• Anonym (K)

    varför är folk så elaka här på familjeliv?

    Så många trådar här på familjeliv där det finns folk som lägger så elaka och otrevliga kommentarer.. Varför??

  • Svar på tråden varför är folk så elaka här på familjeliv?
  • Anonym (jag)

    Jag håller inte med om att folk är elaka här.

    Jag tror snarare att det handlar om att raka frågor och argument felaktigt tas som det.

  • Egon den stora
    Anonym (jag) skrev 2016-09-27 12:28:56 följande:

    Jag håller inte med om att folk är elaka här.

    Jag tror snarare att det handlar om att raka frågor och argument felaktigt tas som det.


    Vissa tror att dom är raka och ärliga, medan andra kallar dom socialt inkompetenta. Gränsen är hårfin.
  • Anonym (jag)
    Egon den stora skrev 2016-09-27 12:46:37 följande:

    Vissa tror att dom är raka och ärliga, medan andra kallar dom socialt inkompetenta. Gränsen är hårfin.


    Ja,visst "kan" det vara så.

    Jag har tyvärr sett en del trådar spåra ur pågrund av att en/eller flera " tar på sig en roll att bestämma vad som räknas som elakt respektive inte elakt" även om det i själva verket inte är det.

    Att skriva:

    "du är dum på riktigt" är ett påhopp.

    Att skriva tvärtemot vad ts /och / eller flera tycker är inte det.
  • Egon den stora
    Anonym (jag) skrev 2016-09-27 13:09:58 följande:

    Ja,visst "kan" det vara så.

    Jag har tyvärr sett en del trådar spåra ur pågrund av att en/eller flera " tar på sig en roll att bestämma vad som räknas som elakt respektive inte elakt" även om det i själva verket inte är det.

    Att skriva:

    "du är dum på riktigt" är ett påhopp.

    Att skriva tvärtemot vad ts /och / eller flera tycker är inte det.


    Nej det är ju inget påhopp att inte hålla med. Det beror ju på hur åsikten leveras. Men det är väldigt lätt att bli påhoppad här om man inte följer den vanliga strömmen.

    En annan typ av problem verkar vara att vissa har extremt svårt för att förstå att deras sätt att leva inte gäller alla andra människor. Ett exempel är när jag läste en som beklagade sig för att bilen krånglade och hon fick då genast kommentarer som: "du får väl sluta vara så bekväm och ta bussen då. "

    Precis som om det finns buss i hela Sverige. ..
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-09-27 12:18:14 följande:
    Jag måste säga att jag för min del tycker att det är precis likadant som det alltid har varit (väldigt många har varit lättkränkta och ovana vid att diskutera, argumentera och formulera sig i alla fall under alla de år jag varit medlem här). Faktum är att jag tycker att Familjeliv är i det närmaste rörande oföränderligt. Det går i och för sig alltid stagnation i forummiljöer, men här finns det tillräckligt många medlemmar för att det trots det inte ska dö ut. Återväxten av graviditetstestare, otrogna och så vidare och så vidare och så vidare är uppenbarligen god. 

    Trådar som den här har också alltid förekommit med jämna mellanrum och så kommer det att förbli. 
    Det beror på vad man menar med att diskutera, argumentera och formulera sig. För mig går arroganta spydigheter bort. Det faller snarare under härskartekniker och tyder på en låg debatteknik.
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-09-27 16:35:04 följande:
    Ja, så brukar det samstämmigt låta från anonyma i sådana här trådar. Ni har alltid hållit er för goda för arroganta spydigheter ni.

    Det är väl i det närmaste så att de anonyma är de som står för allt som kan sägas bidra till ett behagligt och gott diskussionsklimat på forumet, för att inte tala om den oerhört höga nivån på allas deras debatteknik. 
    Det här inlägget var ett perfekt exempel på det jag beskrev.
  • Påven Johanna
    Anonym (...) skrev 2016-09-27 16:55:44 följande:
    Det här inlägget var ett perfekt exempel på det jag beskrev.
    Och ditt på det jag beskrev. Men det begrep du säkert själv. Eller...?
  • Anonym (D'archangel)

    Kort svar.

    1. Det finns en väldig massa idioter som startar trådar. Dom vill diskutera ett problem och det är super-tydligt att det är dom själva som är problemet. Dom beter sig illa mot olika människor i sin omgivning och ber om medhåll och sympati för det. Vilket leder till...

    2. Att anonyma nätanvändare triggas av upprörande och störande saker och får någon sorts liten endorfinkick av att dra igång en sådan diskussion. IRL hade jag bara gått rest mig från bordet och gått därifrån. På nätet börjar jag käfta. Helt meningslöst, eller hur? Eller kanske inte. Jag vill försvara en humanistisk människosyn och det kan jag göra på nätet...typ hela nätterna.

