• Äldre 25 Jul 10:14
    1019 visningar
    4 svar
    4
    1019

    Vet inte vad jag ska göra?!

    Hej!

    Jag ska försöka fatta mig kort..

    Jag är en relativt ung kvinna/tjej, 14 bast, och jag har fått reda på att jag är gravid. Jag anade att jag var gravid för sisådär 2 månader sedan då min mens var extremt försenad i 5 veckor (vilket den inte brukar vara). Och jag vet att ?ibland såhär i början så kan mensen ändras etc?. Men iallafall. Jag hade tänkt ge mig iväg hemifrån för under hela min uppväxt har min mor gjort klart för mig att ?om du blir gravid så kommer du få hitta ett eget ställe å bo på?. Självklart så säger hon kanske det bara för att skrämma mig att inte ha sex. Vad vet jag?

    Okej nu till självaste frågan:

    Kan man göra ett ultraljud/gå på undersökningar osv, utan sin förälders tillstånd? (Typ i smyg om ni fattar)

    Ska bara påpeka att min pappa har jag knappt någon kontakt med. Killen som gjorde mig gravid skrämde jag iväg när jag berättade om graviditeten. Och mamma, ja jag förklarade lite där. Ja, jag har andra släktingar som jag knappt träffar så det vore inte ett alternativ att snacka med dom. För jag förstår att ni som är erfarna föräldrar/människor kommer be mig snacka med min familj/mamma. Och jag kan inte. Jag behöver inte gå in mer på mitt privatliv än att säga att snacka med min mamma är irrelevant. Jag föredrar inte att gå till ungdomsmottagningen heller. *suck* Jag är en jobbig tonåring med en massa problem.

    Glömde skriva att jag gjorde ett graviditetstest.

    Tack på förhand

    //mvh nova

  • Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra?!
  • Anonym (Catri­n)
    Äldre 25 Jul 10:27
    #1

    Har du någon annan vuxen du kan prata med? Kanske en lärare, fritidsledare eller nåt? Eller någon kompis förälder?

  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 25 Jul 10:30
    #2

    Ring vårdcentralen. De kan hjälpa dig.

  • Anonym (M)
    Äldre 25 Jul 11:31
    #3

    1177 kan förmodligen svara på dina frågor och ge dig numret till abortmottagningen.

    När man själv fortfarande är barn så klarar man inte att uppfostra ett barn utan stöd från familjen. Men som sagt, 1177 eller MVC i din stad kan hjälpa dig.

  • Äldre 25 Jul 12:06
    #4

    Tack, för alla svaren.

    Jag ska ringa till vårdcentralen och allt ni tipsade om. Jag förstår att jag inte kommer kunna ta hand om barnet själv.

Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra?!