• Ormalin

    Så orolig för min tonårsdotters framtid och annat

    Min dotter är 16 år. Hon har alltid varit väldigt tystlåten och stillsam, men det är inget som bekymrat mig speciellt eftersom jag är likadan. Men nu under senaste året har det kommit en massa problematik som gör att det inte är mycket i hennes liv som fungerar så bra.
    Hon klarar inte skolan alls, har F i nästan alla ämnen. Hon har alltid legat lite efter i skolan enligt henne själv, men det har hon inte alls påvisat hemma och lärarna har inte lagt märke till det dels för att hon har haft en otroligt stökig klass och hon har varit helt osynlig och sen har lärarna bytts ut konstant, så ingen har uppmärksammat problemet. Läxor började hon få först i 7:an och då började vi bli lite oroliga hur stora kunskapsluckor hon verkade ha, men enligt lärarna var det inga problem alls. Numer kan hon inte koncentrera sig alls, inte förstå och starta upp uppgifter hon får, hon fladdrar iväg i tankarna helatiden och är så känslig för olika ljud att hon är gråtfärdig all tid i skolan. När hon kommer hem är hon helt slut och stänger in sig i sin lilla garderob för att slippa alla intryck. Dock är hon väldigt ambitiös, vill så mycket, men det går ju inte. Har aldrig någon frånvaro, försöker plugga, kan sitta i många timmar och plugga, men får i princip inget gjort.
    Vi kan som föräldrar inte ställa några krav alls på henne om att göra läxor eller städa rum eller något alls, hon får sån ångest då.


    Det är så hjärtskärande och jag vänder verkligen ut och in på mig själv hur det kunnat bli så här, att jag inte märkt något tidigare. Vi har gjort en grundutredning nu genom skolan och psykologen som utförde den kan med säkerhet säga att hon har ADD, hon är säker på autism också, men det får den stora utredningen visa. Hon säger att det är vanligt att symptomen visar sig på framförallt tjejer först när de kommit upp i tonåren, att vi inte får anklaga oss själva, men det gör jag ju. Jag jobbar tom med barn inom detta spektrum, men har inte misstänkt något sånt innan det sista året.


    Jag känner en sån otrolig sorg och är så orolig för henne. Hon går i nian nu och kommer inte få behörighet till gymnasiet. Hon är fantastisk på att måla och vill så gärna gå estetiska programmet. Men som det ser ut nu har vi kommit överens på ett möte i skolan att hon ska fortsätta gå på resurs alla lektioner, men hon får inget gjort där heller och alternativet är särskolan vilket skulle sänka henne helt. Jag hoppas innerligt att vi får en utredning snarast genom BUP, men det känns rätt hopplöst när man hör skräckexempel på hur lång tid det kan ta att få en utredning gjord. Vi hoppas att medicin kan hjälpa henne att fungera bättre, men det är ju bråttom.


    Trots det jag beskriver är hon en otroligt glad och omtänksam tjej, hon har en fantastisk humor och hela hennes personlighet är så underbar att alla runtom som hon släpper in tokälskar och fascineras av henne.


    Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget. Jag känner mig bara så handfallen av situationen. Att hon inte kan bli vad hon vill, det är så orättvist! Många av målen för att få godkänt betyg i olika ämnen handlar om att man ska prestera muntligt inför andra, det kan hon inte. Jag hade inte klarat av dessa krav själv idag då jag är jätteblyg, men jag har ju ändå bra utbildning och jobb. NP-proven är ogenomförbara för hennes del då vissa ska vara muntliga.


    Finns det någon som känner igen sig i det här? Har någon barn i liknande situation och hur har det löst sig för er, om det har det? Vi stapplar fram, gör allt för vår underbara dotter och mycket går allt bättre, men just biten kring skola och framtidstankar är så tung!

  • Svar på tråden Så orolig för min tonårsdotters framtid och annat
  • Nimzay

    Ja, jag känner igen mig i en del av sakerna när jag tänker på när jag gick i skolan. Rynkar på näsan

  • Anonym (åååå)

    jag har två söner som rätt sent fick diagnoser inom autismspektrat + att de är särbegåvade. Det är ju toppen, de är på mensanivå men det har ingen förstått eftersom deras autism har satt kämpar i hjulen. Nu, efter att grundskolan är slut och ingen av dem har klarat att gå på gymnasiet har vi två hemmasittare (de har varit hemma större delen av högstadiet också) som vi kämpar med att få ut i samhället på något sätt. 
    Tyvärr för mina barn kom diagnoserna v id 15 och 16 år ålder. Hade man förstått detta tidigare tror jag man hade kunnat träna dem mer i det de har svårt med och skolan kunde ha hjälpt på ett annat sätt. fFämst detta med särbegåvningen jobbar vi med nu eftersom det kan lyfta dem och att man inte bara pratar om hindren pga diagnosen. Har lärt mig mkt om detta bara sista året. 

