att försörja sig på sociala medier handlar inte bara om att ha en dagbok på internet, ämnena är ju oändliga och vad är det egentligen som skiljer mot att ha ett eget företag rent allmänt?
    De flesta jag känner till (genom mina barn) som försörjer sig på sociala medier är modeller och folk som gör "roliga" videoklipp. Har personligen inte hört talas om dessa välgörenhetsänglar som du nämner. Skulle vara kul att få se lite länkar till dessa profiler (som jag för övrigt gissar är en minoritet).

    När du pratar om folk som träffar kunder via sociala medier, talar du då om säljare? Som en gammal -- och en lyckad sådan -- säljare själv ledsnar det mig att höra att säljare avsäger sig det traditionella kundmötet och tar det via Internet istället. Att sälja ska vara personligt med möte öga mot öga i mitt tycke. Säljer man på något annat vis bör man inte få förbehålla sig rätten att kalla sig själv för säljare...

    Skype är OK i mina ögon. Det använder vi på jobbet. Det är väl dock inte en social medieplattform i samma avseende som Facebook, Instagram och Twitter tycker jag.

    Parallellen du drar mellan de som livnär sig på sociala medier och kassörskor på H&M är inte riktigt rättfärdigad tycker jag. Det är inte ett jobb som ska vara särskilt samhällsbidragande och det är därför du nästan exklusivt finner unga tjejer som har det som temporärt arbete i unga dagar.

    Jan
Svar på tråden Varför så få som lever på sociala medier i GBG jämfört med i Sthlm?