    Balle, nu ska jag gå ut och få lite luft tror jag.

  • Anonym (Mobbning)

    Det finns utan tvekan ett flertal personer som har en riktigt taskig stil här på forumet. Det verkar variera en hel del mellan olika typer av trådar (ämnen) dock. Tex trådar som handlar om relationsproblem, de verkar dra till sig näthatare. Om man läser en tråd av typen "Min man är taskig/behandlar mig illa" så finns där alltid flera som går igång direkt med bl.a. "Du valde frivilligt att skaffa barn med honom så du måste ha vetat hur han var. Du får ju skylla dig själv!" Och "Jag förstår inte problemet, du har två val, antingen accepterar du det eller lämnar". Samt "Herregud så gnällig du verkar vara, jag förstår att din man reagerar som han gör". Personligen blir jag besviken på människor när jag läser här på fl. Det är tragiskt, och det har ett namn: mobbning. Blir även bestört när man kollar på trådar där en ts har komplex över någon kroppsdel tex brösten och folk skriver sådant som " de är verkligen jättefula", "du har nog en missbildning" osv. De som skriver i denna tråd att det inte förekommer elakheter här på fl kanske är sådana som själva mobbar. Eller så kanske de bara är naiva.

  • molly50
    Anonym (Mobbning) skrev 2016-09-27 20:27:49 följande:

    Det finns utan tvekan ett flertal personer som har en riktigt taskig stil här på forumet. Det verkar variera en hel del mellan olika typer av trådar (ämnen) dock. Tex trådar som handlar om relationsproblem, de verkar dra till sig näthatare. Om man läser en tråd av typen "Min man är taskig/behandlar mig illa" så finns där alltid flera som går igång direkt med bl.a. "Du valde frivilligt att skaffa barn med honom så du måste ha vetat hur han var. Du får ju skylla dig själv!" Och "Jag förstår inte problemet, du har två val, antingen accepterar du det eller lämnar". Samt "Herregud så gnällig du verkar vara, jag förstår att din man reagerar som han gör". Personligen blir jag besviken på människor när jag läser här på fl. Det är tragiskt, och det har ett namn: mobbning. Blir även bestört när man kollar på trådar där en ts har komplex över någon kroppsdel tex brösten och folk skriver sådant som " de är verkligen jättefula", "du har nog en missbildning" osv. De som skriver i denna tråd att det inte förekommer elakheter här på fl kanske är sådana som själva mobbar. Eller så kanske de bara är naiva.


    Men är det verkligen någon som är så elak att de skriver sådana saker till någon som har komplex över en kroppsdel
    Det måste jag ha missat i så fall.
    Men är det så så är det ju fruktansvärt! Det är ju i så fall ren mobbning,som du skriver.

    Men samtidigt så tror jag inte att man ska ta allt som skrivs här på blodigt allvar heller.
    Många är säkert "jättetuffa" bakom skärmen,men vågar inte vara lika kaxiga IRL.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Misserable)
    Anonym (K) skrev 2016-09-25 20:59:23 följande:

    Så många trådar här på familjeliv där det finns folk som lägger så elaka och otrevliga kommentarer.. Varför??


    Miserabla liv leder ofta till destruktivt beteende.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (Mobbning) skrev 2016-09-27 20:27:49 följande:

    Det finns utan tvekan ett flertal personer som har en riktigt taskig stil här på forumet. Det verkar variera en hel del mellan olika typer av trådar (ämnen) dock. Tex trådar som handlar om relationsproblem, de verkar dra till sig näthatare. Om man läser en tråd av typen "Min man är taskig/behandlar mig illa" så finns där alltid flera som går igång direkt med bl.a. "Du valde frivilligt att skaffa barn med honom så du måste ha vetat hur han var. Du får ju skylla dig själv!" Och "Jag förstår inte problemet, du har två val, antingen accepterar du det eller lämnar". Samt "Herregud så gnällig du verkar vara, jag förstår att din man reagerar som han gör". Personligen blir jag besviken på människor när jag läser här på fl. Det är tragiskt, och det har ett namn: mobbning. Blir även bestört när man kollar på trådar där en ts har komplex över någon kroppsdel tex brösten och folk skriver sådant som " de är verkligen jättefula", "du har nog en missbildning" osv. De som skriver i denna tråd att det inte förekommer elakheter här på fl kanske är sådana som själva mobbar. Eller så kanske de bara är naiva.