    Jättebra att ni fått hjälp och jag tycker verkligen ni ska sammankalla BUP + skola till vad som kallas ett SIP-möte när utredningen är färdig. Då kan BUP tala om för skolan lite mer i detalj vad just din dotter har svårigheter med. (kanske har hon hunnit lämna grundskolan då)

    Vi jobbar på att sonen som fyller 18 i år, ska söka till folkhögskola.  Det finns massor med folkhögskoleutbildningar som anpassas efter olika diagnoser. Även om man söker en utbildning som inte har en anpassning blir det ända annorlunda än gymnasiet då alla är minst 18 år som går där + att de flesta som går där inte har klarat av det vanliga gymnasiet och det blir ett annat upplägg. Sonen som fyller 17  i år har precis gett upp skolan och ska försöka ev. med någon praktikplats men det är så svårt. Vi jobbar just nu stenhårt på att få dem att se det här året som en nytändning, en vändpunkt. Vi har viss hjälp från ungdomshabiliteringen, vilket ni kommer få erbjudande om efter utredningen är klar. 

    Särskola ska din dotter INTE gå på om hon inte uppenbart hamnar inom den iQ-nivån man anser är rätt för den skolformen! 
    Jag tänker om din dotter att hon får söka till IV eftersom hon inte kommer ha fullgjort åk 9-betygen (Jag har en son som fick i hop 8 betyg, den andra inga! Båda testade IV men det funkade dock inte för dem av olika anledningar)
    Om det inte fungerar för din dotter där, kan det bli aktuellt med folkhögskola. Om ni googlar lite kan ni hitta flera som har just estetiska utbildningar och när man är färdig, är de flesta likvärdiga med gymnasiebetyg, men de använder en annan betygsskala, vilket jag tror är mkt bra för eleverna. Det stressar inte så mycket. 

    Jag vet att vår kommun sagt att de kan betala för min sons folkhögskoleutbildning, om han söker, eftersom han egentligen skulle ha gått i gymnasiet i den här åldern. Det finns en hel del stöttning att få som man troligen inte känner till när man är i er sits. 

    Prata med SYV på dotterns skola om hur man söker till IV i första hand. De ska väl söka till gymnasiet nu?
    Sedan kollar du upp folkhögskolor med estetisk inriktning (men man måste vara 18 år) 

  • Nimzay
    Ormalin skrev 2018-01-20 17:40:56 följande:

    Kan du inte berätta lite mer, tex hur det gått för dig senare i livet?


    Hmm jo, kan mejla dig senare om jag orkar och kommer ihåg ;)
  • Ormalin
    Anonym (åååå) skrev 2018-01-20 17:52:31 följande:

    jag har två söner som rätt sent fick diagnoser inom autismspektrat + att de är särbegåvade. Det är ju toppen, de är på mensanivå men det har ingen förstått eftersom deras autism har satt kämpar i hjulen. Nu, efter att grundskolan är slut och ingen av dem har klarat att gå på gymnasiet har vi två hemmasittare (de har varit hemma större delen av högstadiet också) som vi kämpar med att få ut i samhället på något sätt. 
    Tyvärr för mina barn kom diagnoserna v id 15 och 16 år ålder. Hade man förstått detta tidigare tror jag man hade kunnat träna dem mer i det de har svårt med och skolan kunde ha hjälpt på ett annat sätt. fFämst detta med särbegåvningen jobbar vi med nu eftersom det kan lyfta dem och att man inte bara pratar om hindren pga diagnosen. Har lärt mig mkt om detta bara sista året. 

    Jättebra att ni fått hjälp och jag tycker verkligen ni ska sammankalla BUP + skola till vad som kallas ett SIP-möte när utredningen är färdig. Då kan BUP tala om för skolan lite mer i detalj vad just din dotter har svårigheter med. (kanske har hon hunnit lämna grundskolan då)

    Vi jobbar på att sonen som fyller 18 i år, ska söka till folkhögskola.  Det finns massor med folkhögskoleutbildningar som anpassas efter olika diagnoser. Även om man söker en utbildning som inte har en anpassning blir det ända annorlunda än gymnasiet då alla är minst 18 år som går där + att de flesta som går där inte har klarat av det vanliga gymnasiet och det blir ett annat upplägg. Sonen som fyller 17  i år har precis gett upp skolan och ska försöka ev. med någon praktikplats men det är så svårt. Vi jobbar just nu stenhårt på att få dem att se det här året som en nytändning, en vändpunkt. Vi har viss hjälp från ungdomshabiliteringen, vilket ni kommer få erbjudande om efter utredningen är klar. 

    Särskola ska din dotter INTE gå på om hon inte uppenbart hamnar inom den iQ-nivån man anser är rätt för den skolformen! 
    Jag tänker om din dotter att hon får söka till IV eftersom hon inte kommer ha fullgjort åk 9-betygen (Jag har en son som fick i hop 8 betyg, den andra inga! Båda testade IV men det funkade dock inte för dem av olika anledningar)
    Om det inte fungerar för din dotter där, kan det bli aktuellt med folkhögskola. Om ni googlar lite kan ni hitta flera som har just estetiska utbildningar och när man är färdig, är de flesta likvärdiga med gymnasiebetyg, men de använder en annan betygsskala, vilket jag tror är mkt bra för eleverna. Det stressar inte så mycket. 

