• Svar på tråden Skänker ni pengar till Röda korset?
  • Anonym (Naf)

    Absolut, deras VD behöver väl snart en ny Ferrari.

  • Anonym (MH)

    Nej, skänker till lite olika. Allra mest till Läkare Utan Gränser, då de är de allra mest effektiva (över 90% av alla pengar som går till deras faktiska ändamål i fält).

  • glutten

    Inte till Röda Korset så ofta, men till Läkare utan gränser och Unicef varje månad samt UNHCR då och då.

  • Anonym (babs)
    Anonym (MH) skrev 2017-09-02 00:57:52 följande:

    Nej, skänker till lite olika. Allra mest till Läkare Utan Gränser, då de är de allra mest effektiva (över 90% av alla pengar som går till deras faktiska ändamål i fält).


    Haha, va?
    Läkare utan gränser som vägrar EU-bidrag???

    Jäkla sopprötter! Mig får de inte ens en rostig byxknapp av.
  • Anonym (babs)
    Anonym (babs) skrev 2017-09-02 01:07:07 följande:
    Haha, va?
    Läkare utan gränser som vägrar EU-bidrag???

    Jäkla sopprötter! Mig får de inte ens en rostig byxknapp av.
    Röda korset får inte heller något av mig.
    De felprioriterar i min bok.
  • Anonym (realist)

    Aldrig till röda korset de har allt för många skelett i garderoben. .

    Skulle aldrig ens komma på tanken att ge pengar till någon organisation som bygger på volontärer med har chefer som tjänar miljon belopp.

  • volvo142

    Gud nej.. Om jag nu vill ge pengar till folk som har det dåligt ska det gå dom inte nån VD eller nån annan uppsatt. Roligaste apropå skänka pengar var  när H&M frågade, om jag ville skänka pengar lite som att tobaksbolagen undrar om man vill lägga till en 10a på ciggpacket för att hjälpa fattiga barn Skrattande

  • Anonym (MH)
    Anonym (babs) skrev 2017-09-02 01:07:07 följande:

    Haha, va?

    Läkare utan gränser som vägrar EU-bidrag???

    Jäkla sopprötter! Mig får de inte ens en rostig byxknapp av.


    Tycker det är rimligt då jag uppskattar att de verkligen ser till att vara politiskt och religöst obundna. De tar ju inte emot bidrag från någon stat alls just pga detta. Så har faktiskt stor respekt för det beslutet, då de såklart måste vara konsekventa och inte kan säga att de tar emot bidrag från vissa stater (eller EU) bara för att dessa inte ännu haft några påtryckningar gällande verksamheten i sig. Måste ju såklart gälla alla stater.
  • Anonym (realist)
    Anonym (MH) skrev 2017-09-02 02:03:46 följande:
    Tycker det är rimligt då jag uppskattar att de verkligen ser till att vara politiskt och religöst obundna. De tar ju inte emot bidrag från någon stat alls just pga detta. Så har faktiskt stor respekt för det beslutet, då de såklart måste vara konsekventa och inte kan säga att de tar emot bidrag från vissa stater (eller EU) bara för att dessa inte ännu haft några påtryckningar gällande verksamheten i sig. Måste ju såklart gälla alla stater.
    Jo och självklart är man obunden då organisationen har en chef som kommer från den statliga maskinen...
  • Anonym (MH)
    Anonym (realist) skrev 2017-09-02 11:08:03 följande:

    Jo och självklart är man obunden då organisationen har en chef som kommer från den statliga maskinen...


    Vilken chef syftar du på då?
  • Anonym (babs)
    Anonym (MH) skrev 2017-09-02 02:03:46 följande:
    Tycker det är rimligt då jag uppskattar att de verkligen ser till att vara politiskt och religöst obundna. De tar ju inte emot bidrag från någon stat alls just pga detta. Så har faktiskt stor respekt för det beslutet, då de såklart måste vara konsekventa och inte kan säga att de tar emot bidrag från vissa stater (eller EU) bara för att dessa inte ännu haft några påtryckningar gällande verksamheten i sig. Måste ju såklart gälla alla stater.
    Trams, behöver man pengar så får man inte vara kinkig.
    Speciellt då det gäller människors liv.

    De är idioter, mig får de inte ens en gammal udda strumpa av-
  • Anonym (MH)
    Anonym (babs) skrev 2017-09-02 16:20:08 följande:

    Trams, behöver man pengar så får man inte vara kinkig.

    Speciellt då det gäller människors liv.

    De är idioter, mig får de inte ens en gammal udda strumpa av-


    Är väldigt skeptisk mot organisationer som tar enot pengar från vem/vad som helst. Med många "gåvor"/bidrag kommer "strings attached" så att säga, att därför göra sin verksamhet beroende av människor/organisationer/stater som kan tänkas försöka påverka vart man verkar, vilka man hjälper och hur man arbetar är inte särskilt klokt. Har själv jobbat inom denna typ av verksamhet tidigare, finns en hinla massa fulspel som tyvärr flera organisationer råkat ut för, just för att de gör så som du tycker de borde göra - inte vara kinkiga med vart pengarna kommer ifrån. I slutändan drabbar det faktiskt de man påstår sig vilja hjälpa.

    Men, det står ju dig såklart helt fritt att välja vad du skänker dina pengar till. Har svårt att förstå varför du verkar bli upprörd över vart jag skänker mina pengar. Uppenbarligen ser vi olika på saken bara. Inget värre än så.
  • Abegayle70

    Nej, men skickar regelbundet pengar till Magen David Adom.

    Bildresultat för Magen David Adom


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
Svar på tråden Skänker ni pengar till Röda korset?