    De två typsituationer jag strukit under här har jag själv skrivit i ett gäng trådar och detta av mycket goda skäl tycker jag.

    Dels har människor en övertro på att förändra varandra. Är du ihop med ett arsle så måste du göra något åt det. Många inleder sin trådstart med ett fullständig svartmålning av sin partner följt av ett inlägg som går ut på typ "Visst är han förjävlig?" eller "Visst är det förjävligt?". Jag tycker att det är oerhört provocerande. Det är personer som befinner sig i förhållanden med hög konfliktnivå och som söker stöd i kampen *mot* sin partner. Det är destruktivt och dom borde lämna förhållandet. Men ärligt talat så är oftast konflikter dessa människors livsluft, så egentligen är det ju meningslöst att hålla på och käfta.

    "Så gnällig du verkar vara" har jag nog också skrivit några gånger. Ibland märker man att TS är näst intill besatt av sin partners brister och där det inte funnits någon chans för partnern att "göra rätt". Minns en tråd där någon tyckte att hennes man var en så dålig pappa. Det hon höll emot honom var att han drog skämt som hon inte tyckte var roliga och att han lekte för bullrigt med ett av barnen när hon skulle lägga det andra. Helt oförmögen att se att hennes man kommer hem från jobbet glad i hågen, skämtar med sin fru och leker med deras barn. Minns också någon som tyckte att hennes man var för snäll mot sin egen biologiska dotter och det var någon sorts urspårad svartsjukesituation där en sexåring var i skottlinjen....

    Grejen är att långt ifrån alla människor behöver medhåll. Många har blivit hemmablinda och behöver nog få perspektiv. Ryggdunkar på ett webforum kan vara bra, men inte i de fall där man uppenbarligen behöver en reality check. 
  • Anonym (Mobbning)

    Molly50: Ja det förekommer absolut, jag såg två sådana trådar ang komplex för bröst (där ts lagt upp bild på brösten) nu i veckan och där fanns en hel drös med sådana kommentarer, jag minns flera av dem ordagrant pga att jag blev så pass illa berörd. En löd tex "Jag tyckte att jag har hängbröst, men mina är ingenting jämfört med dina!" Jag håller med dig om att dessa personer med största sannolikhet inte är lika "tuffa" irl, och som utomstående kan man ju se det för vad det är. Men det sorgliga är att ts är en riktig människa, i många fall en människa som inte mår så bra och som vänder sig till andra för att få stöd. Och som påverkad på riktigt av detta.

  • molly50
    Anonym (Mobbning) skrev 2016-09-27 21:18:35 följande:

    Molly50: Ja det förekommer absolut, jag såg två sådana trådar ang komplex för bröst (där ts lagt upp bild på brösten) nu i veckan och där fanns en hel drös med sådana kommentarer, jag minns flera av dem ordagrant pga att jag blev så pass illa berörd. En löd tex "Jag tyckte att jag har hängbröst, men mina är ingenting jämfört med dina!" Jag håller med dig om att dessa personer med största sannolikhet inte är lika "tuffa" irl, och som utomstående kan man ju se det för vad det är. Men det sorgliga är att ts är en riktig människa, i många fall en människa som inte mår så bra och som vänder sig till andra för att få stöd. Och som påverkad på riktigt av detta.


    Ja,det var ju inte speciellt trevligt skrivet. Säkert någon som skrev det anonymt också,antar jag.
    Jag tror att en del inte tänker på att det faktiskt sitter en människa där på andra sidan skärmen som kan ta illa upp.
    Det man kan göra är ju att anmäla sådana inlägg och hoppas på att det åtgärdas.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-09-27 17:07:30 följande:
    Och ditt på det jag beskrev. Men det begrep du säkert själv. Eller...?
    Som sagt, inga vettiga argument, bara härskartekniker..
  • Anonym (Nia)
    Anonym (jag) skrev 2016-09-27 12:28:56 följande:

    Jag håller inte med om att folk är elaka här.

    Jag tror snarare att det handlar om att raka frågor och argument felaktigt tas som det.


    Vuxna människor som håller på med personangrepp, mobbing och startar trådar om medlemmar här för att trycka ner.
  • Tukt

    Folk är förmodligen aningen mer elaka än i verkliga livet, men det syns samtidigt mer i skriven text.
    Sedan beror det på vad en menar med elak. De tydligaste elakheterna kommer ju ur hetsiga meningsutbyten.
    Sedan har många svårt se skillnad på både debatt och diskussion. Utöver det så har vissa svårt se skillnad på vad som är en tråd för att får råd, och en tråd för diskussion.

Svar på tråden varför är folk så elaka här på familjeliv?