    Jag vet att vår kommun sagt att de kan betala för min sons folkhögskoleutbildning, om han söker, eftersom han egentligen skulle ha gått i gymnasiet i den här åldern. Det finns en hel del stöttning att få som man troligen inte känner till när man är i er sits. 

    Prata med SYV på dotterns skola om hur man söker till IV i första hand. De ska väl söka till gymnasiet nu?
    Sedan kollar du upp folkhögskolor med estetisk inriktning (men man måste vara 18 år) 


    Tack för svaret! Det här med folkhögskola hade jag inte reflekterat över. Det finns en i närheten som har olika konst/forminriktningar som jag tror att dottern skulle stortrivas i när det begynner sig. Fram till det blir aktuellt är det ett IV-program som gäller, det finns ett med inriktning mot estetiska forumet inom pendlingsavstånd. Nu fick jag lite hopp, tack! Och tack för att du delade med dig av vad du och dina söner genomgått.
  • Ormalin
    Nimzay skrev 2018-01-20 17:57:46 följande:
    Hmm jo, kan mejla dig senare om jag orkar och kommer ihåg ;)
    Haha, jag förstår, min dotter i ett nötskal. Jag skulle verkligen uppskatta om du orkar och kommer ihåg att mejla mig!
  • Anonym (åååå)
    Ormalin skrev 2018-01-20 19:55:52 följande:
    Tack för svaret! Det här med folkhögskola hade jag inte reflekterat över. Det finns en i närheten som har olika konst/forminriktningar som jag tror att dottern skulle stortrivas i när det begynner sig. Fram till det blir aktuellt är det ett IV-program som gäller, det finns ett med inriktning mot estetiska forumet inom pendlingsavstånd. Nu fick jag lite hopp, tack! Och tack för att du delade med dig av vad du och dina söner genomgått.
    Ja man ska inte ge upp, finns alltid vägar fram, tänker jag. Jag skrev fel, det heter ju IM numera Glad

    Jag tror absolut mina barn kommer hitta en väg men det är jobbigt just nu, i den här mellanåldern när "alla" går gymnasiet och så gör de inte det. Samhället är ju uppbyggt på att man ska det. 
    Hoppas verkligen ni hittar en väg och det är jag säker på att ni gör 
  • lillli

    Hej!
    om du går via ngn privat mottagning så går det snabbare. Bor du i Sthlm så sök i hela sthlms området. Via BUP tar det jättelång tid. 


    Har en dotter med ADHD och dyslexi i högstadiet. Dyslexi utredningen fick vi klar inom 4 månader och ADHD gick också på ungefär lika lång tid. Gick via privat mottagning. 

  • Anonym (F)
    Ormalin skrev 2018-01-20 17:29:36 följande:

    Finns det någon som känner igen sig i det här? Har någon barn i liknande situation och hur har det löst sig för er, om det har det? Vi stapplar fram, gör allt för vår underbara dotter och mycket går allt bättre, men just biten kring skola och framtidstankar är så tung!


    Jag känner igen det där mycket väl, sonen hade det på samma sätt. Gymnasiet blev ett år extra, ändå knappa betyg trots att lärarna alla var övertygade om att han borde kunna vara med i toppen. Därefter arbetslöshet, misslyckade försök på universitetet och ett halvår som diskare på krog. Sedan kom corona och inget alls hände under en lång tid. Men efter det vände det, nu är han tillbaka på universitetet och det går faktiskt rätt bra för honom.
  • Anonym (gg)

    Har en son som vi visserligen märkt vissa sociala svårigheter hos, men som vi tolkade som lite social fobi som han dessutom fick behandling för en längre tid, utan att man upptäckt någon underliggande diagnos. Detta trots att jag själv har add så har hans svårigheter blivit helt tydliga nu, efter 20. Jag önskar att man kunnat göra något redan när han var i din dotters ålder, mycket svårare att få till stånd rätt behandling och utredning nu, med en son som inte orkar delta i något och är helt utbränd och där han måste vara den som tar alla kontakter med sjukvården, medan sjukvården är ganska oengagerad och gärna glömmer bort honom. Jag förstår att det känns sent, men ni gör i alla fall något nu! Jättebra att det sker innan hon fyller 18.

    Min son klarade sig längre i skolan, hade betyg i allt, men känner väldigt väl igen just att han pluggade jämt och fick precis godkänt förutom i några ämnen och ställde man krav så bröt han ihop eller blev arg (av ångest). Detta trots att han är väldigt intelligent.

    Tycker det med folkhögskola låter bra, jag älskade själv folkhögskola och det var det som ledde till att jag fortsatte studera själv.

Svar på tråden Så orolig för min tonårsdotters framtid och annat