• Familjeliv

    5 vab-tips – så tar du dig igenom ”vabruari” på bästa sätt

    5 vab-tips – så tar du dig igenom ”vabruari” på bästa sätt
    Februari, eller förlåt ”vabruari”, är troligtvis den månad som alla småbarnsföräldrar fruktar allra mest. Här är fem tips på hur du och barnen tar er igenom den sjukdomsfyllda vintern på bästa sätt.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden 5 vab-tips – så tar du dig igenom ”vabruari” på bästa sätt
  • mamma och distriktssköterska

    Jag jobbar på Vårdguiden, är mamma och distriktssköterska. Jag ser på bilden om den sjuke pojken med febertermometern i munnen. Den ger felaktiga signaler till oss läsare.


    Vill bara göra er uppmärksamma på att INGEN på 1177 Vårdguiden (eller någon annan jag vet, rekommenderar att ta tempen i munnen). De enda som tjänar på det är företagen som säljer temparna.


    Den är inte tillräckligt tillförlitlig om man inte gör exakt rätt, vilket inte alls är lätt med ett barn. Ta heller inte tempen i armhålan på era barn, eller på någon annan.


    För att få den mest tillförlitliga tempen är det stjärten eller möjligtvis örat som gäller.


    De andra kan visa helt fel vilket är en onödig risk att ta med barn- och även vuxna.


    Det är inget övergrepp att ta tempen i rumpan på barnet, det är att vara noggrann.


    Lugn och ro innan och lite salva på tempen så brukar det gå bra. Börja redan med spädbarn och fortsätt även i vuxen ålder.


    Så redaktionen- Bilder är viktigt så byt gärna till en annan för bästa resultat :)


     

  • mamma och distriktssköterska

    Att förskolorna använder sig av temp i armhålan beror kanske på att det är mest praktiskt och lätt men tyvärr är det inte helt tillförlitligt. Vore bra om de investerade i en stjärttermometer som man rengör och byter plastskydd på efter användning, eller en örontermometer.


    Om ni föräldrar har möjlighet så gå gärna in på 1177.se och läs om (och visa personalen) hur man tar tempen. De kanske har egna barn hemma också.


    Det står inte att det är "förbjudet" med andra termometrar, men ska man ändå kontrollera tempen så kan man lika gärna göra det som rekommenderas.


     


     

  • Aileen Allannah

    Antagligen enklast, men det går ju definitivt mycket snabbare med en örontermometer! Rektaltemp skulle jag absolut inte uppskatta på förskolan, mina barn tycker inte om det och behöver därför inte utsättas för det.

Svar på tråden 5 vab-tips – så tar du dig igenom ”vabruari” på bästa sätt