• Anonym (Li)

    Cerazette/Vinelle, era erfarenheter?

    Började med Vinelle för två månader sen. Fick vanlig mens. Nu på andra månaden har jag haft mens i 9 dagar hittills, och mensvärk (något jag aldrig brukar ha!)

    Har dessutom nu under mensen haft väldiga humörsvängningar som jag inte kunnat behärska, utan det har gått ut över man och barn dessvärre.

    Funderar på att sluta med dem. När jag inte tar dem så har jag vare sig långvarig menstruation, mensvärk eller humörsvängningar.

    Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Cerazette/Vinelle, era erfarenheter?
  • Carambolan

    Ge det lite mer tid. Jag blödde en månad i streck när jag började med cerazette men när det väl slutade slapp jag blödningar helt i mer än två år. (Sen började jag tyvärr få konstiga mellanblödningar och bytte.)

  • Johannako

    Fortsatte du eller slutade du?

    Jag har ätit i tre veckor nu och fått mellanblödningar mer blödningar än under min vanliga mens... Funderar på att sluta använda dem

  • Anonym (Li)

    Jag slutade i november!

    Mensvärken och humörsvängningarna består tyvärr...

  • Anonym (-)

    Hej! Jag har ätit Cerazette i 6 år och har varit blödningsfri hela tiden. Men nu för ca 3 månader sen gick jag över till Vinelle då de är mycket billigare. Jag får ibland (har det just nu) blödningar av Vinelle, men ett råd från min barnmorska är då att jag ska ta ett extra piller när jag tar det vanliga, alltså 2 piller om dagen tills mensen försvinner, vilket den gör. 2 tabletter är inte alls en hög dos då de bara ligger på 75 mikrogram per tablett. Testa det! / Rebecca

  • Anonym (Li)
    Anonym (-) skrev 2018-03-28 23:12:45 följande:

    Hej! Jag har ätit Cerazette i 6 år och har varit blödningsfri hela tiden. Men nu för ca 3 månader sen gick jag över till Vinelle då de är mycket billigare. Jag får ibland (har det just nu) blödningar av Vinelle, men ett råd från min barnmorska är då att jag ska ta ett extra piller när jag tar det vanliga, alltså 2 piller om dagen tills mensen försvinner, vilket den gör. 2 tabletter är inte alls en hög dos då de bara ligger på 75 mikrogram per tablett. Testa det! / Rebecca


    Tack för tips, jag slutade dock med Vinelle i november förra året, bla eftersom vi bestämde oss för att försöka skaffa ett till barn.

    Men kan vara bra att veta i framtiden!
  • Anonym (Ppiller)

    Preventivmedel har en "inkörsport" på 3 månader, därför är det dumt att sluta innan tre månader. Det är oftast i början som man upplever alla dessa hemska symptom.

    Mina första månader på vinelle var HEMSKA. Varje gång jag fick mensvärk höll jag på att kräkas och skita ner mig - fick springa till toaletten. Trodde inte man kunde må så dåligt av mens. Ländryggen smärtade och jag kunde knappt gå. Nu (1 år senare) har jag knappt någon mens, glömde pillerna i några dagar och fick "vanlig" menstruation... då förstod jag varför jag började med P piller från första början. Om jag hade tagit alla råd från internet om att "sluta vid första biverkning" så hade jag fått sluta med minipiller andra dagen..

  • Anonym (Li)
    Anonym (Ppiller) skrev 2018-03-29 00:45:04 följande:

    Preventivmedel har en "inkörsport" på 3 månader, därför är det dumt att sluta innan tre månader. Det är oftast i början som man upplever alla dessa hemska symptom.

    Mina första månader på vinelle var HEMSKA. Varje gång jag fick mensvärk höll jag på att kräkas och skita ner mig - fick springa till toaletten. Trodde inte man kunde må så dåligt av mens. Ländryggen smärtade och jag kunde knappt gå. Nu (1 år senare) har jag knappt någon mens, glömde pillerna i några dagar och fick "vanlig" menstruation... då förstod jag varför jag började med P piller från första början. Om jag hade tagit alla råd från internet om att "sluta vid första biverkning" så hade jag fått sluta med minipiller andra dagen..


    Jag slutade för att bli gravid.

    Men tack ändå för svar!
Svar på tråden Cerazette/Vinelle, era erfarenheter?