• Anonym (Så ledsen)

Varför ens försöka?

Har blivit lämnad av min partner i natt. Dumpad igen. "Känslorna finns inte där längre". Nähepp. Så var allt borta då. Personen man lärt känna, kommit nära, pratat om framtiden med, sett som sin bästa vän och partner i livet. Borta. Bara så. Det är inte första gången jag blir lämnad. Har aldrig lämnat någon själv för jag tror på lojalitet och ett livslångt förhållande. Jag har också varit med om att känslor försvunnit men inte sett det som en anledning att lämna allt i jakten på en ny förälskelse... Jag verkar vara väldigt annorlunda. En person som ser helt annorlunda på relationer än de flesta andra. En som ser min partner som en viktig del av mitt liv och nån jag inte vill bli av med. Kan inte förstå viljan att lämna när man har det bra och fungerar ihop. Hur kan man säga att någon är sin bästa vän, den bästa tjej man haft och att man är attraherad - och ändå vilja göra slut för att man inte är kär mer?

Jag har börjat fundera på om det är värt att ens försöka mer. Ska jag börja dejta nu och gå igenom djungeln av oseriösa och konstiga människor för att till slut hitta en att satsa på - för att sen ändå till slut bli lämnad igen? Hur ska jag våga skaffa familj med någon med tanke på att jag vill att de växer upp i en trygg kärnfamilj och inte vill bli lämnad som ensamstående?

Är ledsen nu. Har varit med om mycket värre men det är ändå så ledsamt och tråkigt.

• Svar på tråden Varför ens försöka?
  • Anonym (Me)

Är det jag som skrivit texten? Händer väl i och försig många men känner ändå igen mig. Dumpad gång på gång.. och har rest mig och fortsätt dejta trotts svår sjukdom.. förra året fick jag nog och orkade inte dejta mer efter senaste dumpningen. Har dejtat och varit tillsammans med såå många senaste åren.. behövde sedan ett break och nu är jag nog för sjuk för att börja om. Alltid 3e julet... på jul, påsk och nu midsommar... alla andra har sin partner eller barn eller ngt...

• Onsu

Känner igen mig jag med. Blev lämnad av min flickvän för några månader sedan. Hennes kännslor hade förändrats, hon var inte kär längre. Visst hade vi en del problem men att bara kasta bort allt så snabbt och lätt fårstår jag inte. 

• CitronTulo

Förstår att det gör ont att bli lämnad!
    Men båda parterna måste ju känna att förhållandet är rätt och något man vill fortsätta med?
    Ibland känns det bara inte "rätt" även fast man tycker att den andre är en jättefin och bra person. Man kanske har svårt att sätta ord på det och det blir då att man drar till med något i stil med att "känslorna inte finns där".
    För egen del så kan jag inte se någon vits med att fortsätta livet ihop med någon som är "okej" bara för att vara lojal, vill att det ska vara mer än så!
    T ex. så kan man vara jätteförälskad i någon, sedan går det över med tiden och man börjar se andra sidor av personen som man kanske blundat för för att man varit så förälskad, skulle kännas väldigt fel att fortsätta förhållandet då bara för att vara snäll eller för att man inte vill såra den andre.. Handlar ju om ansvar för sin egen lycka och mående!

• Lovehomerun

Det gör ont att bli lämnad.

Har själv nyligen upplevt det efter ett väldigt långt samboförhållande

När barnen var flygfärdiga bestämde även hon sig för att ?känslorna inte fanns där längre?

Jag försöker hitta mig själv och har inte jagat efter någon annan men visst finns längtan efter närhet och kärlek

Något som stör mig är den attityd som många utstrålar idag, alla är utbytbara, det finns kanske någon bättre så varför hålla fast vid det man har, det är kvantitet inte kvalitet som gäller

Hellre dejta en hel drös och knulla runt än att stanna upp och känna något, eller har jag fel ?

Jag är nog också ?annorlunda?, åtminstone känns det så ibland

Trots allt tror jag att kärleken kommer att hitta tillbaka oss

Önskar dig all lycka i ditt sökande

• sextiotalist
    Onsu skrev 2018-06-23 11:55:08 följande:

Känner igen mig jag med. Blev lämnad av min flickvän för några månader sedan. Hennes kännslor hade förändrats, hon var inte kär längre. Visst hade vi en del problem men att bara kasta bort allt så snabbt och lätt fårstår jag inte. 

Du måste acceptera att ni inte hade samma känslor för varandra.

Om man stannar kvar hos en för lojalitetens skull, så kan man få förakt och sedan avsky. Då är det bättre att avsluta så länge man respekterar personen
  • Anonym (Nja)
    Lovehomerun skrev 2018-06-24 11:53:31 följande:

Det gör ont att bli lämnad.

Har själv nyligen upplevt det efter ett väldigt långt samboförhållande

När barnen var flygfärdiga bestämde även hon sig för att ?känslorna inte fanns där längre?

Jag försöker hitta mig själv och har inte jagat efter någon annan men visst finns längtan efter närhet och kärlek

Något som stör mig är den attityd som många utstrålar idag, alla är utbytbara, det finns kanske någon bättre så varför hålla fast vid det man har, det är kvantitet inte kvalitet som gäller

Hellre dejta en hel drös och knulla runt än att stanna upp och känna något, eller har jag fel ?

Jag är nog också ?annorlunda?, åtminstone känns det så ibland

Trots allt tror jag att kärleken kommer att hitta tillbaka oss

Önskar dig all lycka i ditt sökande

Jag kan förstå att du resonerar som du gör eftersom du nyligen blivit lämnad, men det troliga är att kärleken till dig som partner varit borta länge och att hon stannat för barnen. Personligen håller jag inte alls med om att det finns en attityd som du beskriver. Människor idag är inte längre ekonomiskt beroende eller troende i den grad som varit. Samhället är inte heller lika dömande mot människor som bryter upp från ett kärlekslöst förhållande.

Se er separation som en möjlighet till omstart. Ett nytt kapitel i ditt liv.
  • Anonym (G)
    CitronTulo skrev 2018-06-23 12:25:41 följande:
    Förstår att det gör ont att bli lämnad!
    Men båda parterna måste ju känna att förhållandet är rätt och något man vill fortsätta med?
    Ibland känns det bara inte "rätt" även fast man tycker att den andre är en jättefin och bra person. Man kanske har svårt att sätta ord på det och det blir då att man drar till med något i stil med att "känslorna inte finns där".
    För egen del så kan jag inte se någon vits med att fortsätta livet ihop med någon som är "okej" bara för att vara lojal, vill att det ska vara mer än så!
    T ex. så kan man vara jätteförälskad i någon, sedan går det över med tiden och man börjar se andra sidor av personen som man kanske blundat för för att man varit så förälskad, skulle kännas väldigt fel att fortsätta förhållandet då bara för att vara snäll eller för att man inte vill såra den andre.. Handlar ju om ansvar för sin egen lycka och mående!
    Håller med
Svar på tråden Varför ens försöka?