• Äldre 6 Mar 21:54
    922 visningar
    1 svar
    1
    922

    Så skyddar du ditt barn på nätet

    Så skyddar du ditt barn på nätet
    När du sätter en mobil eller surfplatta i händerna på en 10-åring kan det vara en bra idé att sätta upp några begränsningar. Skydda ditt barn på nätet med hjälp av denna guide. 

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Så skyddar du ditt barn på nätet
  • Äldre 6 Mar 21:56
    #1

    Konsekvensbedömning. Själv har jag både iOS & android. Brukar ej ha internet i gång hela tiden. Tänkte lite på konsekvenserna med begränsningen. Själv har jag ej lurarna låsta. Men visst har jag ett sekerhets tänk. En av dom är just att inte ha internet i gång hela tiden. Andra är att ha VPN installerat. Sedan har jag separerar röst samtal & sms från internet med 2 olika kort. Blir då att ha 2 st mobil telefoner. Pga att jag har VPN så är övervakning ingen vitts. Dvs att ha någon app som sköter saken åt en. Så det kan vara bra att barn också har ett säkerhets tänk. Många i Finland förstår inte varför internet inte skall vara i gång hela tiden. Visst kan appar som Freedome ge säkerhet. Men det krävs ju då att internet är i gång hela tiden. Eller vid behov. Vilket kan kännas omständigt. Vet man hur internet & mobil nätet funkar så kan man takla problemen bättre. Lika lite som man vill ha skadlig kod i sin mobil så vill man inte övervakad medvetet. Nu är jag ju ingen förälder. Men dom här sakerna har jag fått lära mig den hårda vägen. Dock var mobil telefoner inte aktuellt då vi var i skolan. Skulle jag låsa telefonerna så är det för att andra bör hålla fingrarna borta från telefonen. Vill någon in som har resurser så kommer dom in. Så jag satsar mer på hot utifrån.

Svar på tråden Så skyddar du ditt barn på nätet